مبدل Laowa: اتصال لنز‌های کانن و نیکون به Fuji GFX 50S

ونوس اپتیک، امروز از یک مبدل به نام Magic Format Converter، رونمایی کرده است که توسط آن می‌توان تمامی لنز‌های فول‌فریم نیکون و کانن را به دوربین‌ مدیوم‌فرمت فوجی GFX 50S متصل کرد. مبدل Laowa در مقایسه با نمونه‌های مشابه‌ خود از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است.

مبدل یا کانورتور، رابطی است که امکان اتصال لنز‌هایی با مانت‌های مختلف را به دوربینی با یک مانت به‌خصوص، ممکن می‌کند. محصول جدید Laowa نیز یکی از همین مبدل‌ها است که به یک المان اپتیکی داخلی مجهز است تا قطع تصویری را که لنز‌های فول‌فریم پوشش می‌دهند تا ابعاد یک حسگر مدیوم‌فرمت گسترش دهد. تا قبل از معرفی این محصول اغلب مبدل‌هایی که لنز‌ دوربین‌های فول‌فریم را به دوربین‌های مدیم‌فرمت متصل می‌کرد، قادر نبودند تا اعوجاج‌ها و افت روشنایی حواشی تصویر را از بین ببرند یا حداقل کاهش دهند. اما مبدل جدید لائوا با برخورداری از یک المان اپتیکی، افت روشنایی در حواشی تصویر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

Magic Format Converter با توجه به ساختار اپتیکی که دارد، بزرگنمایی را تا 1.4x افزایش می‌دهد و همچنین به دلیل افت نوری، عدد دیافراگم تا یک استاپ افزایش می‌یابد.

کمپانی چینی ونوس اپتیک در حال حاضر نسخه بتای این محصول را طراحی و تولید کرده. برای اطلاعات بیشتر می‌توان به سایت ونوس اپتیک، به آدرس زیر مراجعه کرد.

Laowa Magic Format Converter

۶ توصیه برای به ثبت رساندن شارپ‌ترین عکس ممکن

به ثبت‌ رساندن شارپ‌ترین عکس ممکن، دغدغه بسیاری از عکاسان است. اغلب عکاسان به دنبال رسیدن به بالاترین وضوحی هستند که دوربینشان توانایی ثبت کردن آن را دارد. اغلب هم روش‌هایی مانند بالا بردن سرعت شاتر، عکاسی در دیافراگم‌های بسته و یا پایین آوردن حساسیت ایزوی دوربین توصیه می‌شود. ولی واضح است که این تمام ماجرا نیست و در خیلی از مواقع نمی‌توان با ایزوی پایین یا سرعت شاتر بالا عکاسی کرد؛ بنابراین در ادامه سعی شده تا با پیشنهاد و بررسی ۶ روش کاربردی بتوان شارپنس و وضوح تصویر را هنگام عکاسی به بالاترین حد ممکن خود رساند.

۱. اول کادر خود را بسته و بعد فوکوس کنید

یکی از مشکلاتی که اغلب دوربین‌های DSLR دارند پراکندگی نقاط فوکوس درون کادر است و برای فوکوس کردن نقطه‌ای بر روی سوژه باید یکی از این نقاط را که از قبل در دوربین تعریف شده است، بر روی سوژه قرار داد و بعد فوکوس کرد. به همین علت خیلی از عکاسان اول بر روی سوژه فوکوس می‌کنند و بعد کادر دلخواه خود را می‌بندد. این روش یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که باعث می‌شود وضوح تصویر تا حدودی کاهش پیدا کند چرا که بعد از فوکوس کردن بر روی سوژه، حرکت دوربین برای رسیدن به کادر موردنظر، سوژه را تا حدودی از عمق میدان خارج می‌کند. به‌کارگیری این روش هنگام عکاسی با دیافراگم‌های باز و عمق میدان‌های کم تاثیر مخرب بیشتری می‌گذارد و جزییات بیشتری از دست خواهد رفت ولی در دیافراگم‌های بسته‌تر مثل عکاسی خبری، تأثیر زیادی بر روی نتیجه نخواهد گذاشت. برای حل این مشکل باید سعی کرد که اول کادر موردنظر را بسته و بعد بر روی سوژه فوکوس کرد. به‌عنوان مثال در نظر دارید که سوژه در یک‌سوم بالایی و سمت راست کادر قرار گیرد، بنابراین نقطه فوکوسی با همین مختصات را انتخاب کنید و بعد از کادربندی بر روی سوژه فوکوس کنید. البته تمام این گفته‌ها زمانی به کار می‌آید که وضوح تصویر اولویت اول شماست و وقت کافی برای فوکوس بر روی سوژه و کادربندی دقیق را دارید.

۲. اول عکس بگیرید و بعد با کراپ به کادربندی دلخواه خود برسید

هیچ لنزی تا به حال ساخته نشده است که خطاها و انحرافات عدسی را بتواند به‌صورت کامل اصلاح کند. اغلب لنز‌ها با فاصله گرفتن از مرکز تصویر تا حدودی وضوح و شارپنس خود را از دست می‌دهند. این اتفاق هنگام عکاسی با دیافراگم‌های بسیار باز و یا بسته با شدت بیشتری رخ می‌دهد. معمولاً لنزها در عدد دیافراگم‌های F5.6 تا F8 بیشترین وضوح را ارائه می‌دهند و تصویر با بالاترین جزئیات به ثبت خواهد رسید؛ بنابراین اگر عمق میدان و شرایط نوری محیط به شما اجازه داد چه بهتر که با این عدد دیافراگم‌ها عکاسی کنید. از طرفی همان‌طور که گفته شد وضوح در مرکز تصویر به بیشترین میزان خود می‌رسد ولی قرار دادن سوژه در مرکز تصویر این روز‌ها بسیار تکراری و خسته کننده به نظر می‌رسد. با این وجود می‌توان چند قدمی دور شد و با زاویه دیدی بازتر سوژه را در مرکز تصویر قرار داد تا با بیشترین وضوح به ثبت برسد و در مرحله ادیت عکس را به‌گونه‌ای کراپ کرد تا در موقعیت دلخواه خود در کادر قرار گیرد.

۳. اگر زیر نور آفتاب عکاسی نمی‌کنید، فیلتر UV را از لنز جدا کنید

بهترین فیلتر‌های UV نیز تا حدودی نور ورودی به لنز را جذب می‌کنند و شارپنس عکس ثبت شده را تا حدودی کاهش می‌دهند. نه تنها این‌گونه فیلتر‌ها بلکه تمامی فیلتر‌ها از جمله تله‌کانورتور‌ها و فیلتر‌های کلوزآپ به نسبت وضوح تصویر را کاهش می‌دهند؛ بنابراین اگر نیاز به آن‌ها ندارید، باقی ماندن آن‌ها بر دهانه لنز صرفاً تأثیری نامطلوب را بر روی تصویر خواهد گذاشت. البته استفاده از فیلتر‌های UV در هوای آفتابی بسیار کارآمد است و یا مثلاً استفاده از فیلتر‌های پولاریزه در عکاسی تبلیغاتی، تأثیر کاملاً مثبتی را بر نتیجه نهایی می‌گذارد.

۴. بعد از گرفتن هر عکس بهتر است مجدداً بر روی سوژه فوکوس شود

اگرچه که استفاده از دکمه قفل فوکوس یا فوکوس Back Button مزیت‌های زیادی دارد و در عکاسی از یک سوژه ثابت می‌تواند بسیار در وقت صرفه‌جویی کند، ولی با یک تکان کوچک دوربین و یا سوژه ممکن است که سوژه از صفحه فوکوس خارج شود، به‌علاوه ممکن است که عکاس به هوای اینکه فوکوس دقیق بر روی سوژه صورت گرفته است،

۵. از لنز مناسب قطع سنسور دوربینتان استفاده کنید

لنز‌های فول‌فریم برای دوربین‌هایی با سنسور فول‌فریم طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها بر روی دوربین‌هایی با حسگر APS-C برخلاف انتظار، به نسبت یک لنز که به‌طور اختصاصی برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C طراحی شده، کیفیت و وضوح تصویر پایین‌تری را ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم این دو نوع لنز را که به یک دوربین APS-C مثلاً 70D متصل شده‌اند با یکدیگر مقایسه کنیم تصویر ثبت شده توسط لنز EF-S که برای دوربین‌‌های کراپ طراحی شده، وضوح بالاتری را نسبت به یک لنز EF ارائه می‌دهد. چرا که این لنز‌ها در فاصله کانونی‌های یکسان معمولاً قطر دهانه‌های مشابهی دارند و نور ورودی آن‌ها به یک میزان است، با این تفاوت که لنز EF-S تمام نور ورودی را بر روی ابعاد سنسور پروژکت می‌کند ولی لنز EF با توجه به اینکه برای سنسوری با ابعاد بزرگ‌تر طراحی شده است، فقط بخشی از نور ورودی را بر روی سنسور می‌تاباند؛ بنابراین بهترین لنز برای هر دوربین لنزی است که متناسب با قطع سنسور آن دوربین طراحی شده است.

۶. تا حد ممکن دوربین را ثابت و بدون حرکت نگه دارید

خیلی مهم نیست که تا چه حد سرعت شاتر دوربین بالا باشد. کوچک‌ترین لرزش دست نیز، هرچند کم ولی اثر نامطلوبی بر وضوح تصویر خواهد گذاشت. این لرزش هنگامی که عکس در ابعاد بزرگ چاپ شود به‌خوبی قابل‌مشاهده هست. در عکاسی‌هایی که وضوح تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است مثل عکاسی نجومی حتی تکان باز و بسته شدن آینه دوربین‌های DSLR تأثیر مخربی در به ثبت رسیدن جزئیات درون تصویر می‌گذارد. بنا‌براین برای رسیدن به بالا‌ترین وضوح استفاده از سه‌پایه و ریموت شاتر کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

در آخر می‌توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به‌وضوح بالا و ثبت دقیق جزئیات قبل از خرید لنز‌ و دوربین‌های گران‌قیمت، می‌توان توصیه‌های بالا را به کار گرفت و از نتیجه کار راضی بود.

اسپارک، کوچکترین درون DJI رونمایی شد

همانطور که پیش از این اعلام شده بود،  DJI دیروز از کوچکترین درون خود با نام “اسپارک” رونمایی کرد.

یک مینی‌ درون با قابلیت‌های کاربردی درون‌های DJI از جمله کنترل هوشمند پرواز، یک گیمبال مکانیکی و دوربینی با قابلیت تصویربرداری فول اچ‌دی و عکسبرداری با ابعاد 12 مگاپیکسل که مدل اولیه آن با قیمتی کمتر از 500 دلار از هم‌اکنون پیش‏‏فروش شده و تا ماه آینده بدست اولین مشتریان می‌رسد.

از قابلیت‌های جالب این درون توانایی شروع پرواز از روی دست کاربر و همچنین امکان کنترل از طریق حرکات دست است. این حالت در صورتی که اسپارک از روی دست شما شروع به پرواز کرده باشد بطور خودکار فعال می‌شود و اسپارک ضمن قرارگیری در فاصله معین از کف دست، پس از ثبت تصویر دوباره روی کف دست کاربر می‌نشید.

البته اسپارک در این حالت فقط تا فاصله سه متری قابل کنترل است. اما در حالت کنترل از طریق گوشی هوشمند به کاربر امکان تعیین مسیر برای پروازی به طول 100 متر را هم خواهد داد.

این درون بطور کامل قابل کنترل از طریق اسمارت‌فون است، اما یک کنترلر اختصاصی با قیمت 149 دلار نیز بهمراه آن عرضه شده است.

اسپارک دارای حالت QuickShot با چهار گزینه ی دایره ای، مارپیچ، راکت و Dronie (سلفی با درون) است است که اشاره به این موارد دارد:

  • راکت: پرواز مستقیم به بالاترین ارتفاع و بازگشت به نقطه اول
  • درونی: یا همان سلفی با درون که سوژه را از پشت یا جلو تعقیب می‌کند
  • دایره: پروازه دایره‌وار دور سوژه
  • مارپیچ: پرواز همزمان دایره‌ای و روبه بالا با مرکزیت سوژه مورد نظر

این درون فوق العاده کوچک فقط 300 گرم وزن دارد و با یکبار شارژ، حداکثر 16 دقیقه بصورت مدام تصویربرداری می‌کند. تولید آن در پنج رنگ متنوع و مشخصات متوسط دوربین آن گویای کاربرد تفریحی و روزمره‌ی آن است، گرچه ابعاد بسیار کوچک آن قابلیت مانور آن را در فضاهای کوچک نسبت به دیگر درون‌ها بسیار برجسته ‌می‌کند.

و اما ریز مشخصات اسپارک:

  • دوربین 12 مگاپیکسلی با سنسور ½.3 اینچی با CMOS
  • وزن 300 گرم و پره‌های تاشو برای حمل آسان
  • حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت
  • تشخیص موانع از فاصله 5 متری
  • حالت سه گانه‌ی کنترل کاملاً حرکتی، از طریق ریموت و یا اسمارت‌فون
  • 16 دقیقه پرواز مداوم
  • امکان انتقال همزمان تصویر در حال ضبط با کیفیت HD از فاصله 2 کیلومتری
  • امکان سفارش پکیج کامل شامل بدنه بهمراه چهار جفت پروانه، محافظ پروانه، ریموت کنترل، کیف مخصوص، دو جفت باتری، شارژر با قابلیت شارژ همزمان چند باتری، کیف شانه‌ای و کابل‌های موردنیاز
  • سازگار با DJI Goggles

دیدگاه‌ها برای بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای – ۱۰ دوربین DSLR برتر تا سال ۲۰۱۵ با سعيد

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X یک دوربین فوق العاده و حرفه ای از سری دوربین های فول فریم کانن میباشد، دوربین Canon EOS 1D X یکی از پرچمداران شرکت کانن میباشد، ویژگی های اصلی این دوربین و مزیت های آن سنسور فول فریم و سنسور ۱۸٫۱ مگاپیکسلی CMOS و دو پردازنده DIGIC 5 پلاس که به ما کمک میکند تا بهترین کیفیت را در در عکس با ۱۲ فریم بر ثانیه ( ۱۴ فریم بر ثانیه در حالت حداکثر سرعت ) به ما ارائه دهد.عملکرد این دوربین در شرایط نوری ضعیف نیز بهتر شده است و دارای سنسور نورسنجی پیشرفته ای میباشد، یک پردازنده مجزای DIGIC 4 باعث شده که سرعت فوکوس و بالا ودقیق در ردیابی سوژه (Tracking) در شرایط دشوار رو برای ما فراهم کنه و جدا از این امکانات، کیفیت فیلمبرداری HD بهبود یافته و نوع و گزینه های تنظیم اتصالات بیشتر شده عمر شاتر دوربین تقریبا ۴۰۰,۰۰۰ میباشد که مقدار خوبی است.


دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800 – این دوربین دارای سنسور CMOS فول‌فریم (FX) ٣/٣۶ میلیون پیکسلی و سیستم فوکوس خودکار است و تصاویری فوق‌العاده با جزئیات دقیق ارائه می‌دهد. همچنین نیکون D800 توانایی ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و با استانداردهای FX و DX رادارد و از پردازنده EXPEED3 استفاده می کند که سرعت عکاسی پیاپی ۴ و ۶ فریم بر ثانیه را برای ما به ارمغان دارد.این دوربین محدوده حساسیت نور ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ که قابلیت ارتقا تا ۲۵۶۰۰ را نیز دارد. هم چنین علاوه بر قابلیت ذخیره عکس ها با فرمت های RAW و JPEG توانایی را دارد و ذخیره در فرمت Tiff را نیز دارد. این دوربین دارای فوکوس خودکار با ۵۱ نقطه فوکوس را دارد.

صفحه نمایش این دوربین ۳٫۲ اینچ است که دارای سنسور سنجش نور محیط است که می تواند نور محیط را تشخیص داده و با توجه به آن نور صفحه نمایش را کم و زیاد کند.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

فیلم برداری این دوربین قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت FULL HD را دارد و با سرعت های ۴۲، ۲۵، ۳۰ فریم بر ثانیه قابلیت فیلم برداری را دارد و با کیفیت HD قابلیت فیلم برداری با سرعت های ۳۰ – ۵۰ – ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. دوربین Nikon D800 دارای فلاش داخلی و قابلیت نصب فلاش خارجی را دارد. این دوربین قابلیت نصب ماژول GPS را نیز دارد.

 

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III


دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

کانن این دوربین را بعد از ۵D Mark II تولید کرد که با تولید آن بسیاری از انتظارات عکاسان که از ۵D Mark II داشتند را برطرف کرد.

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III همانند باقی دوربین های سری ۵ کانن این دوربین نیز دارای سنسور فول فریم ۲۲٫۳ مگاپیکسل است. حساست نور این دوربین بهبود چشم گیری چشم گیری داشته و تا ۱۰۲۴۰۰ بالا می رود که بسیار عالی است و با توجه به اینکه دارای مگاپیکسل ۲۳٫۴ است و آن را بالا نبرده است مقدار نویز در حساسیت های بالا نیز بسیار کاهش یافته است.به هیچ وجه احتیاج به سنسور با کیفیت بالاتر در این دوربین دیده نشده است. این محدوده حساسیت نور بالا در این دوربین به کمک پردازشگر قدرتمند DIGIC5+ کانن امکان پذیر است. سرعت عکاسی پیاپی در این دوربین ۶ فریم بر ثانیه است. حالت عکاسی جدید Silent Shooting در این دوربین که باعث کم شدن شدید صدای شاتر می شود عکاسی در حالت پیاپی را تا ۳ فریم بر ثانیه پایین می آورد.و هم چنین باعث بالا بردن تاخیر شاتر یا Shutter loiter می شود.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

فیلمبرداری این دوربین توانایی ثبت تصاویر با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.هم چنین در این دوربین از یک جک هدفون نیز استفاده شده که می توان با استقاده از آن صدایی که در هنگام فیلم برداری ضبط می شود را گوش داد و هم چنین مقدار صدای ضبط شده در هنگام عکاسی را کم و زیاد کرد.هم چنین قابلیت فیلم برداری HDR نیز وجود ندارد.

فوکوس خودکار این دوربین دارای ۶۱ نقطه است که ۴۱ نقطه از آن Cross-Type است.

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

 


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99 – این دوربین از سری دوربین های بدون آینه است که به جای استفاده از آینه متحرک که تصویر را به چشمی اپتیکال منتقل کند دارای یک آینه ثابت نیمه شفاف است که کمی از نور را برای رسیدن به سنسورهای فوکوس خودکار رها می کند و بقیه را برای رسیدن به سنسور از خود رد می کند.سنسور این دوربین فول فریم با رزولوشن ۲۴٫۳ مگاپیکسل است.این ثابت کردن آینه دارای مزایا و معایبی است از جمله مزایای آن عملکرد کم سروصدای آن ، فوکوس مداوم در هنگام عکسبرداری و فیلم برداری ،سرعت عکاسی در حالت پیاپی بالا می رود و استهلاک و حجم دوربین تا حد زیادی کم می شود و از معایب آن اینکه چون نور از آینه رد می شود مقدار زیادی از شدت آن کم می شود.چشمی الکترونیکی آن از نوع OLED با کیفیت بالا و میدان دید ۱۰۰% است.فیلم برداری این دوربین توانایی ثبت تصاویر با کیفیت FULL HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.فوکوس خودکار این دوربین دارای ۱۹ نقطه فوکوس است که از این تعداد ۱۱ تای آن از نوع Cross-Type است.در حالت عکاسی پیاپی این دوربین قابلیت ثبت عکس با سرعت ۶ فریم بر ثانیه را دارد.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

این دوربین دارای دو شکاف حافظه است که می توان عکس ها و فیلم ها را بصورت جداگانه بر روی هرکدام ربخت.

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

 دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

 

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

دوربین نیکون Nikon D7000، این دوربین دارای سنسور ۱۶٫۲ میلیون پیکسلی CMOS با قطع DX است.هم چنین از پردازنده EXPEED2 نیکون که باعث افزایش کارایی نویز گیر،بازتولید رنگ ها و پردازش سریع تر عکس ها و افزایش کارایی پردازش فیلم و صرفه جویی انرژی می شود استفاده می کند.

محدوده حساسیت نور این دوربین از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ است که تا ۲۵۶۰۰ قابل افزایش است.سیستم فوکوس ۳۹ نقطه ای آن عملکرد دقیقی دارد.هم چنین می تواند با سرعت ۶ فریم بر ثانیه عکاسی پیاپی کند که سرعت خیلی خوبی است.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

این دوربین قابلیت فیلم برداری با کیفیت FULL HD 1080 با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه و فوکوس همزمان با فیلم برداری دارد که امکان بسیار مفیدی است. حالت فوکوس خودکار دنبال‌کننده‌ی سوژه و سروو (AF-F) آن قابلیت دنبال کردن سوژه را دارد که همواره سوژه در حالت فوکوس خواهد ماند.

این دوربین از سیستم mode Quiet استفاده می کند که باعث کم شدن صدای شاتر می شود.

دارای جای دو کارت حافظه SD است.

برای انتقال تصاویر بر روی تلویزیون از پورت HDMI استفاده می کند که کیفیت بالایی را برای انتقال تصاویر ارائه می دهد.

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 5D Mark II

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 5D Mark II

توسط: سعيد

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X یک دوربین فوق العاده و حرفه ای از سری دوربین های فول فریم کانن میباشد، دوربین Canon EOS 1D X یکی از پرچمداران شرکت کانن میباشد، ویژگی های اصلی این دوربین و مزیت های آن سنسور فول فریم و سنسور ۱۸٫۱ مگاپیکسلی CMOS و دو پردازنده DIGIC 5 پلاس که به ما کمک میکند تا بهترین کیفیت را در در عکس با ۱۲ فریم بر ثانیه ( ۱۴ فریم بر ثانیه در حالت حداکثر سرعت ) به ما ارائه دهد.عملکرد این دوربین در شرایط نوری ضعیف نیز بهتر شده است و دارای سنسور نورسنجی پیشرفته ای میباشد، یک پردازنده مجزای DIGIC 4 باعث شده که سرعت فوکوس و بالا ودقیق در ردیابی سوژه (Tracking) در شرایط دشوار رو برای ما فراهم کنه و جدا از این امکانات، کیفیت فیلمبرداری HD بهبود یافته و نوع و گزینه های تنظیم اتصالات بیشتر شده عمر شاتر دوربین تقریبا ۴۰۰,۰۰۰ میباشد که مقدار خوبی است.


دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 1D X

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800 – این دوربین دارای سنسور CMOS فول‌فریم (FX) ٣/٣۶ میلیون پیکسلی و سیستم فوکوس خودکار است و تصاویری فوق‌العاده با جزئیات دقیق ارائه می‌دهد. همچنین نیکون D800 توانایی ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و با استانداردهای FX و DX رادارد و از پردازنده EXPEED3 استفاده می کند که سرعت عکاسی پیاپی ۴ و ۶ فریم بر ثانیه را برای ما به ارمغان دارد.این دوربین محدوده حساسیت نور ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ که قابلیت ارتقا تا ۲۵۶۰۰ را نیز دارد. هم چنین علاوه بر قابلیت ذخیره عکس ها با فرمت های RAW و JPEG توانایی را دارد و ذخیره در فرمت Tiff را نیز دارد. این دوربین دارای فوکوس خودکار با ۵۱ نقطه فوکوس را دارد.

صفحه نمایش این دوربین ۳٫۲ اینچ است که دارای سنسور سنجش نور محیط است که می تواند نور محیط را تشخیص داده و با توجه به آن نور صفحه نمایش را کم و زیاد کند.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D800

فیلم برداری این دوربین قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت FULL HD را دارد و با سرعت های ۴۲، ۲۵، ۳۰ فریم بر ثانیه قابلیت فیلم برداری را دارد و با کیفیت HD قابلیت فیلم برداری با سرعت های ۳۰ – ۵۰ – ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. دوربین Nikon D800 دارای فلاش داخلی و قابلیت نصب فلاش خارجی را دارد. این دوربین قابلیت نصب ماژول GPS را نیز دارد.

 

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III


دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

کانن این دوربین را بعد از ۵D Mark II تولید کرد که با تولید آن بسیاری از انتظارات عکاسان که از ۵D Mark II داشتند را برطرف کرد.

دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III همانند باقی دوربین های سری ۵ کانن این دوربین نیز دارای سنسور فول فریم ۲۲٫۳ مگاپیکسل است. حساست نور این دوربین بهبود چشم گیری چشم گیری داشته و تا ۱۰۲۴۰۰ بالا می رود که بسیار عالی است و با توجه به اینکه دارای مگاپیکسل ۲۳٫۴ است و آن را بالا نبرده است مقدار نویز در حساسیت های بالا نیز بسیار کاهش یافته است.به هیچ وجه احتیاج به سنسور با کیفیت بالاتر در این دوربین دیده نشده است. این محدوده حساسیت نور بالا در این دوربین به کمک پردازشگر قدرتمند DIGIC5+ کانن امکان پذیر است. سرعت عکاسی پیاپی در این دوربین ۶ فریم بر ثانیه است. حالت عکاسی جدید Silent Shooting در این دوربین که باعث کم شدن شدید صدای شاتر می شود عکاسی در حالت پیاپی را تا ۳ فریم بر ثانیه پایین می آورد.و هم چنین باعث بالا بردن تاخیر شاتر یا Shutter loiter می شود.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال کانن Canon 5D Mark III

فیلمبرداری این دوربین توانایی ثبت تصاویر با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.هم چنین در این دوربین از یک جک هدفون نیز استفاده شده که می توان با استقاده از آن صدایی که در هنگام فیلم برداری ضبط می شود را گوش داد و هم چنین مقدار صدای ضبط شده در هنگام عکاسی را کم و زیاد کرد.هم چنین قابلیت فیلم برداری HDR نیز وجود ندارد.

فوکوس خودکار این دوربین دارای ۶۱ نقطه است که ۴۱ نقطه از آن Cross-Type است.

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

 


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99 – این دوربین از سری دوربین های بدون آینه است که به جای استفاده از آینه متحرک که تصویر را به چشمی اپتیکال منتقل کند دارای یک آینه ثابت نیمه شفاف است که کمی از نور را برای رسیدن به سنسورهای فوکوس خودکار رها می کند و بقیه را برای رسیدن به سنسور از خود رد می کند.سنسور این دوربین فول فریم با رزولوشن ۲۴٫۳ مگاپیکسل است.این ثابت کردن آینه دارای مزایا و معایبی است از جمله مزایای آن عملکرد کم سروصدای آن ، فوکوس مداوم در هنگام عکسبرداری و فیلم برداری ،سرعت عکاسی در حالت پیاپی بالا می رود و استهلاک و حجم دوربین تا حد زیادی کم می شود و از معایب آن اینکه چون نور از آینه رد می شود مقدار زیادی از شدت آن کم می شود.چشمی الکترونیکی آن از نوع OLED با کیفیت بالا و میدان دید ۱۰۰% است.فیلم برداری این دوربین توانایی ثبت تصاویر با کیفیت FULL HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.فوکوس خودکار این دوربین دارای ۱۹ نقطه فوکوس است که از این تعداد ۱۱ تای آن از نوع Cross-Type است.در حالت عکاسی پیاپی این دوربین قابلیت ثبت عکس با سرعت ۶ فریم بر ثانیه را دارد.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال سونی Sony Alpha A99

این دوربین دارای دو شکاف حافظه است که می توان عکس ها و فیلم ها را بصورت جداگانه بر روی هرکدام ربخت.

دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

 دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

 

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

دوربین نیکون Nikon D7000، این دوربین دارای سنسور ۱۶٫۲ میلیون پیکسلی CMOS با قطع DX است.هم چنین از پردازنده EXPEED2 نیکون که باعث افزایش کارایی نویز گیر،بازتولید رنگ ها و پردازش سریع تر عکس ها و افزایش کارایی پردازش فیلم و صرفه جویی انرژی می شود استفاده می کند.

محدوده حساسیت نور این دوربین از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ است که تا ۲۵۶۰۰ قابل افزایش است.سیستم فوکوس ۳۹ نقطه ای آن عملکرد دقیقی دارد.هم چنین می تواند با سرعت ۶ فریم بر ثانیه عکاسی پیاپی کند که سرعت خیلی خوبی است.

( بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای )


دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7000

این دوربین قابلیت فیلم برداری با کیفیت FULL HD 1080 با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه و فوکوس همزمان با فیلم برداری دارد که امکان بسیار مفیدی است. حالت فوکوس خودکار دنبال‌کننده‌ی سوژه و سروو (AF-F) آن قابلیت دنبال کردن سوژه را دارد که همواره سوژه در حالت فوکوس خواهد ماند.

این دوربین از سیستم mode Quiet استفاده می کند که باعث کم شدن صدای شاتر می شود.

دارای جای دو کارت حافظه SD است.

برای انتقال تصاویر بر روی تلویزیون از پورت HDMI استفاده می کند که کیفیت بالایی را برای انتقال تصاویر ارائه می دهد.

(بهترین دوربین های عکاسی حرفه ای)

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 5D Mark II

دوربین دیجیتال کانن Canon EOS 5D Mark II

تائید شد؛ DJI روز چهارشنبه از یک مینی‌ درون پرتابل رونمایی می‌کند (ویدیو)

شرکت DJI تائید کرده است که در روز چهارشنبه (۲۴ می) قصد رونمایی از محصول یا محصولات جدیدی دارد و احتمالا از یک مینی‌ درون پرتابل نیز پرده‌برداری خواهد کرد. این کمپانی که همواره در حال توسعه فعالیت‌های خود در زمینهٔ ساخت درون و تجهیزات فیلم‌برداری هوایی است، هرگز تمایلی به از دست دادن جایگاه فعلی‌اش ندارد و می‌خواهد با معرفی محصولات متنوع در سطوح و کاربری‌های متفاوت، سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.

این کمپانی برای مراسم فردا یک تیزر تبلیغاتی نیز منتشر کرده است که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید:

 

از این ویدیو و گزارش‌های مختلفی که در روزهای گذشته از منابع متعددی نقل شده است می‌توان حدس زد به احتمال بسیار زیاد DJI قصد معرفی یک مینی‌ درون پرتابل را دارد که از قرار معلوم کوچک‌ترین درون این شرکت خواهد بود و حتی قابلیت پرتابل بودن آن از Mavic Pro نیز بیشتر است.

در این ویدیوی تبلیغاتی مشاهده می‌شود که این درون تا اندازه‌ی بسیار زیادی به سوژه‌ها نزدیک می‌شود و از مسیرهای نسبتاً باریک نیز عبور می‌کند. همین مسئله ابعاد بسیار کوچک این مینی‌ درون پرتابل را تائید می‌کند.

البته برخی از وب‌سایت‌ها پا را فراتر گذاشته و نام DJI Spark را برای آن پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین در برخی گزارش‌ها آمده است که این مینی‌ درون پرتابل شباهت بسیار زیادی به Mavic Pro دارد و به عبارتی یک Mini-Mavic است. آن چیز که ما انتظار داریم این است که بتوان این درون را به سادگی هرچه بیشتر با خود حمل کرد و به آسانی آن را در کوله پشتی خود جای داد تا همواره همراه کاربر باشد.

البته هرچند که موارد اشاره شده در بالا عمدتاً از جانب منابع معتبر و نزدیک به DJI عنوان شده است ولی با این وجود نمی‌توان هیچ یک را قطعی دانست. تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم و به صورت رسمی تائید شده آن است که DJI فردا مراسمی را برگزار خواهد کرد که طی آن از محصول یا محصولات جدیدی رونمایی خواهد شد.

راهنمای عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

امروزه گوشی‌های هوشمند تبدیل به وسیله‌ای ضروری برای بیشتر افراد شده‌اند و دیگر تنها ابزاری برای برقراری ارتباط نیستند. طی چند سال اخیر دوربین این دیوایس‌ها نیز پیشرفت زیادی داشته است و حالا قادر به ثبت عکس‌هایی خیره‌کننده هستند. به همین دلیل می‌توانید سبک‌های مختلف و تکنیک‌های عکاسی را با آن‌ها اجرا کنید. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به بررسی عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند بپردازیم.

ممکن است به این مطلب نیز علاقه‌مند باشید: با Reverse Ring وارد دنیای عکاسی ماکرو شوید

شاید بسیاری از افراد هنوز بر این باور باشند که تنها با دوربین‌های DSLR می‌توان عکس‌های ماکروی خوب گرفت، ولی واقعیت این است که دوربین‌های کامپکت و حتی گوشی‌های هوشمند امروزی نیز قادر به ثبت عکس‌های ماکروی بسیار خوبی هستند. ولی بد نیست اول توضیح مختصر و ساده‌ای در مورد عکاسی ماکرو بدهیم.

به طور خلاصه عکاسی ماکرو به گونه‌ای از عکاسی اشاره دارد که در آن به سوژه بسیار نزدیک می‌شوید و تصویر آن را با ابعاد واقعی یا بزرگ‌تر بر روی سنسور دوربین منعکس می‌کنید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود جزئیات به‌مراتب بیشتری را مشاهده کنید و حسی کاملاً متفاوت را در عکس به نمایش بگذارید. لنزهای ماکرو که برای گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شوند معمولاً میزان بزرگ‌نمایی را بیان می‌کنند. به طور مثال 2X به معنی بزرگ‌نمایی دو برابر یا 5X به معنی بزرگ‌نمایی ۵ برابر است و…

وقتی به یک سوژه، چه یک گیاه یا یک حشره یا اجسام بی‌جان، خیلی نزدیک می‌شوید متوجه جزئیاتی خواهید شد که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن‌ها را دید. به این شکل اکثر سوژه‌ها بسیار پیچیده‌تر و جالب‌تر به نظر می‌رسند.

برای درک و آشنایی بیشتر با سبک عکاسی ماکرو یا همان ماکروگرافی، از این مطلب کمک بگیرید:

آشنایی با عکاسی ماکرو

با این توضیحات می‌رویم به سراغ مراحل و تجهیزاتی که باید برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ استفاده کنید:

 

به سوژه نزدیک شوید

اولین مرحله این است که به سراغ Close-Up بروید. دوربین‌های اکثر گوشی‌های هوشمند قادر هستند حداکثر از فاصله‌ای بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بر روی سوژه فوکوس کنند و وقتی از این فاصله نزدیک‌تر می‌شوید تصویر تار خواهد شد. Close-Up به عکس‌هایی اشاره دارد که از فاصله‌ی نزدیک گرفته می‌شوند ولی به اندازه‌ی عکس‌های ماکرو جزئیات را به نمایش نمی‌گذارند.

می‌توانید از این روش برای تمرین استفاده کنید یا کمی با عکس‌های نزدیک بازی کنید تا جزئیات جالب‌توجهی را مشاهده کنید. برای این کار گوشی خود را به سوژه نزدیک کنید تا جایی که تصویر تار شود و گوشی قادر به فوکوس نباشد. این فاصله معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر است. سپس کمی گوشی را عقب‌تر بیاورید تا تصویر دوباره واضح شود. حالا می‌توانید یک بار دیگر بر روی محل مورد نظر فوکوس کنید و عکس را ثبت نمایید.

گوشی‌های هوشمند قادر به ثبت عکس‌های ماکرو بدون استفاده از لوازم جانبی نیستند، ولی این عکس‌های نزدیک نیز می‌توانند در نوع خود جالب‌توجه باشند.

مرحله‌ی بعدی تهیه‌ی لوازم جانبی مورد نیاز برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ است:

لنز

برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند بهترین انتخاب استفاده از لنزهای ماکروی مخصوص گوشی است. این نوع لنزها در مدل‌های مختلف برای گوشی‌ها عرضه می‌شوند، برخی از آن‌ها کاربرد عمومی دارند و توسط گیره بر روی اکثر گوشی‌ها قابل‌نصب هستند و برخی دیگر به‌صورت اختصاصی برای گوشی‌های خاصی طراحی می‌شوند. در بین سازندگان این نوع محصولات، لنزهای Olixar و Photojojo از کیفیت و تنوع بهتری برخوردار هستند.

به وسیله‌ی این نوع لنزها می‌توانید بزرگ‌نمایی ۲ برابر یا بیشتر را در اختیار داشته باشید و بر روی فاصله‌ای بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر نیز فوکوس کنید.

البته می‌توان از ترفندهای دیگری نیز استفاده کرد تا بتوانید فاصله‌ی فوکوس را کاهش دهید ولی معمولاً نتیجه‌ی کار به‌خوبی استفاده از لنزهای تخصصی نیست. به‌طور مثال می‌توانید از عدسی اشاره‌گرهای لیزری، عدسی چشمی درب، عدسی DVD ROM و CD ROM یا یک قطره آب بر روی لنز گوشی نیز استفاده کنید. معمولاً نتایج جالب‌توجهی را نیز ارائه می‌کنند و می‌توان کمی با آن‌ها تفریح کرد. ولی اتصال آن‌ها به گوشی چندان راحت نیست و کیفیت و کنترل لنزهای ماکرو را نیز در اختیارتان نمی‌گذارند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه با کمترین امکانات یک لنز ماکروی قدرتمند بسازیم؟

سه‌پایه و ریموت

هنگام عکاسی ماکرو کوچک‌ترین خطاها نیز بزرگ‌نمایی می‌شوند و حتی کمی لرزش دست می‌تواند موجب ثبت عکس‌های تار یا فوکوس بر روی نقطه‌ی اشتباهی شود. به همین دلیل اگر دست باثباتی ندارید توصیه می‌کنیم از سه‌پایه‌های گوشی استفاده کنید. سه‌پایه‌ها نیز مانند لنزها در مدل‌های مختلف و با برندهای گوناگونی عرضه می‌شوند. می‌توانید حتی با یک گیره‌ی مخصوص، گوشی خود را بر روی سه‌پایه‌ی دوربین نیز نصب نمایید. Manfrotto، Fotopro و SP-Gadgets از جمله برندهایی هستند که سه‌پایه‌های مناسبی را برای گوشی‌ها تولید می‌کنند.

همچنین می‌توانید از ریموت نیز استفاده کنید تا لرزشی به گوشی منتقل نشود. برای این کار می‌توانید از ریموت‌های بلوتوث استفاده کنید. البته بسیاری از گوشی‌های هوشمند مانند آیفون این قابلیت را دارند که به وسیله‌ی هدفون نیز دوربینشان را به کار بیندازید. به‌این‌ترتیب هدفون اصلی خود گوشی را به آن وصل می‌کنید و وقتی اپ دوربین باز باشد با فشردن دکمه‌های ولوم، گوشی عکسی را ثبت می‌کند.

 

اپلیکیشن

مهم‌ترین فاکتور هنگام عکاسی ماکرو با گوشی‌ فوکوس است. گوشی شما دوست دارد که کار فوکوس را خودش بر عهده بگیرد و در زمان استفاده از لنزهای ماکرو و در فواصل نزدیک امکان گیج شدن سیستم فوکوس وجود دارد. همچنین بهتر است از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا لرزش دست تأثیر کمتری داشته باشد. برخی از گوشی‌ها مانند LG G6، LG V20 یا هواوی P9 دارای حالتی برای تنظیم دستی نیز هستند، ولی اگر گوشی شما حالتی برای تنظیمات دستی ندارد می‌توانید از اپ‌هایی مانند Manual Camera یا Camera FV-5 برای اندروید و Manual برای آیفون استفاده کنید.

می‌توانید پس از ثبت عکس نیز آن را به وسیله‌ی اپ‌هایی مانند Snapseed، اینستاگرام یا فتوشاپ ادیت کنید تا به نتیجه‌ی مورد نظر دست یابید.

 

نورپردازی

در بسیاری از موارد به این دلیل که گوشی را در فاصله‌ای بسیار نزدیک به سوژه نگه داشته‌اید نور کمی به لنز می‌رسد و ممکن تصویر تاریک شود. همچنین برخی از سوژه‌ها ممکن است با کمی نور بُعد بیشتری پیدا کنند و به عکس عمق زیبایی ببخشند. می‌توانید در این موارد از چراغ‌قوه یا هر منبع نور دیگری که نور نرمی تولید می‌کند استفاده کنید. بهتر است فلاش خود گوشی را به کار نگیرید، زیرا به دلیل نزدیکی زیاد نوری تند و شدید را تولید خواهد کرد.

 

به اطراف توجه کنید

حالا که تا حدودی با نیازمندی‌های عکاسی ماکرو با گوشی هوشمند آشنا شدید وارد عمل شوید. یک مزیت عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند این است که بیشتر افراد همیشه گوشی خود را همراه دارند و می‌توان در هر نقطه‌ای سوژه‌های مناسب برای عکاسی ماکرو را پیدا کرد و وارد عمل شد. گل‌ها و حشرات سوژه‌های بسیار خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. همچنین می‌توانید از سوژه‌هایی که هر روز آن‌ها را مشاهده می‌کنید نیز با نگاهی جدید عکاسی کنید.

سوژه‌هایی مانند چشم انسان:

نوک یک مداد:

یا حتی دانه‌های شکر:

با تمرین و تکرار مهارت بالایی در این نوع عکاسی و انتخاب سوژه‌ها پیدا خواهید کرد. اجسام اطراف و چیزهایی که هر روز می‌بینید نیز می‌توانند سوژه‌های جالب توجهی باشند. پس به آزمون و خطا بپردازید و از هر سوژه‌ای که فکر می‌کنید جزئیات جالبی دارد عکاسی کنید.

راهنمای خرید لنز ماکرو برای دوربین‌های DSLR

دیدگاه‌ها برای عکاسی که کابوس‌هایش را به تصویر می‌کشد با وحید

نیکولاس برونو عکاسی است که نزدیک به ۱۰ سال از بیماری فلج خواب رنج می‌برد. او از عکاسی استیج یا صحنه‌آرایی شده به عنوان نوعی درمان و مقابله با این بیماری استفاده می‌کند. نیکولاس با بازسازی‌ کابوس‌های خود در مقابل دوربین سعی در مطالعه بیشتر بیماری خود و کابوس‌هایی که دچار آن شده است را دارد.

فلج که در میان عوام به “بختک” معروف است نوعی اختلال خواب است. حالتی است که معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و در این مدت شخص پس از بیدار شدن از خواب و یا گاهی پیش از به خواب رفتن، توانایی انجام حرکات ارادی از خود ندارد و این حالت معمولاً با ترس شدیدی همراه است. این بیماری در تاریخ هنر نیز مورد دستمایه قرار گرفته است و نقاشان رمانتیک مثل هنری فیوزلی صحنه‌های عجیبی را از آن نقاشی کرده‌اند.

برونو بعد از دیدن کابوس‌هایش و دچار شدن به فلج خواب، هر آنچه را که به یاد می‌آورد، بر روی کاغذ طرح می‌زند تا بتواند به نوعی راحت‌تر با این مشکلات مواجه شود. او در این رابطه می‌گوید:

من کاملاً متوجه می‌شوم که چه زمانی در رویا یا در این جهان به سر می‌برم…، من سعی می‌کنم که حالتی برزخی بین رویا و واقعیت را در عکس‌هایم به تصویر بکشم.

او در ادامه می‌گوید:

در پروسه تولید عکس‌ها من خودم در تمام نقش‌ها ظاهر می‌شوم. هر عکس به لطف سه‌پایه و عکاسی پی‌در‌پی از ترکیب چند عکس ساخته می‌شود.

بزرگ شدن  و زندگی در یک شهر ساحلی، در فضاسازی عکس‌های نیکولاس برونو بسیار تأثیر گذاشته و اغلب عکس‌های او در رنگ مایه سرد و در هوای ابری به تصویر درآمده است.

برای مشاهده عکس‌های نیکولاس برونو می‌توان به سایت شخصی او یا صفحه اینستاگرامش نگاهی انداخت.

عکاسی که کابوس‌هایش را به تصویر می‌کشد

نیکولاس برونو عکاسی است که نزدیک به ۱۰ سال از بیماری فلج خواب رنج می‌برد. او از عکاسی استیج یا صحنه‌آرایی شده به عنوان نوعی درمان و مقابله با این بیماری استفاده می‌کند. نیکولاس با بازسازی‌ کابوس‌های خود در مقابل دوربین سعی در مطالعه بیشتر بیماری خود و کابوس‌هایی که دچار آن شده است را دارد.

فلج که در میان عوام به “بختک” معروف است نوعی اختلال خواب است. حالتی است که معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و در این مدت شخص پس از بیدار شدن از خواب و یا گاهی پیش از به خواب رفتن، توانایی انجام حرکات ارادی از خود ندارد و این حالت معمولاً با ترس شدیدی همراه است. این بیماری در تاریخ هنر نیز مورد دستمایه قرار گرفته است و نقاشان رمانتیک مثل هنری فیوزلی صحنه‌های عجیبی را از آن نقاشی کرده‌اند.

برونو بعد از دیدن کابوس‌هایش و دچار شدن به فلج خواب، هر آنچه را که به یاد می‌آورد، بر روی کاغذ طرح می‌زند تا بتواند به نوعی راحت‌تر با این مشکلات مواجه شود. او در این رابطه می‌گوید:

من کاملاً متوجه می‌شوم که چه زمانی در رویا یا در این جهان به سر می‌برم…، من سعی می‌کنم که حالتی برزخی بین رویا و واقعیت را در عکس‌هایم به تصویر بکشم.

او در ادامه می‌گوید:

در پروسه تولید عکس‌ها من خودم در تمام نقش‌ها ظاهر می‌شوم. هر عکس به لطف سه‌پایه و عکاسی پی‌در‌پی از ترکیب چند عکس ساخته می‌شود.

بزرگ شدن  و زندگی در یک شهر ساحلی، در فضاسازی عکس‌های نیکولاس برونو بسیار تأثیر گذاشته و اغلب عکس‌های او در رنگ مایه سرد و در هوای ابری به تصویر درآمده است.

برای مشاهده عکس‌های نیکولاس برونو می‌توان به سایت شخصی او یا صفحه اینستاگرامش نگاهی انداخت.

راهنمای ژست عکاسی پرتره‌ برای آقایان

به‌عنوان یک عکاس پرتره این مسئله مهم است که بدانید چه نوع ژست عکاسی برای سوژه‌ی شما مناسب است. حتی اگر می‌خواهید از خودتان عکس بگیرید یا دوستانتان از شما عکاسی کنند نیز باید بدانید چه نوع ژست عکاسی بهترین نتیجه را می‌دهد. در این مطلب قصد داریم تکنیک‌های عکاسی و ژست‌های مناسب پرتره برای آقایان را بررسی کنیم.

ژست‌های مناسب برای عکاسی از خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. راهنماهای زیادی هستند که تنها چند ژست را معرفی می‌کنند، ولی ما می‌خواهیم ابتدا قوانین کلی برای ژست عکاسی مناسب آقایان را بررسی کنیم و سپس چند ژست نمونه را ارائه کنیم تا به‌عنوان راهنمایی برای عکاسی پرتره از آن‌ها استفاده کنید.

وقتی آقایان به یک عکس خوب از خودشان فکر می‌کنند مسائلی مانند بانمک بودن یا خوشگلی به ذهنشان نمی‌آید، بلکه مردها دوست دارند قدرتمند، خوش‌تیپ، قدبلند و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند. برای پرتره‌ی آقایان ژست عکاسی خوب باید بتواند زوایای صورت، قدرت، بدنی V شکل و خطوط چانه‌ی جدی و محکم را به نمایش بگذارد.

به‌طورکلی باید این نکات را درک کنید تا بتوانید ژست عکاسی مناسب را پیدا کنید:

  1. چیزهایی که به دوربین نزدیک‌تر هستند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند
  2. چیزهایی که از دوربین دور هستند کوچک‌تر به نظر می‌رسند
  3. لنزهای با فاصله‌ی کانونی بیشتر عمق را تخت می‌کنند (به‌طور مثال اگر فردی دماغ بزرگی دارد، دماغ او در زمان استفاده از لنز ۱۲۰ میلی‌متری کوچک‌تر از زمان استفاده از لنز ۵۰ میلی‌متری به نظر می‌رسد)
  4. لنزهای با فاصله‌ی کانونی کوتاه، صورت را گردتر یا به‌اصطلاح پُفی نشان می‌دهند
  5. چیزهایی که به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گرفته‌اند کوتاه‌تر به نظر می‌رسند

خب با این توضیحات به بررسی قسمت‌های مختلف آناتومی صورت و ژست عکاسی مناسب برای نمایش آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

فَک و چانه

یکی از معیارهای خوش‌تیپی در مردان خط چانه و فک است. کار عکاس پرتره این است که مطمئن شود خط فک به‌خوبی مشخص و شارپ باشد. از سوژه بخواهید تا فک خود را به میزان کمی به سمت بیرون و پایین جابجا کند تا کمی از گردن از دید دوربین خارج شود. شما می‌توانید این افکت را با استفاده‌ی هوشمندانه از سایه و جداسازی چانه و فک از گردن بهبود ببخشید.

هیچ‌وقت اجازه ندهید سوژه چانه‌ی خود را عقب بکشد به‌گونه‌ای در زیر چانه‌ی او غبغب ایجاد شود.

 

چشم‌ها

چشم‌های گرد و به‌اصطلاح آهویی برای آقایان چندان جذاب نیست و موجب ظاهری ترسناک و گیج‌کننده می‌شوند! از سوژه بخواهید که کمی پلک‌هایش را ببندد. البته به میزان بسیار کم، به‌گونه‌ای که تنها پلک پایینی جابجا شود و پلک بالایی تکان نخورد.

این ژست عکاسی باعث می‌شود که آقایان ظاهری بازیگوش و مرموز پیدا کنند.

 

زاویه‌ی سر

هیچ‌وقت اجازه ندهید آقایان سر خود را به سمت دوربین خم کنند، بلکه باید آن را در زاویه‌‌ای نرمال یا کمی دور از دوربین نگه دارند. البته این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید زیرا ظاهری مغرور و خشن را ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع به عکس زیر نگاه کنید:

برای خانم‌ها بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی نزدیک به دوربین خم کنند و برای آقایان بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی دور خم کنند. توجه کنید که در مورد خم کردن سر صحبت می‌کنیم و نه چرخاندن سر.

 

با بررسی نکات مربوط به ژست عکاسی مناسب آناتومی چهره، به سراغ چند توصیه‌ی حرفه‌ای برای زمان عکاسی می‌رویم:

  1. ممکن است یکی از چشم‌های برخی از افراد از دیگری کوچک‌تر باشد. در حالت معمولی امکان دارد که متوجه آن نشوید، ولی وقتی دقت می‌کنید و می‌خواهید پرتره‌ای زیبا از آن‌ها بگیرید متوجه آن خواهید شد. در این موارد ژست عکاسی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که چشم کوچک‌تر به دوربین نزدیک‌تر باشد.
  2. وقتی با فردی روبرو هستید که زیاد پلک می‌زند، از او بخواهید که چشمانش را ببندد و از یک تا سه بشمارید و بر روی عدد سه چشمانش را باز کند و عکس را بگیرید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود چند عکس با چشمان باز از او ثبت کنید.
  3. اگر فردی غبغب بزرگی دارد که نمی‌توان با جابجایی فک به سمت بیرون و پایین آن را حذف کرد ژست عکاسی مناسب این است که از دست او به‌گونه‌ای استفاده کنید که غبغب را بپوشاند.
  4. اگر فردی دماغ بزرگی دارد از یک لنز تله استفاده کنید و از چهره به‌صورت مستقیم عکس بگیرید.
  5. صورت‌های چاق نیز در هنگام استفاده از لنز تله لاغرتر به نظر می‌رسند.
  6. اگر سوژه پیشانی بلندی دارد یا قسمت جلویی موهای او ریخته است می‌توانید کمی از پایین کادربندی را انجام دهید تا بخش کمتری از پیشانی دیده شود.
  7. اگر فردی پلک‌های افتاده‌ای دارد از زاویه‌ی بالاتری از او عکس بگیرید تا مجبور شود کمی رو به بالا نگاه کند و چشم مجبور شود کمی بیشتر باز شود.

 

آناتومی بدن

شکل ایده‌آل برای بدن آقایان اصطلاحاً V شکل است: شانه‌های عریض و کمر باریک. بنابراین در ادامه به بررسی ژست مناسب عکاسی برای به دست آمدن شکل V برای آقایان می‌پردازیم:

 

شانه‌ها

برای ژست عکاسی آقایان نیاز دارید تا شانه‌ها عریض به نظر برسند، به همین دلیل با توجه به نکته‌ی شماره‌ی یک بهتر است سوژه کمی شانه‌های خود را به دوربین نزدیک‌تر کند، البته به میزان بسیار کم.

 

کمر

اگر می‌خواهید کمر باریک‌تر به نظر برسد نباید به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گیرد، همچنین مورد قبلی در مورد نزدیک‌تر کردن شانه‌ها به دوربین نیز به این موضوع کمک خواهد کرد.

 

طرز ایستادن

ایستادن صحیح بخشی مهم از ژست عکاسی به حساب می‌آید. از سوژه بخواهید که صاف بایستد (پشت خود را خم نکند) و شانه‌ها حالت افتاده نداشته باشند، ریلکس باشد و درعین‌حال عضلات شکم را رها نکند.

 

دست‌ها

آقایان وقتی کاری با دستشان انجام نمی‌دهند، معمولاً بلد نیستند با آن‌ها چه‌کار کنند! پس لازم است که دست‌های سوژه را مشغول نگاه دارید. باید دلیلی برای دست‌ها ایجاد کنید تا در مکان مناسب قرار بگیرند. در غیر این صورت سوژه معذب خواهد بود و این موضوع را می‌توان در عکس نیز مشاهده کرد. در ادامه پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم برای مشغول نگاه داشتن دستان:

  • دست‌ها در جیب، یا تنها شست دست در جیب قرار گیرد یا چهار انگشت در جیب و انگشت شست به لبه‌ی جیب چسبانده شود
  • دست‌ها بر روی حلقه‌های کمربند یا سگک گیر داده شوند
  • یک دست به شکلی ریلکس در کنار و دست دیگر در جیب یا کنار کمر
  • دست‌ها به‌صورت ضربدری بر روی سینه و شانه‌ها کمی پایین
  • یک دست در حال اصلاح کراوات
  • در حال مرتب کردن سر آستین‌ها
  • دست‌ها بر روی جسمی مانند توپ فوتبال، گیتار یا سایر لوازمی که ممکن است سوژه به استفاده از آن علاقه داشته باشد قرار گیرند
  • یک دست در جیب، یک دست دیگر کت را بر روی شانه نگاه دارد
  • در حالت ایستاده، سوژه دستان خود را بر روی یک صندلی بلند، میز یا سایر اجسام تکیه دهد
پاها

در حالت ایستاده

  • پاها به شکل ضربدری در قسمت ساق و با تکیه‌ی وزن بر روی پای عقب
  • پاها به اندازه‌ی عرضه شانه‌ها باز و یک پا کمی نزدیک‌تر به دوربین
  • در زمان تکیه به دیوار، پای نزدیک به دوربین کمی بالا برود و زانو کمی خم شود
  • پای نزدیک‌تر به دوربین بر روی جسمی مانند سنگ یا پله قرار گیرد و قسمت بیرونی ران رو به دوربین

در حالت نشسته (بر روی صندلی، نیمکت، میز و…)

  • برای ژست عکاسی ریلکس و طبیعی در زمان نشستن بر روی صندلی قوزک یک پا بر روی زانوی دیگری قرار می‌گیرد و از زاویه‌ی کمی بالاتر عکاسی شود.
  • تکیه به میز در قسمت کمر و دستان به شکل ضربدری بر روی سینه
  • در حالت نشسته سوژه نباید به‌هیچ‌وجه به شکل مستقیم رو به دوربین باشد

به‌هیچ‌وجه به این مطلب به شکل یک دائره‌‌المعارف نگاه نکنید و ما قصد نداشته‌ایم تمامی روش‌های ممکن برای عکاسی و تمام ژست‌های عکاسی را در آن توضیح دهیم. بلکه قصد داشتیم با ارائه‌ی راهنمایی کلی به شما کمک کنیم تا پرتره‌های بهتری بگیرید، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید تا بتوانید در شرایط گوناگون به سرعت تصمیمات مناسب را اتخاذ کنید. هر عکاسی دوست دارد که سوژه‌ی خود را به بهترین نحو در عکس به نمایش بگذارد و همه دوست دارند عکس‌هایشان آن‌ها را در بهترین حالتشان نشان دهند و شما به‌عنوان عکاس می‌توانید از مطالب و اصول بیان‌شده به‌عنوان راهنمایی کلی استفاده کنید تا آمادگی لازم برای عکاسی از آقایان با ظاهر و چهره‌های مختلف را داشته باشید.

در ادامه نیز چند ژست عکاسی را به‌عنوان نمونه ارائه داده‌ایم که می‌توانید به‌عنوان نقطه‌ی شروع یا راهنمایی کلی از آن‌ها نیز استفاده کنید: