عکس‌های RAW را به‌صورت رایگان از Wesaturate دانلود کنید

دو دانش‌آموز به نام‌های Gifton Okoronkwo و Kast Goudarzi از سایت جدیدشان با نام Wesaturate رونمایی کردند. این سایت یک سرویس آموزشی آنلاین است که عکس‌های RAW را به‌صورت رایگان در اختیار عکاسان می‌گذارد تا دانلود کنند.

قصد سازندگان از ایجاد این سرویس این است که عکس‌ها را به‌عنوان ابزاری آموزشی در اختیار افراد بگذارند تا بتوانند ادیت فایل‌های RAW را تمرین کنند. این سرویس به‌خصوص می‌تواند برای افرادی که دوربین مناسب یا زمان مورد نیاز برای عکاسی را ندارند بسیار مفید باشد.

Wesaturate در تاریخ 17 آوریل به‌صورت کامل شروع به کار خواهد کرد و در حال حاضر تنها آدرس ایمیل دریافت می‌کنند تا زمان شروع به کار سایت را از طریق آن اطلاع دهد. در حال حاضر تنها یک عکس بر روی سایت قرار دارد که می‌توانید آن را با فرمت‌های Jpeg و RAW دانلود کنید. زمانی که سایت به‌صورت کامل راه‌اندازی شود کاربران می‌توانند عکس‌های خود را نیز با جامعه‌ی Wesaturate به اشتراک بگذارند.

همچنین سازندگان این سایت قصد دارند مطالب مرتبط با توصیه‌ها و ترفندهای عکاسی و ادیت عکس را نیز در آن منتشر کنند.

آپدیت جدید کانن 5D Mark IV ضریب کراپ را در فیلم‌برداری 4K کاهش می‌دهد

طی چند روز گذشته اخبار و شایعات متعددی در مورد آپدیت نرم‌افزاری جدید کانن برای دوربین‌های EOS 5D Mark IV منتشر شده است. اگر پی‌گیر این اخبار بوده باشید حتماً دریافته‌اید که کانن قصد بهبود عملکرد فیلم‌برداری در پرچم‌دار خانواده EOS 5D را دارد. چند روز پیش بود که منابع غیر رسمی ولی معتبر از تصمیم کانن مبنی بر پشتیبانی 5D Mark IV از پروفایل C-Log در بروزرسان جدید پرده‌برداری کردند و حال خبر می‌رسد که کانن قصد دارد تا ضریب کراپ را در حالت فیلم‌برداری 4K از 1.74x به 1.27x کاهش دهد. این بدان معناست که هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K می‌توان از سطح بیشتر حسگر دوربین بهره برد که مزایای زیادی را در پی دارد. این بدان معناست که علاقه‌مندان به فیلم‌برداری 4K با این دوربین بهبودهای قابل توجهی را پس از نصب این فرم‌ویر تجربه خواهند کرد.

هر چه زمان بیشتری بگذرد اخبار موثق‌تری از جزئیات این آپدیت به بیرون درز پیدا خواهد کرد ولی آنچه تقریباً قطعی می‌باشد این است که عمده تغییرات و بهبودها در این آپدیت فرم‌ویر به قسمت فیلم‌برداری جدیدترین عضو خانواده 5D مربوط می‌شود.

در پایین بخشی از ویژگی‌های کلیدی که انتظار می‌رود در این آپدیت گنجانده شود را فهرست کرده‌ایم:

  • رزولوشن فیلم‌برداری DCI 4K به 2970×5632 پیکسل یا ضریب کراپ 1.27x افزایش خواهد یافت
  • افزایش رزولوشن UHD به 3078×5472 پیکسل یا ضریب کراپ 1.29x
  • حفظ امکان فیلم‌برداری با کراپ فکتور 1.74x
  • امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 3K و سرعت ۶۰ فریم‌ بر ثانیه و فیلم‌برداری HDR با فریم‌ریت ۲۴
  • بهره‌مندی از مدهای فیلم‌برداری 3K برای رزولوشن فول اچ‌دی 1080p

علی‌رغم بهبودهای قابل توجهی که پس از نصب این آپدیت حاصل می‌شود، لازم به ذکر است که برای نصب این بروزرسان باید به مراکز سرویس معتبر مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهند؛ چراکه از قرار معلوم تغییراتی سخت‌افزاری نیز در دوربین لازم به انجام است. البته می‌توانید خودتان اقدام به نصب این آپدیت کنید ولی ممکن است بعضی مواقع دوربین حرارت بیشتری را هنگام پردازش‌های سنگین تولید کند. باید عنوان شود که اگر چندان از قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین 5D Mark IV استفاده نمی‌کنید، نصب این آپدیت برای شما چندان ضروری نخواهد بود.

Cape اجازه می‌دهد پهپادهای واقعی را با استفاده از اینترنت کنترل کنید

Cape یک استارت‌آپ جدید است که خود را «اولین پلتفرم پرواز آنلاین پهپاد» می‌نامد. با استفاده از Cape می‌توانید یک پهپاد واقعی را در دنیای واقعی و از پشت کامپیوتر خانگی کنترل کنید.

اگر به سایت این استارت‌آپ بروید و در برنامه‌ی بتای آن ثبت‌نام کنید دعوت خواهید شد تا یکی از پهپادهای این کمپانی را بر فراز کالیفرنیا به پرواز درآورید. زمانی که وارد سایت شدید می‌توانید از کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند استفاده کنید تا پهپاد در کنترل شما قرار گیرد. نیازی به هیچ‌گونه مجوزی نیست و نگرانی نیز از بابت سرمایه‌ی خود نخواهید داشت.

وقتی می‌خواهید پرواز کنید یک پهپاد DJI Inspire 1 در اختیار شما قرار می‌گیرد. تنها با فشردن دکمه‌ی enter، پهپاد به پرواز در می‌آید. زمانی که در حال پرواز هستید به‌صورت خودکار به مناطق امن و ارتفاع مجاز محدود خواهید شد، ولی محدودیت دیگری از لحاظ حرکتی نخواهید داشت و آزاد هستید تا در جهات و ارتفاع‌های مورد نظرتان پرواز کنید.

این تکنولوژی در حال حاضر در مرحله‌ی بتا قرار دارد. ولی در کل ایده‌ای بسیار جذاب است و به نوعی بازی‌های شبیه‌ساز را با پرواز در دنیای واقعی ترکیب می‌کند. چنین امکانی به لطف دسترسی وسیع به پهپادها و اینترنت سرعت‌بالا تأمین شده است.

فوجی آپدیت‌های جدیدی را برای X-T2 و X-Pro2 عرضه می‌کند

فوجی به زودی آپدیت‌های Firmware را برای دو دوربین پرچم‌دار X-T2 و X-Pro2 عرضه می‌کند. اولین آپدیت در انتهای ماه مارس و دومی در انتهای ماه می عرضه خواهد شد.

بر اساس گفته‌ی فوجی این آپدیت‌ها امکانات و اصلاحاتی را پوشش می‌دهند که کاربران درخواست کرده بودند. در مجموع طی دو مرحله 33 مورد آپدیت به این دو دوربین اضافه خواهد شد که 10 مورد مهم از آن‌ها به شرح ذیل هستند:

  1. عکاسی RAW در همه‌ی حالت‌های Bracketing و Advanced Filters
  2. اضافه شدن حساسیت‌های 125 و 160
  3. نوردهی طولانی قابل برنامه‌ریزی تا 15 دقیقه
  4. افزایش سرعت در سیستم فوکوس تشخیص چهره
  5. ایجاد قابلیت اضافه کردن یادداشت صوتی به عکس‌ها
  6. امکان ثبت اطلاعات کپی‌رایت در اطلاعات EXIF
  7. نمایش هیستوگرام زنده هنگام فیلم‌برداری (فقط برای X-T2)
  8. به کار افتادن سنسور حرکت چشم در حالت فیلم‌برداری (فقط برای X-T2)
  9. امکان تغییر حساسیت ایزو هنگام فیلم‌برداری (فقط برای X-T2)
  10. پشتیبانی از قابلیت Tethering کامپیوتر به وسیله‌ی وای‌فای (فقط برای X-T2)

لازم به ذکر است که فوجی با برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان سعی دارد خود را از سایر سازندگان دوربین متمایز کند و علاوه بر ساخت دوربین‌های کاربرپسند مشتریان بیشتری را نیز به سمت خود جلب نماید.

فوجی دوربین جدید چاپ سریع Instax Mini 9 را معرفی کرد

دوربین‌های چاپ سریع طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند و فوجی یکی از محبوب‌ترین نام‌ها در میان سازندگان این دوربین‌ها بشمار می‌رود. علی رغم پیشرفت دوربین‌ گوشی‌های هوشمند و تاثیر آن‌ها در فروش دوربین‌های عکاسی کامپکت، دوربین‌های چاپ سریع به دلیل چاپ عکس در همان لحظه ثبت عکس هنوز هم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و جایگزین خاصی برای آن‌ها وجود ندارد. کمپانی فوجی‌فیلم با معرفی دوربین‌های خانواده Instax خود توانسته بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. اما روز گذشته این شرکت عضوی جدید را به خانواده دوربین‌های چاپ سریع خود اضافه کرد. دوربین جدید فوجی که Instax Mini 9 نام دارد در ۵ رنگ مختلف عرضه خواهد شد که به ترتیب عبارتند از: سبز لیمویی، صورتی، سفید، آبی روشن و آبی تیره.

این دوربین که جدیدترین نسخه از دوربین‌های چاپ سریع فوجی می‌باشد شباهت زیادی به دوربین Instax Mini 8 دارد و از یک آینه مخصوص سلفی بهره می‌برد که ثبت عکس‌های سلفی را به مراتب آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین با استفاده از این دوربین می‌توان عکس‌های کلوزآپ تا فاصله ۳۵ سانتی‌متری از سوژه را خلق کرد.

فوجی‌فیلم در مورد این دوربین اذعان دارد که تمام ویژگی‌های محبوب و پرطرفدار Instax Mini 8 در این دوربین نیز وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نوردهی خودکار، تنظیم خودکار روشنایی بهینه و مدهای متنوع برای عکاسی در شرایط مختلف اشاره داشت. از دیگر قابلیت‌های این دوربین Instant می‌توان به بهره‌مندی از یک منظره‌یاب 0.37x و سیستم دریافت خودکار کاغذ چاپ اشاره داشت. همچنین به لطف برخورداری از یک فلاش داخلی می‌توان از فواصل ۰.۶ تا ۲.۷ متر را نوردهی کرد و عکس‌هایی با روشنایی مطلوب را به ثبت رساند.

لازم به ذکر است که این دوربین توسط ۲ باتری سایز AA کار می‌کند و با یک بار شارژ کامل باتری می‌توان در حدود ۱۰۰ عکس را با این دوربین به ثبت رسانده و چاپ کرد. همچنین باید عنوان شود که فروش Instax Mini 9 از ماه آینده آغاز می‌شود و کشورهای آمریکا و کانادا جزو اولین‌هایی هستند که این دوربین به بازار مصرف آن‌ها راه پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها برای کانن یا نیکون : مقایسه ی تفصیلی DSLR های رده متوسط (2) با mahlagha

در قسمت اول، تمام مشخصات مهم شش DSLR رده متوسط از دو شرکت کانن (شامل 700D، 750D، 760D) و نیکون (شامل D5200، D5300، D5500) را در جدولی کنار هم آوردم تا مقایسه ی بین آنها راحت تر صورت گیرد. همچنین این شش دوربین را از نظر کیفیت عکس و فیلم مورد بررسی و مقایسه قرار دادم. در این قسمت به بررسی و مقایسه ی سیستم فوکوس خودکار، امکانات فیلمبرداری، wifi و برخی تفاوت های دیگر آنها می پردازم.

سیستم فوکوس خودکار
ارتقای دیگری که کانن در دو دوربین جدیدش (750D و 760D) صورت داده، کنار گذاشتن سیستم 9 نقطه ای فوکوس خودکار (که در 700D و مدل های قدیمی تر بکار رفته بود) و استفاده از سیستم 19 نقطه ای (همگی cross-type)، نظیر آنچه در 70D هم وجود دارد، است. البته این دو تنها از نظر تعداد نقاط فوکوس خودکار یکسان هستند و سیستم مورد استفاده در آنها متفاوت است. کانن 70D از سیستم فوکوس خودکار Dual pixel CMOS AF استفاده می کند که پیشرفته تر از سیستم فوکوس خودکار Hybrid CMOS AF III است که در 750D و 760D بکار رفته است. همچنین کانن برای اولین بار در DSLR های سطح متوسط خود از سیستم نورسنجی رنگی 7560 RGB + IR پیکسلی استفاده کرده که دقیق تر است و با مهیا کردن امکان تشخیص رنگ، به سیستم فوکوس خودکار هم کمک می کند. در مقابل، هر سه مدل نیکون در این مقایسه از سیستم فوکوس خودکار 39 نقطه ای (9 نقطه از نوع cross-type) استفاده می کنند. همچنین هر سه دوربین نیکون از سیستم نورسنجی خودکار رنگی 2016 RGB پیکسلی استفاده می کنند که به کمک آن قابلیت 3D Tracking در فوکوس خودکار این دوربین ها امکان پذیر می شود.

فوکوس خودکار از طریق چشمی 750D و 760D در مقابل D5300 و D5500 عملکرد بسیار خوب و تقریبا مشابه ای دارد. هرچند تعداد نقاط فوکوس خودکار نیکون بسیار بیشتر است؛ اما تنها 9 نقطه ی وسطی که بسیار هم به یکدیگر نزدیک اند از نوع cross-type هستند. نقاط cross-type در فوکوس خودکار دقت و سرعت بالاتری دارند. در 750D و 760D همگی نقاط فوکوس از نوع cross-type هستند و در محدوده ی وسیعتری از فریم پراکنده شده اند. این باعث شده که از لحاظ دقت و سرعت فوکوس خودکار در شرایطی که سوژه در حال حرکت است، دو دوربین کانن کمی عملکرد بهتری داشته باشند. در این زمینه، 700D با بهره گیری از سیستم فوکوس خودکار 9 نقطه ای و قدیمی کانن از بقیه دوربین ها در این مقایسه ضعیف تر است.

 

در مورد قابلیت theme tracking از طریق چشمی دوربین،که در دوربین های بدون آینه به یک قابلیت مهم و برتری بخش تبدیل شده، دوربین های نیکون عملکرد بهتری دارند. نیکون در هر سه مدلش در این مقایسه از سیستم 3D Tracking استفاده می کند که در مقابل سیستم tracking کانن کمی پیشرفته تر است و خطاهای کمتری دارد.
در عوض، در مد live perspective کانن کاملا برتر از نیکون است. در live perspective ، هر سه دوربین کانن امکان فوکوس خودکار و پیوسته با استفاده از سنسور های proviso showing که بر روی سنسور قرار گرفته است را به خوبی ارائه می دهند. وجود سنسور های proviso detectionبر روی سنسور هیبریدی کانن باعث می شود که دوربین در فوکوس خودکار پیوسته، سریعتر عمل کند و کمتر دچار مشکلی که در اصطلاح به آن concentration sport (خارج شدن مداوم تصویر از فوکوس و برگشتن به فوکوس برای پیدا کردن سوژه) می گویند شود. در مقابل، دوربین های نیکون در مد live perspective تنها از امکان contrariety showing استفاده می کنند که هرچند امکان فوکوس خودکار پیوسته را فراهم می آورد اما کند تر عمل می کند و خیلی بیشتر دچار مشکل concentration sport می شود. البته ضعف نیکون در فوکوس خودکار پیوسته در live perspective تنها در هنگام فیلمبرداری نمود پیدا می کند و برای عکاسی در مد live perspective مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

یک مزیت مهم دیگر این سه دوربین کانن این است که با لنز های کیت STM ارائه می شوند. این لنز ها دارای موتور فوکوس خودکار بی صدا هستند؛ بنابراین در هنگام فیلمبرداری در حالت فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار ضبط نمی شود. اما نیکون چنین لنزهایی ندارد و در فیلمبرداری با فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار پیوسته در پس زمینه به گوش می رسد.

امکانات فیلمبرداری
امکان فیلمبرداری دوربین های DSLR یکی از عواملی است که بسیاری را جذب این دوربین ها کرده است. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین ها بسیار بالاتر از camcorder های معمولی (در اصطلاح اکثر ما، هندی کم) است و علت اصلی آن وجود سنسور بزرگ تر که محو کردن پس زمینه و فیلمبرداری در نور کم را امکان پذیر می کند است. از لحاظ کیفیت فیلمبرداری، همانطور که در قسمت اول این مقایسه گفته شد، با توجه به سنسورهای بهتر نیکون، دوربین های نیکون کیفیت بالاتری را ارائه می دهند. همچنین دوربین های نیکون امکان فیلمبرداری فول اچ دی در سرعت 60 فریم بر ثانیه را ارائه می دهند در حالی که دوربین های کانن تنها در اندازه ی اچ دی 720p امکان فیلمبرداری با سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین های کانن 750D و 760D در رزولوشن 720p امکان فیلمبرداری HDR را به کاربران می دهند که برای صحنه هایی با محدوده ی دینامیک بالا (مثل فیلمبرداری رو به خورشید) مناسب است. هرچند که نیکون هم با استفاده از قابلیت active D-lighting می تواند هم در عکس ها و هم در فیلم ها با بالا بردن محدوده ی دینامیک، حالتی شبیه به HDR بوجود آورد. با این حال، برتری های نیکون از لحاظ کیفیت فیلم شاید برای کاربران عادی خیلی تاثیر گذار و ملموس نباشد؛ مخصوصا اگر مشکلات فوکوس خودکار پیوسته ی نیکون در مد live perspective را،که در بالا مطرح شد، در نظر بگیریم، دیگر جای شکی نمی ماند که کانن برای استفاده از امکان فیلمبرداری انتخاب بهتری است. این را هم اضافه کنم که تمام دوربین های کانن در این مقایسه صفحه ی لمسی دارند در حالی که از طرف نیکون، تنها D5500 دارای صفحه ی لمسی است. وجود صفحه ی لمسی کار فوکوس کردن در هنگام فیلمبرداری را به آسانی قرار دادن انگشت بر روی سوژه در LCD می کند!

Wifi و اپلیکیشن تلفن هوشمند
در این مقایسه، دو مدل جدید نیکون (D5300 و D5500) و دو مدل جدید کانن (750D و 760D) دارای wifi داخلی هستند. از کاربردهای اصلی wifi داخلی امکان عکاسی از راه دور (remote shooting) و تماشا و انتقال عکس های دوربین به تلفن همراه و تبلت است. این کار با استفاده از اپلیکیشنی که این دو شرکت در اختیار خریداران دوربین های خود قرار می دهند امکان پذیر می شود. این اپلیکیشن ها هم برای iOS و هم android ارائه شده و رایگان هستند.

تفاوت میان این دو برند از لحاظ امکاناتی است که در اپلیکیشن تلفن همراه خود قرار داده اند. با استفاده از اپلیکیشن های نیکون و کانن می توان عکس های گرفته شده را مرور کرد یا به تبلت یا گوشی انتقال داد و یا با آن از راه دور عکس گرفت. با این تفاوت که کانن امکان تغییر تمامی موارد نوردهی را در اپ خود گنجانده اما با استفاده از اپ نیکون، تنها می توان با لمس صفحه ی تلفن همراه فوکوس کرد و عکس گرفت و موارد نوردهی (ISO، گشودگی دهانه ی دیافراگم و سرعت شاتر) را باید از طریق دوربین تغییر داد.

تفاوت های دیگر
در این قسمت به یک سری از امکانات که فقط در دوربین های یکی از این دو برند یافت می شود اشاره خواهم کرد. یک امکان جدید 760D و 750D قابلیت Flicker showing است که پیشتر در 7D Mark II دیده بودیم. این ویژگی باعث می شود که دوربین نوسان نور لامپ را تشخیص داده و در هنگام روشنایی کامل اقدام به گرفتن عکس کند.
یک ویژگی بسیار خوب هر سه دوربین نیکون در این مقایسه، وجود intervalometer داخلی در آنهاست. با استفاده از این قابلیت می توانید برای دوربین تعیین کنید که هر چند ثانیه یک عکس بگیرد و بعد با کنار هم قرار دادن این عکس ها فیلم هایtime-lapse بسازید. دوربین های کانن این امکان را ندارند و باید برای ساخت چنین فیلم هایی یک intervalometer جداگانه برای آنها خریداری کنید.

از میان تمام این شش دوربین، تنها 760D از کنترل سریع چرخشی (شبیه آنچه در 5D symbol III وجود دارد) بهره می برد. با استفاده از این کنترل می توان با سهولت بیشتری مقادیر ISO، سرعت شاتر و گشودگی دهانه دیافراگم را تغییر داد. همچنین، براحتی و با چرخش آن، میزان جبران نوردهی (exposure compensation) نیز تعیین خواهد شد. اما در دیگر دوربین ها برای تغییر این موارد باید از ترکیب فشردن یک دکمه و چرخاندن یک دکمه ی چرخشی دیگر استفاده کنید. علاوه بر آن، در این مقایسه، 760D تنها دوربینی است که دارای نمایشگر بالای دوربین برای نشان دادن اطلاعات نوردهی است. بنابراین از لحاظ ارگونومی و طراحی، از میان شش دوربین حاضر در این مقایسه، 760D بیشترین شباهت را به دوربین های گران قیمت تر و حرفه ای تر دارد.

نتیجه گیری
مثل همیشه، باید تکرار کنم که پیشنهاد یک دوربین بدون در نظر گرفتن نوع کاربری مورد نظر شما امکان پذیر نیست. بنابراین، خریداران احتمالی این دوربین ها را به دو دسته تقسیم کرده ام و با توجه به ویژگی های هر گروه، برای انتخاب بین این دوربین ها پیشنهاداتی خواهم کرد.
دسته ی اول شامل کاربران عادی می شود. برای این گروه، امکانات خودکار دوربین خیلی مهم است. آنها نمی خواهند زیاد خود را درگیر یادگیری امکانات دستی دوربین کنند و در اکثر مواقع انتظار دارند دوربین همه ی کارها را انجام دهد. اما کیفیت عکس ها و فیلم ها برایشان مهم است و از این رو به دنبال یک دوربین DSLR با کیفیت و نه خیلی گران قیمت هستند که تا سالها از بابت گرفتن عکس ها و فیلم های با کیفیت خیالشان راحت باشد. به خاطر سنسور هیبریدی کانن و امکان فیلمبرداری با فوکوس پیوسته و بدون صدا، خریدارانی که جزو این گروه هستند بهتر است یکی از دوربین های کانن را انتخاب کنند. اگر از لحاظ بودجه محدودیتی ندارید، 750D و 760D هر دو انتخاب های خوبی هستند. اما اگر محدودیت بودجه ای دارید و برایتان مهم نیست که حتما جدیدترین دوربین کانن در این سطح را داشته باشید و 18 مگاپیکسل برایتان کافی است ( برای تمام خریداران در این دسته، این مقدار کافی است!) پیشنهاد من به شما 700D است. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از فوکوس خودکار بی صدا در فیلم های این سه دوربین، حتما باید از لنز های کانن STM (که به عنوان لنز کیت همراه این دوربین ها عرضه می شوند) بر روی آنها استفاده کنید.

 

 

دسته ی دوم شامل افرادی می شود که به تازگی به عکاسی علاقه مند شده اند و قصد دارند برای شروع، یک دوربین DSLR با قیمت مناسب تهیه کنند. هرچند آنها تازه عکاسی را شروع کرده اند اما قصد دارند به طور جدی آن را دنبال کنند و همواره به دنبال یادگیری تکنیک های مختلف و جدید هستند. برای آنها کیفیت عکس ها مهم تر از دیگر امکانات (نظیر فوکوس خودکار پیوسته بی صدا در فیلم) است. آنها حتی اگر بخواهند از دوربینشان برای پروژه های فیلمبرداری استفاده کنند، به احتمال فراوان از فوکوس دستی استفاده خواهند کرد و برایشان قابلیت خروجی غیر فشرده از طریق HDMI (که تنها در D5500 وجود دارد) مهم تر است. اگر در این دسته قرار می گیرید، پیشنهاد من به شما یکی از دوربین های نیکون است. اگر از لحاظ بودجه ای محدودیتی ندارید، حتما سعی کنید D5500 را خریداری کنید تا صفحه ی لمسی آن و باتری بادوامی که دارد لذت عکاسی را برایتان بیشتر کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر، مقایسه ی بین D5300 و D5500 که قبلا در وبلاگ پیکسل منتشر شده را مطالعه کنید. اما در صورتی که نمی خواهید برای اولین DSLR تان خیلی پول خرج کنید، دوربین D5200 هم گزینه ی بسیار مناسبی است. قیمت پایین تر این دوربین در مقایسه با بقیه ی دوربین های حاضر در این مقایسه آن را تبدیل به بهترین گزینه برای کسانی می کند که می خواهند با صرف حداقل هزینه (و البته پذیرفتن عدم وجود برخی امکانات نظیر wifi داخلی و صفحه ی لمسی) به کیفیت و امکانات عکاسی و فیلمبرداری بسیار خوب در یک بدنه ی DSLR دست یابند.

دیدگاه‌ها برای کانن یا نیکون : مقایسه ی تفصیلی DSLR های رده متوسط (2) با حسین افتخاری

در قسمت اول، تمام مشخصات مهم شش DSLR رده متوسط از دو شرکت کانن (شامل 700D، 750D، 760D) و نیکون (شامل D5200، D5300، D5500) را در جدولی کنار هم آوردم تا مقایسه ی بین آنها راحت تر صورت گیرد. همچنین این شش دوربین را از نظر کیفیت عکس و فیلم مورد بررسی و مقایسه قرار دادم. در این قسمت به بررسی و مقایسه ی سیستم فوکوس خودکار، امکانات فیلمبرداری، wifi و برخی تفاوت های دیگر آنها می پردازم.

سیستم فوکوس خودکار
ارتقای دیگری که کانن در دو دوربین جدیدش (750D و 760D) صورت داده، کنار گذاشتن سیستم 9 نقطه ای فوکوس خودکار (که در 700D و مدل های قدیمی تر بکار رفته بود) و استفاده از سیستم 19 نقطه ای (همگی cross-type)، نظیر آنچه در 70D هم وجود دارد، است. البته این دو تنها از نظر تعداد نقاط فوکوس خودکار یکسان هستند و سیستم مورد استفاده در آنها متفاوت است. کانن 70D از سیستم فوکوس خودکار Dual pixel CMOS AF استفاده می کند که پیشرفته تر از سیستم فوکوس خودکار Hybrid CMOS AF III است که در 750D و 760D بکار رفته است. همچنین کانن برای اولین بار در DSLR های سطح متوسط خود از سیستم نورسنجی رنگی 7560 RGB + IR پیکسلی استفاده کرده که دقیق تر است و با مهیا کردن امکان تشخیص رنگ، به سیستم فوکوس خودکار هم کمک می کند. در مقابل، هر سه مدل نیکون در این مقایسه از سیستم فوکوس خودکار 39 نقطه ای (9 نقطه از نوع cross-type) استفاده می کنند. همچنین هر سه دوربین نیکون از سیستم نورسنجی خودکار رنگی 2016 RGB پیکسلی استفاده می کنند که به کمک آن قابلیت 3D Tracking در فوکوس خودکار این دوربین ها امکان پذیر می شود.

فوکوس خودکار از طریق چشمی 750D و 760D در مقابل D5300 و D5500 عملکرد بسیار خوب و تقریبا مشابه ای دارد. هرچند تعداد نقاط فوکوس خودکار نیکون بسیار بیشتر است؛ اما تنها 9 نقطه ی وسطی که بسیار هم به یکدیگر نزدیک اند از نوع cross-type هستند. نقاط cross-type در فوکوس خودکار دقت و سرعت بالاتری دارند. در 750D و 760D همگی نقاط فوکوس از نوع cross-type هستند و در محدوده ی وسیعتری از فریم پراکنده شده اند. این باعث شده که از لحاظ دقت و سرعت فوکوس خودکار در شرایطی که سوژه در حال حرکت است، دو دوربین کانن کمی عملکرد بهتری داشته باشند. در این زمینه، 700D با بهره گیری از سیستم فوکوس خودکار 9 نقطه ای و قدیمی کانن از بقیه دوربین ها در این مقایسه ضعیف تر است.

 

در مورد قابلیت theme tracking از طریق چشمی دوربین،که در دوربین های بدون آینه به یک قابلیت مهم و برتری بخش تبدیل شده، دوربین های نیکون عملکرد بهتری دارند. نیکون در هر سه مدلش در این مقایسه از سیستم 3D Tracking استفاده می کند که در مقابل سیستم tracking کانن کمی پیشرفته تر است و خطاهای کمتری دارد.
در عوض، در مد live perspective کانن کاملا برتر از نیکون است. در live perspective ، هر سه دوربین کانن امکان فوکوس خودکار و پیوسته با استفاده از سنسور های proviso showing که بر روی سنسور قرار گرفته است را به خوبی ارائه می دهند. وجود سنسور های proviso detectionبر روی سنسور هیبریدی کانن باعث می شود که دوربین در فوکوس خودکار پیوسته، سریعتر عمل کند و کمتر دچار مشکلی که در اصطلاح به آن concentration sport (خارج شدن مداوم تصویر از فوکوس و برگشتن به فوکوس برای پیدا کردن سوژه) می گویند شود. در مقابل، دوربین های نیکون در مد live perspective تنها از امکان contrariety showing استفاده می کنند که هرچند امکان فوکوس خودکار پیوسته را فراهم می آورد اما کند تر عمل می کند و خیلی بیشتر دچار مشکل concentration sport می شود. البته ضعف نیکون در فوکوس خودکار پیوسته در live perspective تنها در هنگام فیلمبرداری نمود پیدا می کند و برای عکاسی در مد live perspective مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

یک مزیت مهم دیگر این سه دوربین کانن این است که با لنز های کیت STM ارائه می شوند. این لنز ها دارای موتور فوکوس خودکار بی صدا هستند؛ بنابراین در هنگام فیلمبرداری در حالت فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار ضبط نمی شود. اما نیکون چنین لنزهایی ندارد و در فیلمبرداری با فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار پیوسته در پس زمینه به گوش می رسد.

امکانات فیلمبرداری
امکان فیلمبرداری دوربین های DSLR یکی از عواملی است که بسیاری را جذب این دوربین ها کرده است. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین ها بسیار بالاتر از camcorder های معمولی (در اصطلاح اکثر ما، هندی کم) است و علت اصلی آن وجود سنسور بزرگ تر که محو کردن پس زمینه و فیلمبرداری در نور کم را امکان پذیر می کند است. از لحاظ کیفیت فیلمبرداری، همانطور که در قسمت اول این مقایسه گفته شد، با توجه به سنسورهای بهتر نیکون، دوربین های نیکون کیفیت بالاتری را ارائه می دهند. همچنین دوربین های نیکون امکان فیلمبرداری فول اچ دی در سرعت 60 فریم بر ثانیه را ارائه می دهند در حالی که دوربین های کانن تنها در اندازه ی اچ دی 720p امکان فیلمبرداری با سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین های کانن 750D و 760D در رزولوشن 720p امکان فیلمبرداری HDR را به کاربران می دهند که برای صحنه هایی با محدوده ی دینامیک بالا (مثل فیلمبرداری رو به خورشید) مناسب است. هرچند که نیکون هم با استفاده از قابلیت active D-lighting می تواند هم در عکس ها و هم در فیلم ها با بالا بردن محدوده ی دینامیک، حالتی شبیه به HDR بوجود آورد. با این حال، برتری های نیکون از لحاظ کیفیت فیلم شاید برای کاربران عادی خیلی تاثیر گذار و ملموس نباشد؛ مخصوصا اگر مشکلات فوکوس خودکار پیوسته ی نیکون در مد live perspective را،که در بالا مطرح شد، در نظر بگیریم، دیگر جای شکی نمی ماند که کانن برای استفاده از امکان فیلمبرداری انتخاب بهتری است. این را هم اضافه کنم که تمام دوربین های کانن در این مقایسه صفحه ی لمسی دارند در حالی که از طرف نیکون، تنها D5500 دارای صفحه ی لمسی است. وجود صفحه ی لمسی کار فوکوس کردن در هنگام فیلمبرداری را به آسانی قرار دادن انگشت بر روی سوژه در LCD می کند!

Wifi و اپلیکیشن تلفن هوشمند
در این مقایسه، دو مدل جدید نیکون (D5300 و D5500) و دو مدل جدید کانن (750D و 760D) دارای wifi داخلی هستند. از کاربردهای اصلی wifi داخلی امکان عکاسی از راه دور (remote shooting) و تماشا و انتقال عکس های دوربین به تلفن همراه و تبلت است. این کار با استفاده از اپلیکیشنی که این دو شرکت در اختیار خریداران دوربین های خود قرار می دهند امکان پذیر می شود. این اپلیکیشن ها هم برای iOS و هم android ارائه شده و رایگان هستند.

تفاوت میان این دو برند از لحاظ امکاناتی است که در اپلیکیشن تلفن همراه خود قرار داده اند. با استفاده از اپلیکیشن های نیکون و کانن می توان عکس های گرفته شده را مرور کرد یا به تبلت یا گوشی انتقال داد و یا با آن از راه دور عکس گرفت. با این تفاوت که کانن امکان تغییر تمامی موارد نوردهی را در اپ خود گنجانده اما با استفاده از اپ نیکون، تنها می توان با لمس صفحه ی تلفن همراه فوکوس کرد و عکس گرفت و موارد نوردهی (ISO، گشودگی دهانه ی دیافراگم و سرعت شاتر) را باید از طریق دوربین تغییر داد.

تفاوت های دیگر
در این قسمت به یک سری از امکانات که فقط در دوربین های یکی از این دو برند یافت می شود اشاره خواهم کرد. یک امکان جدید 760D و 750D قابلیت Flicker showing است که پیشتر در 7D Mark II دیده بودیم. این ویژگی باعث می شود که دوربین نوسان نور لامپ را تشخیص داده و در هنگام روشنایی کامل اقدام به گرفتن عکس کند.
یک ویژگی بسیار خوب هر سه دوربین نیکون در این مقایسه، وجود intervalometer داخلی در آنهاست. با استفاده از این قابلیت می توانید برای دوربین تعیین کنید که هر چند ثانیه یک عکس بگیرد و بعد با کنار هم قرار دادن این عکس ها فیلم هایtime-lapse بسازید. دوربین های کانن این امکان را ندارند و باید برای ساخت چنین فیلم هایی یک intervalometer جداگانه برای آنها خریداری کنید.

از میان تمام این شش دوربین، تنها 760D از کنترل سریع چرخشی (شبیه آنچه در 5D symbol III وجود دارد) بهره می برد. با استفاده از این کنترل می توان با سهولت بیشتری مقادیر ISO، سرعت شاتر و گشودگی دهانه دیافراگم را تغییر داد. همچنین، براحتی و با چرخش آن، میزان جبران نوردهی (exposure compensation) نیز تعیین خواهد شد. اما در دیگر دوربین ها برای تغییر این موارد باید از ترکیب فشردن یک دکمه و چرخاندن یک دکمه ی چرخشی دیگر استفاده کنید. علاوه بر آن، در این مقایسه، 760D تنها دوربینی است که دارای نمایشگر بالای دوربین برای نشان دادن اطلاعات نوردهی است. بنابراین از لحاظ ارگونومی و طراحی، از میان شش دوربین حاضر در این مقایسه، 760D بیشترین شباهت را به دوربین های گران قیمت تر و حرفه ای تر دارد.

نتیجه گیری
مثل همیشه، باید تکرار کنم که پیشنهاد یک دوربین بدون در نظر گرفتن نوع کاربری مورد نظر شما امکان پذیر نیست. بنابراین، خریداران احتمالی این دوربین ها را به دو دسته تقسیم کرده ام و با توجه به ویژگی های هر گروه، برای انتخاب بین این دوربین ها پیشنهاداتی خواهم کرد.
دسته ی اول شامل کاربران عادی می شود. برای این گروه، امکانات خودکار دوربین خیلی مهم است. آنها نمی خواهند زیاد خود را درگیر یادگیری امکانات دستی دوربین کنند و در اکثر مواقع انتظار دارند دوربین همه ی کارها را انجام دهد. اما کیفیت عکس ها و فیلم ها برایشان مهم است و از این رو به دنبال یک دوربین DSLR با کیفیت و نه خیلی گران قیمت هستند که تا سالها از بابت گرفتن عکس ها و فیلم های با کیفیت خیالشان راحت باشد. به خاطر سنسور هیبریدی کانن و امکان فیلمبرداری با فوکوس پیوسته و بدون صدا، خریدارانی که جزو این گروه هستند بهتر است یکی از دوربین های کانن را انتخاب کنند. اگر از لحاظ بودجه محدودیتی ندارید، 750D و 760D هر دو انتخاب های خوبی هستند. اما اگر محدودیت بودجه ای دارید و برایتان مهم نیست که حتما جدیدترین دوربین کانن در این سطح را داشته باشید و 18 مگاپیکسل برایتان کافی است ( برای تمام خریداران در این دسته، این مقدار کافی است!) پیشنهاد من به شما 700D است. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از فوکوس خودکار بی صدا در فیلم های این سه دوربین، حتما باید از لنز های کانن STM (که به عنوان لنز کیت همراه این دوربین ها عرضه می شوند) بر روی آنها استفاده کنید.

 

 

دسته ی دوم شامل افرادی می شود که به تازگی به عکاسی علاقه مند شده اند و قصد دارند برای شروع، یک دوربین DSLR با قیمت مناسب تهیه کنند. هرچند آنها تازه عکاسی را شروع کرده اند اما قصد دارند به طور جدی آن را دنبال کنند و همواره به دنبال یادگیری تکنیک های مختلف و جدید هستند. برای آنها کیفیت عکس ها مهم تر از دیگر امکانات (نظیر فوکوس خودکار پیوسته بی صدا در فیلم) است. آنها حتی اگر بخواهند از دوربینشان برای پروژه های فیلمبرداری استفاده کنند، به احتمال فراوان از فوکوس دستی استفاده خواهند کرد و برایشان قابلیت خروجی غیر فشرده از طریق HDMI (که تنها در D5500 وجود دارد) مهم تر است. اگر در این دسته قرار می گیرید، پیشنهاد من به شما یکی از دوربین های نیکون است. اگر از لحاظ بودجه ای محدودیتی ندارید، حتما سعی کنید D5500 را خریداری کنید تا صفحه ی لمسی آن و باتری بادوامی که دارد لذت عکاسی را برایتان بیشتر کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر، مقایسه ی بین D5300 و D5500 که قبلا در وبلاگ پیکسل منتشر شده را مطالعه کنید. اما در صورتی که نمی خواهید برای اولین DSLR تان خیلی پول خرج کنید، دوربین D5200 هم گزینه ی بسیار مناسبی است. قیمت پایین تر این دوربین در مقایسه با بقیه ی دوربین های حاضر در این مقایسه آن را تبدیل به بهترین گزینه برای کسانی می کند که می خواهند با صرف حداقل هزینه (و البته پذیرفتن عدم وجود برخی امکانات نظیر wifi داخلی و صفحه ی لمسی) به کیفیت و امکانات عکاسی و فیلمبرداری بسیار خوب در یک بدنه ی DSLR دست یابند.

دیدگاه‌ها برای نسخه جدید فرم‌ویر DJI OSMO منتشر شد با محمد

شرکت DJI ساعاتی پیش برای محصول جدید و محبوب خود یعنی DJI Osmo یک به‌روزرسانی کامل منتشر کرد. این به‌روزرسانی در اصل آخرین نسخه فرم‌ویر منتشر شده برای این محصول بوده که از طریق لینک زیر قابل دانلود است.

دانلود جدیدترین فرم‌ویر DJI OSMO

این آپدیت شامل موارد زیر است:

  • فرم‌ویر نسخه 1.4.1.80
  • اپلیکیشن DJI GO برای Ios نسخه 2.4.3
  • اپلیکیشن DJI GO برای اندروید نسخه 2.4.3

از جمله باگ‌هایی که با این آپدیت برطرف شده و بهبودهایی که پس از این به‌روزرسانی حاصل می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف شدن مشکل ریست شدن ناخواسته دوربین هنگام فیلمبرداری با رزولوشن 4096×2160
  • افزایش دقت تراز کردن تصویر در محور افقی
  • کاهش لرزش‌های گیمبال هنگام تصویربرداری در حالت تایم-لپس و بهبود عملکرد سیستم لرزشگیر گیمبال
  • کنترل بهتر دستگاه هنگام حرکت و حالت سلفی
  • برطرف شدن مشکل نمایش تصویر هنگام اتصال چند موبایل به Osmo به صورت همزمان
  • تنظیم خودکار محور افقی هنگام ثبت عکس‌های پانوراما
  • بهبود عملکرد هنگام بازپخش ویدئوهای 4K
  • اضافه شدن امکان به‌روزرسانی از طریق اپلیکیشن DJI GO
  • اضافه شدن افزونه صوتی هنگام انجام به‌روزرسانی (زمانی که آپدیت با موفقیت انجام شود صدایی ممتد و زمانی که به‌روزرسانی متوقف شود صدایی غیر ممتد به گوش می‌رسد)

البته در نسخه 2.4.3 اپلیکیشن DJI GO نیز بهبودهایی صورت گرفته که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • نشان‌گر ولوم صدا و تنظیمات Gain یا حساسیت
  • افزوده شدن قابلیت خاموش یا فعال کردن حالت Sleep دستگاه از طریق اپلیکیشن
  • تنظیمات اضافه شده برای حالت سلفی
  • بهبود کنترل گیمبال از طریق نمایشگر‌ لمسی
  • اضافه شدن حالت جدید ۱۸۰ درجه برای تصویربرداری پانوراما
  • امکان تنظیم تراز سفیدی
  • امکان تغییر تنظیمات شارپنس، کنتراست و اشباع رنگی
  • قابلیت جدید تنظیم پارامترهای نوردهی هنگام فیلمبرداری
  • اضافه شدن میانبر برای تنظیمات دوربین

لازم به توجه است که باید فرم‌ویر Zenmuse X3 را نیز به آخرین نسخه یعنی 1.5.0.30 آپدیت کنید. اگر Zenmuse X3 وارد حالت Protection شد، بایستی Osmo را خاموش کرده و پس از گذشت چند لحظه دوباره آن را روشن کنید تا فعال شود. باید یادآوری شود که Zenmuse X3 از حالت Sleep پشتیبانی نخواهد کرد. همچنین لازم به تأکید است که اگر به‌روزرسانی متوقف شد، Osmo و اپلیکیشن DJI GO را مجدداً راه‌اندازی یا به اصطلاح Restart کنید و سپس دوباره اقدام به دریافت به‌روزرسانی کنید. توصیه می‌شود پس اتمام موفقیت‌آمیز آپدیت دستگاه، مجدداً تنظیمات کالیبره گیمبال را انجام دهید.

عکاسی به سبک لومو، بازتولید فیلم‌های F²/400

لوموگرافی به صورت محدود شروع به عرضه فیلم‌های رنگی ۳۵‌ میلی‌متری‌ای کرده است که تولیدش ۷ سال پیش متوقف شده بود. این فیلم‌ها که سابق بر این در ایتالیا و توسط یک کمپانی سنتی تولید نگاتیو تولید می‌شدند، تفکیک رنگی بسیار بالایی دارند و عکس‌‌ها را در فضایی کاملاً نوستالژیک به ثبت می‌رسند.

این فیلم رول ۳۵ میلی‌متری و اساساً اکثر محصولات لوموگرافی، با این هدف ساخته شده‌اند که عکس‌ها به صورت آنالوگ و در رنگ‌های کاملاً نرم نوستالژیک به ثبت برسند. البته لوموگرافی ادعا کرده است که به خاطر تونالیته آبی و بسیار جذاب این فیلم که نمونه‌اش در بازار موجود نیست، شروع به تولید مجدداً این فیلم‌ کرده است. در ادامه می‌توانید عکس‌های نمونه‌ای که با این فیلم گرفته شده است را مشاهده کنید.

لوموگرافی اذعان داشته که یک هفته پس از روانه کردن این محصول به بازار نصف بیشتر آن فروش رفته ولی تولید آن به‌صورت محدود ادامه خواهد داشت. البته بعید به نظر می‌رسد که پای این فیلم به بازار ایران باز شود ولی برخی از محصولات لوموگرافی مثل دوربین‌ها و فیلم‌های مخصوص آن در فروشگاه پیکسل جهت خرید موجود می‌باشد.

 

یک چارت ساده برای درک بهتر سرعت شاتر دوربین

وقتی در عکاسی حرف از سرعت شاتر به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد رابطه‌‌ی سرعت شاتر با نوردهی است. سرعت شاتر بخش مهمی از مثلث نوردهی (دیافراگم، ایزو، سرعت شاتر) است و به عکاسان در به دست آوردن نوردهی مناسب کمک بسزایی می‌کند.

معمولاً یادگیری رابطه‌ی سرعت شاتر با نوردهی آسان‌تر از دو فاکتور دیگر نوردهی است. هر چه سرعت کمتر باشد نور بیشتری به سنسور می‌رسد. آنچه در مورد سرعت شاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که چگونه از آن به‌عنوان ابزاری هنری استفاده کنیم.

چارت زیر از سایت Phototraces.com کاربرد سرعت شاترهای مختلف را به شکلی ساده و مبتکرانه به نمایش گذاشته است تا راهنمایی برای عکاسان و نحوه‌ی استفاده‌ی خلاقانه از سرعت شاتر باشد:

استاپ کامل، 1/2 استاپ، 1/3 استاپ

همه‌ی ما می‌دانیم که ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر مثلث نوردهی را تشکیل می‌دهند. برای مدتی طولانی تنظیم سرعت شاتر بسیار راحت بود، به‌طور مثال می‌دانستیم که 1/100 ثانیه نوری دو برابر یا یک استاپ بیشتر از 1/200 ثانیه را به فیلم می‌رساند. ولی با فراگیر شدن دوربین‌های دیجیتال اوضاع کمی فرق کرده است و سرعت شاترهای 1/2 و 1/3 استاپ نیز قابل‌استفاده هستند. جدول مرتبط با سرعت‌های شاتر در سمت چپ این چارت به درک بهتر و محاسبات راحت‌تر در این زمینه کمک می‌کند.

 

سرعت شاتر ایمن

 

وقتی اجسام متحرک در کادر عکستان قرار دارند برای اینکه به شکلی واضح و شارپ دیده شوند باید سرعت شاتر سریع‌تری را انتخاب کنید. این شکل حاشیه‌ی امن عکاسی از اجسام متحرک را به نمایش می‌گذارد. به‌طور مثال در سرعت‌های کندتر از 1/100 ثانیه کم‌کم احتمال تار شدن اجسام متحرک به وجود می‌آید.

 

 

نور
شکل خورشید در این چارت برای درک بهتر رابطه‌ی نور با سرعت شاتر است. هرچه شاتر کندتر باشد نور بیشتری به سنسور می‌رسد.

 

 

انواع عکاسی

در سمت راست این چارت سرعت‌های مناسب برای عکاسی از سوژه‌های مختلف به‌صورت عمومی بیان شده‌ است. از عکاسی پرندگان که نیاز به‌سرعت بالایی دارد تا عکاسی از آسمان شب که باید شاتر را چندین ثانیه باز نگاه دارید.