دیدگاه‌ها برای کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه با بختیار

کانن یا نیکون ؟ سؤالی که تمام مبتدیان و کسانی که می‌خواهند یک دوربین DSLR برای پیگیری جدی عکاسی خریداری کنند خواهند پرسید. سؤالی که تجربه حضور در فروشگاه پیکسل بیش‌ازپیش من را با آن مواجه کرده است. معتقدم بدون در نظر گرفتن دو مدل هم‌رده از این دو برند، نمی‌توان به جوابی قطعی و مطلق برای آن رسید.

در ادامه با در نظر گرفتن معیارهای “کیفیت عکس” ، “کیفیت فیلم‌برداری” و “لوازم جانبی” سعی کردیم به جوابی قانع‌کننده برای این سؤال برسیم:

 

کیفیت عکس کانن بهتر است یا نیکون ؟

آنچه که تا حد زیادی کیفیت عکس را تعیین می‌کند ابعاد سنسور دوربین و کیفیت لنز مورد استفاده برای آن است!

در مورد اندازه سنسور با دو اندازه سنسور APS-C و فول فریم برای دوربین‌های DSLR های رایج سروکار داریم. که معمولاً برای شروع دوربین‌های فول‌فریم توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی اندازه سنسور ارزان‌ترین DSLR ها هم از اندازه سنسور گرانترین دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز بزرگ‌تر است. این عاملی مهم در تعیین کیفیت عکس و داشتن جلوه‌ای حرفه‌ای است. اما وقتی در مورد مقایسه DSLR ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم، ابعاد سنسور ازرانترین غیر فول فریم، تقریباً هیچ تفاوتی با ابعاد سنسور یک دوربین غیرفول فریم گران‌قیمت ندارد.

این به این معناست که گرچه با قطعیت می‌توان گفت یک DSLR عکس واضح‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به یک دوربین خانگی کامپکت ثبت خواهد کرد، اما در شرایط عادی و نور مناسب و استفاده از یک لنز مشابه، تفاوت چشم‌گیری بین عکس یک دوربین  غیرفول‌فریم کانن یا نیکون با یک دوربین غیرفول‌فریم کمی گران‌تر از همان برند نخواهید دید!

تاچ اسکرین و صفحه چرخنده از تفاوت‌های بزرگ DSLR های کمی گران‌تر نسبت به ارزان‌ترین DSLR ها است

ضمن اینکه در هر دو برند کانن و نیکون وقتی ارزان‌ترین DSLRها را فقط با DSLR هایی از یک رده‌بالاتر که قیمت چندان بالاتری از ارزان‌ترین‌ها ندارند مقایسه می‌کنیم ، بیشتر از این‌که به تفاوت در کیفیت عکس برسیم، شاهد تفاوت در راحتی کار با دوربین و تنظیمات دقیق‌تر خواهیم بود.

مگر اینکه بازهم یک رده‌بالاتر برویم که در این صورت به گران‌ترین غیرفول‌فریم‌ها می‌رسیم که دارای سنسوری با همان ابعاد هستند، اما در شرایط نوری نامساعد عملکردی بهتر دارند و امکان ویرایش عکس‌های ثبت‌شده‌ی آن‌ها در هر شرایط نوری، بیشتر از دوربین‌های ارزان‌تر خواهد بود. این مورد برای هردو برند کانن و نیکون صدق می‌کند.

هرچند که همچنان عکسی که در نور مساعد یکسان (مثل نور روز) ثبت می‌شود، تفاوت چندانی نمونه عکس‌های یک دوربین ارزان‌تر از همان برند و همان شرایط مساعد نوری ندارد. چه رسد به تفاوت فاحش با عکس ثبت شده از دوربینی هم‌رده از برند رقیب!

پس وقتی تفاوت قیمت دو دوربین از دو برند، آن‌چنان زیاد نیست، به دنبال کیفیت عکسی بهتر نباشید، بلکه دقت خود را صرف بررسی تنظیمات و امکانات جانبی کنید. چون عملاً به کیفیت عکسی بالاتر در شرایط مساعد نخواهید رسید و آنچه که کمی تفاوت قیمت ایجاد می‌کند تنظیمات گسترده‌تر و موارد جانبی مثل صفحه لمسی چرخنده است.

 

کیفیت فیلم‌برداری کانن بهتر است یا نیکون؟

این جایی ست که کانن درمجموع برنده رقابت است. گرچه هرچه مدل‌های بالاتر از سری‌های گران‌تر را باهم مقایسه می‌کنیم به تشابه بیشتری در کیفیت و تنظیمات فیلم‌برداری کانن و نیکون می‌رسیم، اما درهرحال تنظیمات مربوط به تصویربرداری در دوربین‌های ارزان‌قیمت کانن هم نسبت به دوربین‌های نیکون بیشتر است.

اما این تنظیمات چیزهایی نیستند که برای استفاده روزمره و خانگی مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کانن هم دارای امکان تنظیم دستی صدا هستند که این مورد فقط در هنگام نصب میکروفن خارجی برای ضبط صدا کاربرد دارد!

تنظیمات دقیق‌تر در زمان فیلمبرداری از دلایل محبوبیت بیشتر کانن برای فیلمبرداری است

یا اکثر دوربین‌های کانن دارای امکان تنظیم دستی میزان بازشدگی دیافراگم لنز در حین فیلم‌برداری هستند که این مورد نیز در اکثر دوربین‌های نیکون خودکار است. وجود این امکان فقط در زمان تصویربرداری برای ساخت فیلم کاربرد دارد و در غیر این صورت معمولاً در زمان استفاده از دوربین‌های کانن نیز این موارد روی حالت خودکار قرار می‌گیرند!

 

لوازم جانبی کانن بهتر است یا نیکون؟

برخی از مشتریان پس از خرید دوربین موردنظر خود، به دنبال فیلتر یا حتی کیف ساخته‌شده توسط سازنده دوربین خود هستند!

این در حالی است که تمامی لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای یا به‌طور موازی توسط برندهای دیگر ساخته می‌شوند، یا به‌طور کامل برندهایی غیر از برندهای سازنده دوربین دست به تولید آن‌ها می‌زنند. برای مثال لنزهای عکاسی مناسب دوربین‌های ساخته‌شده توسط برندهای نیکون و کانن نیز هم‌زمان توسط بسیاری از برندهای صاحب‌نام مثل تامرون و سیگما تولید می‌شوند و در برخی از موارد لنزهای ساخته‌شده توسط برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون انتخاب بسیار منطقی‌تر نسبت به یک لنز ساخته‌شده توسط کانن و نیکون است.

برخی از برندها به طور تخصصی یک مورد خاص از لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای را تولید می‌کنند

نکته مهم در مورد استفاده از لنز یا فلاش ساخته‌شده توسط برندهای غیر از نیکون یا کانن این است که معمولاً تمامی محصولات دیگر برندها در دو سری مناسب برای استفاده توسط دوربین‌های هردوی این برندها ساخته می‌شود و اگر شما تجربه خوبی با یک لنز یا فلاش خاص داشته باشید، پس‌از تعویض دوربین‌تان با دوربینی از برند رقیب، می‌توانید دقیقاً همان لنز یا فلاش را برای دوربین جدید هم تهیه کنید!

اما فلاشی که توسط نیکون ساخته می‌شود فقط مناسب برای دوربین‌های نیکون ساخته می‌شود، یا یک لنز ساخته شده توسط کانن فقط برای دوربین‌های کانن تولید می‌شود و مدل دقیقاً مشابهی که توسط کانن یا نیکون ساخته شده باشد و قابل‌نصب روی دوربین رقیب باشد وجود ندارد!

پس با  توجه به اینکه بخش عمده‌ی لوازم جانبی عکاسی حرفه‌ای توسط برندهایی غیر از کانن و نیکون تولید می‌شود، در این زمینه هیچ یک از این دو بر دیگری برتری ندارد!

 

نتیجه‌گیری:

وقتی اقدام به خرید دوربین از یک فروشگاه غیرتخصصی و یا یک فروشگاه دوربین کوچک با تعداد مدل‌های محدود از برندهای کانن و نیکون می‌کنید، شنیدن یک جواب قطعی و مطلق در مورد سؤال ” کانن یا نیکون؟ ” دور از انتظار نیست.

درواقع اگر فروشنده‌ای که به شما به‌طور مطلق و بدون در نظر گرفتن یک مدل خاص از هر برند، یکی از دو برند کانن یا نیکون را پیشنهاد داد و بر برتری مطلق آن پافشاری کرد، مطمئن باشید که یا هیچ اطلاعی از عکاسی ندارد و یا انبار فروشگاه خود را از محصولات همان برند پرکرده است!

حتی دو دوربین هم‌رده از یک برند خاص کانن یا نیکون نسبت یکدیگر برتری مطلق ندارد! بلکه برتری هریک نسبت به دیگری در مواردی است که شاید مورداستفاده شما قرار نگیرد. توصیه ما به شما خرید دوربین از فروشگاه‌های تخصصی دوربین و خواستن راهنمایی از کارشناسان و فروشندگانی‌ست که بدون تعصب دوربین مناسب شما را به شما پیشنهاد می‌دهند.

دیدگاه‌ها برای کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه با رضا خدابنده لو

کانن یا نیکون ؟ سؤالی که تمام مبتدیان و کسانی که می‌خواهند یک دوربین DSLR برای پیگیری جدی عکاسی خریداری کنند خواهند پرسید. سؤالی که تجربه حضور در فروشگاه پیکسل بیش‌ازپیش من را با آن مواجه کرده است. معتقدم بدون در نظر گرفتن دو مدل هم‌رده از این دو برند، نمی‌توان به جوابی قطعی و مطلق برای آن رسید.

در ادامه با در نظر گرفتن معیارهای “کیفیت عکس” ، “کیفیت فیلم‌برداری” و “لوازم جانبی” سعی کردیم به جوابی قانع‌کننده برای این سؤال برسیم:

 

کیفیت عکس کانن بهتر است یا نیکون ؟

آنچه که تا حد زیادی کیفیت عکس را تعیین می‌کند ابعاد سنسور دوربین و کیفیت لنز مورد استفاده برای آن است!

در مورد اندازه سنسور با دو اندازه سنسور APS-C و فول فریم برای دوربین‌های DSLR های رایج سروکار داریم. که معمولاً برای شروع دوربین‌های فول‌فریم توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی اندازه سنسور ارزان‌ترین DSLR ها هم از اندازه سنسور گرانترین دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز بزرگ‌تر است. این عاملی مهم در تعیین کیفیت عکس و داشتن جلوه‌ای حرفه‌ای است. اما وقتی در مورد مقایسه DSLR ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم، ابعاد سنسور ازرانترین غیر فول فریم، تقریباً هیچ تفاوتی با ابعاد سنسور یک دوربین غیرفول فریم گران‌قیمت ندارد.

این به این معناست که گرچه با قطعیت می‌توان گفت یک DSLR عکس واضح‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به یک دوربین خانگی کامپکت ثبت خواهد کرد، اما در شرایط عادی و نور مناسب و استفاده از یک لنز مشابه، تفاوت چشم‌گیری بین عکس یک دوربین  غیرفول‌فریم کانن یا نیکون با یک دوربین غیرفول‌فریم کمی گران‌تر از همان برند نخواهید دید!

تاچ اسکرین و صفحه چرخنده از تفاوت‌های بزرگ DSLR های کمی گران‌تر نسبت به ارزان‌ترین DSLR ها است

ضمن اینکه در هر دو برند کانن و نیکون وقتی ارزان‌ترین DSLRها را فقط با DSLR هایی از یک رده‌بالاتر که قیمت چندان بالاتری از ارزان‌ترین‌ها ندارند مقایسه می‌کنیم ، بیشتر از این‌که به تفاوت در کیفیت عکس برسیم، شاهد تفاوت در راحتی کار با دوربین و تنظیمات دقیق‌تر خواهیم بود.

مگر اینکه بازهم یک رده‌بالاتر برویم که در این صورت به گران‌ترین غیرفول‌فریم‌ها می‌رسیم که دارای سنسوری با همان ابعاد هستند، اما در شرایط نوری نامساعد عملکردی بهتر دارند و امکان ویرایش عکس‌های ثبت‌شده‌ی آن‌ها در هر شرایط نوری، بیشتر از دوربین‌های ارزان‌تر خواهد بود. این مورد برای هردو برند کانن و نیکون صدق می‌کند.

هرچند که همچنان عکسی که در نور مساعد یکسان (مثل نور روز) ثبت می‌شود، تفاوت چندانی نمونه عکس‌های یک دوربین ارزان‌تر از همان برند و همان شرایط مساعد نوری ندارد. چه رسد به تفاوت فاحش با عکس ثبت شده از دوربینی هم‌رده از برند رقیب!

پس وقتی تفاوت قیمت دو دوربین از دو برند، آن‌چنان زیاد نیست، به دنبال کیفیت عکسی بهتر نباشید، بلکه دقت خود را صرف بررسی تنظیمات و امکانات جانبی کنید. چون عملاً به کیفیت عکسی بالاتر در شرایط مساعد نخواهید رسید و آنچه که کمی تفاوت قیمت ایجاد می‌کند تنظیمات گسترده‌تر و موارد جانبی مثل صفحه لمسی چرخنده است.

 

کیفیت فیلم‌برداری کانن بهتر است یا نیکون؟

این جایی ست که کانن درمجموع برنده رقابت است. گرچه هرچه مدل‌های بالاتر از سری‌های گران‌تر را باهم مقایسه می‌کنیم به تشابه بیشتری در کیفیت و تنظیمات فیلم‌برداری کانن و نیکون می‌رسیم، اما درهرحال تنظیمات مربوط به تصویربرداری در دوربین‌های ارزان‌قیمت کانن هم نسبت به دوربین‌های نیکون بیشتر است.

اما این تنظیمات چیزهایی نیستند که برای استفاده روزمره و خانگی مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کانن هم دارای امکان تنظیم دستی صدا هستند که این مورد فقط در هنگام نصب میکروفن خارجی برای ضبط صدا کاربرد دارد!

تنظیمات دقیق‌تر در زمان فیلمبرداری از دلایل محبوبیت بیشتر کانن برای فیلمبرداری است

یا اکثر دوربین‌های کانن دارای امکان تنظیم دستی میزان بازشدگی دیافراگم لنز در حین فیلم‌برداری هستند که این مورد نیز در اکثر دوربین‌های نیکون خودکار است. وجود این امکان فقط در زمان تصویربرداری برای ساخت فیلم کاربرد دارد و در غیر این صورت معمولاً در زمان استفاده از دوربین‌های کانن نیز این موارد روی حالت خودکار قرار می‌گیرند!

 

لوازم جانبی کانن بهتر است یا نیکون؟

برخی از مشتریان پس از خرید دوربین موردنظر خود، به دنبال فیلتر یا حتی کیف ساخته‌شده توسط سازنده دوربین خود هستند!

این در حالی است که تمامی لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای یا به‌طور موازی توسط برندهای دیگر ساخته می‌شوند، یا به‌طور کامل برندهایی غیر از برندهای سازنده دوربین دست به تولید آن‌ها می‌زنند. برای مثال لنزهای عکاسی مناسب دوربین‌های ساخته‌شده توسط برندهای نیکون و کانن نیز هم‌زمان توسط بسیاری از برندهای صاحب‌نام مثل تامرون و سیگما تولید می‌شوند و در برخی از موارد لنزهای ساخته‌شده توسط برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون انتخاب بسیار منطقی‌تر نسبت به یک لنز ساخته‌شده توسط کانن و نیکون است.

برخی از برندها به طور تخصصی یک مورد خاص از لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای را تولید می‌کنند

نکته مهم در مورد استفاده از لنز یا فلاش ساخته‌شده توسط برندهای غیر از نیکون یا کانن این است که معمولاً تمامی محصولات دیگر برندها در دو سری مناسب برای استفاده توسط دوربین‌های هردوی این برندها ساخته می‌شود و اگر شما تجربه خوبی با یک لنز یا فلاش خاص داشته باشید، پس‌از تعویض دوربین‌تان با دوربینی از برند رقیب، می‌توانید دقیقاً همان لنز یا فلاش را برای دوربین جدید هم تهیه کنید!

اما فلاشی که توسط نیکون ساخته می‌شود فقط مناسب برای دوربین‌های نیکون ساخته می‌شود، یا یک لنز ساخته شده توسط کانن فقط برای دوربین‌های کانن تولید می‌شود و مدل دقیقاً مشابهی که توسط کانن یا نیکون ساخته شده باشد و قابل‌نصب روی دوربین رقیب باشد وجود ندارد!

پس با  توجه به اینکه بخش عمده‌ی لوازم جانبی عکاسی حرفه‌ای توسط برندهایی غیر از کانن و نیکون تولید می‌شود، در این زمینه هیچ یک از این دو بر دیگری برتری ندارد!

 

نتیجه‌گیری:

وقتی اقدام به خرید دوربین از یک فروشگاه غیرتخصصی و یا یک فروشگاه دوربین کوچک با تعداد مدل‌های محدود از برندهای کانن و نیکون می‌کنید، شنیدن یک جواب قطعی و مطلق در مورد سؤال ” کانن یا نیکون؟ ” دور از انتظار نیست.

درواقع اگر فروشنده‌ای که به شما به‌طور مطلق و بدون در نظر گرفتن یک مدل خاص از هر برند، یکی از دو برند کانن یا نیکون را پیشنهاد داد و بر برتری مطلق آن پافشاری کرد، مطمئن باشید که یا هیچ اطلاعی از عکاسی ندارد و یا انبار فروشگاه خود را از محصولات همان برند پرکرده است!

حتی دو دوربین هم‌رده از یک برند خاص کانن یا نیکون نسبت یکدیگر برتری مطلق ندارد! بلکه برتری هریک نسبت به دیگری در مواردی است که شاید مورداستفاده شما قرار نگیرد. توصیه ما به شما خرید دوربین از فروشگاه‌های تخصصی دوربین و خواستن راهنمایی از کارشناسان و فروشندگانی‌ست که بدون تعصب دوربین مناسب شما را به شما پیشنهاد می‌دهند.

دیدگاه‌ها برای کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه با سجاد آینه‌چی

کانن یا نیکون ؟ سؤالی که تمام مبتدیان و کسانی که می‌خواهند یک دوربین DSLR برای پیگیری جدی عکاسی خریداری کنند خواهند پرسید. سؤالی که تجربه حضور در فروشگاه پیکسل بیش‌ازپیش من را با آن مواجه کرده است. معتقدم بدون در نظر گرفتن دو مدل هم‌رده از این دو برند، نمی‌توان به جوابی قطعی و مطلق برای آن رسید.

در ادامه با در نظر گرفتن معیارهای “کیفیت عکس” ، “کیفیت فیلم‌برداری” و “لوازم جانبی” سعی کردیم به جوابی قانع‌کننده برای این سؤال برسیم:

 

کیفیت عکس کانن بهتر است یا نیکون ؟

آنچه که تا حد زیادی کیفیت عکس را تعیین می‌کند ابعاد سنسور دوربین و کیفیت لنز مورد استفاده برای آن است!

در مورد اندازه سنسور با دو اندازه سنسور APS-C و فول فریم برای دوربین‌های DSLR های رایج سروکار داریم. که معمولاً برای شروع دوربین‌های فول‌فریم توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی اندازه سنسور ارزان‌ترین DSLR ها هم از اندازه سنسور گرانترین دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز بزرگ‌تر است. این عاملی مهم در تعیین کیفیت عکس و داشتن جلوه‌ای حرفه‌ای است. اما وقتی در مورد مقایسه DSLR ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم، ابعاد سنسور ازرانترین غیر فول فریم، تقریباً هیچ تفاوتی با ابعاد سنسور یک دوربین غیرفول فریم گران‌قیمت ندارد.

این به این معناست که گرچه با قطعیت می‌توان گفت یک DSLR عکس واضح‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به یک دوربین خانگی کامپکت ثبت خواهد کرد، اما در شرایط عادی و نور مناسب و استفاده از یک لنز مشابه، تفاوت چشم‌گیری بین عکس یک دوربین  غیرفول‌فریم کانن یا نیکون با یک دوربین غیرفول‌فریم کمی گران‌تر از همان برند نخواهید دید!

تاچ اسکرین و صفحه چرخنده از تفاوت‌های بزرگ DSLR های کمی گران‌تر نسبت به ارزان‌ترین DSLR ها است

ضمن اینکه در هر دو برند کانن و نیکون وقتی ارزان‌ترین DSLRها را فقط با DSLR هایی از یک رده‌بالاتر که قیمت چندان بالاتری از ارزان‌ترین‌ها ندارند مقایسه می‌کنیم ، بیشتر از این‌که به تفاوت در کیفیت عکس برسیم، شاهد تفاوت در راحتی کار با دوربین و تنظیمات دقیق‌تر خواهیم بود.

مگر اینکه بازهم یک رده‌بالاتر برویم که در این صورت به گران‌ترین غیرفول‌فریم‌ها می‌رسیم که دارای سنسوری با همان ابعاد هستند، اما در شرایط نوری نامساعد عملکردی بهتر دارند و امکان ویرایش عکس‌های ثبت‌شده‌ی آن‌ها در هر شرایط نوری، بیشتر از دوربین‌های ارزان‌تر خواهد بود. این مورد برای هردو برند کانن و نیکون صدق می‌کند.

هرچند که همچنان عکسی که در نور مساعد یکسان (مثل نور روز) ثبت می‌شود، تفاوت چندانی نمونه عکس‌های یک دوربین ارزان‌تر از همان برند و همان شرایط مساعد نوری ندارد. چه رسد به تفاوت فاحش با عکس ثبت شده از دوربینی هم‌رده از برند رقیب!

پس وقتی تفاوت قیمت دو دوربین از دو برند، آن‌چنان زیاد نیست، به دنبال کیفیت عکسی بهتر نباشید، بلکه دقت خود را صرف بررسی تنظیمات و امکانات جانبی کنید. چون عملاً به کیفیت عکسی بالاتر در شرایط مساعد نخواهید رسید و آنچه که کمی تفاوت قیمت ایجاد می‌کند تنظیمات گسترده‌تر و موارد جانبی مثل صفحه لمسی چرخنده است.

 

کیفیت فیلم‌برداری کانن بهتر است یا نیکون؟

این جایی ست که کانن درمجموع برنده رقابت است. گرچه هرچه مدل‌های بالاتر از سری‌های گران‌تر را باهم مقایسه می‌کنیم به تشابه بیشتری در کیفیت و تنظیمات فیلم‌برداری کانن و نیکون می‌رسیم، اما درهرحال تنظیمات مربوط به تصویربرداری در دوربین‌های ارزان‌قیمت کانن هم نسبت به دوربین‌های نیکون بیشتر است.

اما این تنظیمات چیزهایی نیستند که برای استفاده روزمره و خانگی مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کانن هم دارای امکان تنظیم دستی صدا هستند که این مورد فقط در هنگام نصب میکروفن خارجی برای ضبط صدا کاربرد دارد!

تنظیمات دقیق‌تر در زمان فیلمبرداری از دلایل محبوبیت بیشتر کانن برای فیلمبرداری است

یا اکثر دوربین‌های کانن دارای امکان تنظیم دستی میزان بازشدگی دیافراگم لنز در حین فیلم‌برداری هستند که این مورد نیز در اکثر دوربین‌های نیکون خودکار است. وجود این امکان فقط در زمان تصویربرداری برای ساخت فیلم کاربرد دارد و در غیر این صورت معمولاً در زمان استفاده از دوربین‌های کانن نیز این موارد روی حالت خودکار قرار می‌گیرند!

 

لوازم جانبی کانن بهتر است یا نیکون؟

برخی از مشتریان پس از خرید دوربین موردنظر خود، به دنبال فیلتر یا حتی کیف ساخته‌شده توسط سازنده دوربین خود هستند!

این در حالی است که تمامی لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای یا به‌طور موازی توسط برندهای دیگر ساخته می‌شوند، یا به‌طور کامل برندهایی غیر از برندهای سازنده دوربین دست به تولید آن‌ها می‌زنند. برای مثال لنزهای عکاسی مناسب دوربین‌های ساخته‌شده توسط برندهای نیکون و کانن نیز هم‌زمان توسط بسیاری از برندهای صاحب‌نام مثل تامرون و سیگما تولید می‌شوند و در برخی از موارد لنزهای ساخته‌شده توسط برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون انتخاب بسیار منطقی‌تر نسبت به یک لنز ساخته‌شده توسط کانن و نیکون است.

برخی از برندها به طور تخصصی یک مورد خاص از لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای را تولید می‌کنند

نکته مهم در مورد استفاده از لنز یا فلاش ساخته‌شده توسط برندهای غیر از نیکون یا کانن این است که معمولاً تمامی محصولات دیگر برندها در دو سری مناسب برای استفاده توسط دوربین‌های هردوی این برندها ساخته می‌شود و اگر شما تجربه خوبی با یک لنز یا فلاش خاص داشته باشید، پس‌از تعویض دوربین‌تان با دوربینی از برند رقیب، می‌توانید دقیقاً همان لنز یا فلاش را برای دوربین جدید هم تهیه کنید!

اما فلاشی که توسط نیکون ساخته می‌شود فقط مناسب برای دوربین‌های نیکون ساخته می‌شود، یا یک لنز ساخته شده توسط کانن فقط برای دوربین‌های کانن تولید می‌شود و مدل دقیقاً مشابهی که توسط کانن یا نیکون ساخته شده باشد و قابل‌نصب روی دوربین رقیب باشد وجود ندارد!

پس با  توجه به اینکه بخش عمده‌ی لوازم جانبی عکاسی حرفه‌ای توسط برندهایی غیر از کانن و نیکون تولید می‌شود، در این زمینه هیچ یک از این دو بر دیگری برتری ندارد!

 

نتیجه‌گیری:

وقتی اقدام به خرید دوربین از یک فروشگاه غیرتخصصی و یا یک فروشگاه دوربین کوچک با تعداد مدل‌های محدود از برندهای کانن و نیکون می‌کنید، شنیدن یک جواب قطعی و مطلق در مورد سؤال ” کانن یا نیکون؟ ” دور از انتظار نیست.

درواقع اگر فروشنده‌ای که به شما به‌طور مطلق و بدون در نظر گرفتن یک مدل خاص از هر برند، یکی از دو برند کانن یا نیکون را پیشنهاد داد و بر برتری مطلق آن پافشاری کرد، مطمئن باشید که یا هیچ اطلاعی از عکاسی ندارد و یا انبار فروشگاه خود را از محصولات همان برند پرکرده است!

حتی دو دوربین هم‌رده از یک برند خاص کانن یا نیکون نسبت یکدیگر برتری مطلق ندارد! بلکه برتری هریک نسبت به دیگری در مواردی است که شاید مورداستفاده شما قرار نگیرد. توصیه ما به شما خرید دوربین از فروشگاه‌های تخصصی دوربین و خواستن راهنمایی از کارشناسان و فروشندگانی‌ست که بدون تعصب دوربین مناسب شما را به شما پیشنهاد می‌دهند.

کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه

کانن یا نیکون ؟ سؤالی که تمام مبتدیان و کسانی که می‌خواهند یک دوربین DSLR برای پیگیری جدی عکاسی خریداری کنند خواهند پرسید. سؤالی که تجربه حضور در فروشگاه پیکسل بیش‌ازپیش من را با آن مواجه کرده است. معتقدم بدون در نظر گرفتن دو مدل هم‌رده از این دو برند، نمی‌توان به جوابی قطعی و مطلق برای آن رسید.

در ادامه با در نظر گرفتن معیارهای “کیفیت عکس” ، “کیفیت فیلم‌برداری” و “لوازم جانبی” سعی کردیم به جوابی قانع‌کننده برای این سؤال برسیم:

 

کیفیت عکس کانن بهتر است یا نیکون ؟

آنچه که تا حد زیادی کیفیت عکس را تعیین می‌کند ابعاد سنسور دوربین و کیفیت لنز مورد استفاده برای آن است!

در مورد اندازه سنسور با دو اندازه سنسور APS-C و فول فریم برای دوربین‌های DSLR های رایج سروکار داریم.

به‌طورکلی اندازه سنسور ارزان‌ترین DSLR ها هم از اندازه سنسور گرانترین دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز بزرگ‌تر است. این عاملی مهم در تعیین کیفیت عکس و داشتن جلوه‌ای حرفه‌ای است. اما وقتی در مورد مقایسه DSLR ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم، ابعاد سنسور ازرانترین غیر فول فریم، تقریباً هیچ تفاوتی با ابعاد سنسور یک دوربین غیرفول فریم گران‌قیمت ندارد.

این به این معناست که گرچه با قطعیت می‌توان گفت یک DSLR عکسی واضح‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به یک دوربین خانگی کامپکت ثبت خواهد کرد، اما در شرایط عادی و نور مناسب و استفاده از یک لنز مشابه، تفاوت فاحشی بین عکس یک دوربین  غیر فول فریم کانن یا نیکون با یک دوربین غیر فول فریم کمی گران‌تر از همان برند نخواهید دید!

تاچ اسکرین و صفحه چرخنده از تفاوت‌های بزرگ DSLR های کمی گران‌تر نسبت به ارزان‌ترین DSLR ها است

ضمن اینکه در هر دو برند کانن و نیکون وقتی ارزان‌ترین DSLRها را فقط با DSLR هایی از یک رده‌بالاتر که قیمت چندان بالاتری از ارزان‌ترین‌ها ندارند مقایسه می‌کنیم ، بیشتر از این‌که به تفاوت در کیفیت عکس برسیم، شاهد تفاوت در راحتی کار با دوربین و تنظیمات دقیق‌تر خواهیم بود.

مگر اینکه بازهم یک رده‌بالاتر برویم که در این صورت به گران‌ترین غیرفول فریم‌ها می‌رسیم که دارای سنسوری با همان ابعاد هستند، اما در شرایط نوری نامساعد عملکردی بهتر دارند و امکان ویرایش عکس‌های ثبت‌شده‌ی آن‌ها در هر شرایط نوری، بیشتر از دوربین‌های ارزان‌تر خواهد بود. هرچند که همچنان آنچه که در نور مساعد یکسان (مثل نور روز) ثبت می‌شود، تفاوت چندانی نمونه عکس‌های یک دوربین ارزان‌تر از همان برند و همان شرایط مساعد نوری ندارد. چه رسد به تفاوت فاحش با عکس ثبت شده از دوربینی هم‌رده از برند رقیب!

پس وقتی تفاوت قیمت دو دوربین از دو برند، آن‌چنان زیاد نیست، به دنبال کیفیت عکسی بهتر نباشید، بلکه دقت خود را صرف بررسی تنظیمات و امکانات جانبی کنید. چون عملاً به کیفیت عکسی بالاتر در شرایط مساعد نخواهید رسید و انچه که کمی تفاوت قیمت ایجاد می‌کند تنظیمات گسترده‌تر و موارد جانبی مثل صفحه لمسی چرخنده است.

 

کیفیت فیلم‌برداری کانن بهتر است یا نیکون؟

این جایی ست که کانن درمجموع برنده رقابت است. گرچه هرچه مدل‌های بالاتر از سری‌های گران‌تر را باهم مقایسه می‌کنیم به تشابه بیشتری در کیفیت و تنظیمات فیلم‌برداری می‌رسیم، اما درهرحال تنظیمات مربوط به تصویربرداری در دوربین‌های ارزان‌قیمت کانن هم نسبت به دوربین‌های نیکون بیشتر است. اما این تنظیمات چیزهایی نیستند که برای استفاده عادی و خانگی مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کانن هم دارای امکان تنظیم دستی صدا هستند که این مورد فقط در هنگام نصب میکروفن خارجی برای ضبط صدا کاربرد دارد!

تنظیمات دقیق‌تر در زمان فیلمبرداری از دلایل محبوبیت بیشتر کانن برای فیلمبرداری است

یا اکثر دوربین‌های کانن دارای امکان تنظیم دستی میزان بازشدگی دیافراگم لنز در حین فیلم‌برداری هستند که این مورد نیز در اکثر دوربین‌های نیکون خودکار است. وجود این امکان فقط در زمان تصویربرداری برای ساخت فیلم کاربر دارد و غیر این صورت معمولاً در زمان استفاده از دوربین‌ها کانن نیز این موارد روی حالت خودکار قرار می‌گیرند!

 

لوازم جانبی کانن بهتر است یا نیکون؟

برخی از مشتریان پس از خرید دوربین موردنظر خود، به دنبال فیلتر یا حتی کیف ساخته‌شده توسط سازنده دوربین خود هستند!

این در حالی است که تمامی لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای یا به‌طور موازی توسط برندهای دیگر ساخته می‌شوند، یا به‌طور کامل برندهایی غیر از برندهای سازنده دوربین دست به تولید آن‌ها می‌زنند. برای مثال لنزهای عکاسی مناسب دوربین‌های ساخته‌شده توسط برندهای نیکون نیز هم‌زمان توسط بسیاری از برندهای صاحب‌نام مثل تامرون و سیگما تولید می‌شوند و در برخی از موارد لنزهای ساخته‌شده توسط برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون انتخاب بسیار منطقی‌تر نسبت به یک لنز ساخته‌شده توسط کانن و نیکون است.

برخی از برندها به طور تخصصی یک مورد خاص از لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای را تولید می‌کنند

نکته مهم در مورد استفاده از لنز یا فلاش ساخته‌شده توسط برندهای غیر از نیکون یا کانن این است که معمولاً تمامی محصولات دیگر برندها در دو سری مناسب برای استفاده توسط دوربین‌های هردوی این برندها ساخته می‌شود. اما فلاشی که توسط نیکون ساخته می‌شود فقط مناسب برای دوربین‌های نیکون ساخته می‌شود، یا یک لنز ساخته شده توسط کانن فقط برای دوربین‌های کانن تولید می‌شود و مدل دقیقاً مشابهی که توسط کانن یا نیکون ساخته شده باشد و قابل‌نصب روی دوربین رقیب باشد وجود ندارد!

 

نتیجه‌گیری:

وقتی اقدام به خرید دوربین از یک فروشگاه غیرتخصصی و یا یک فروشگاه دوربین کوچک با تعداد مدل‌های محدود از برندهای کانن و نیکون می‌کنید، شنیدن یک جواب قطعی و مطلق در مورد سؤال ” کانن یا نیکون؟ ” دور از انتظار نیست.

درواقع اگر فروشنده‌ای که به شما به‌طور مطلق و بدون در نظر گرفتن یک مدل خاص از هر برند، یکی از دو برند کانن یا نیکون را پیشنهاد داد و بر برتری مطلق آن پافشاری کرد، مطمئن باشید که یا هیچ اطلاعی از عکاسی ندارد و یا انبار فروشگاه خود را از محصولات همان برند پرکرده است!

حتی دو دوربین هم‌رده از یک برند خاص کانن یا نیکون نسبت یکدیگر برتری مطلق ندارد! بلکه برتری هریک نسبت به دیگری در مواردی است که شاید مورداستفاده شما قرار نگیرد. توصیه ما به شما خرید دوربین از فروشگاه‌های تخصصی دوربین و خواستن راهنمایی از کارشناسان و فروشندگانی‌ست که بدون تعصب دوربین مناسب شما را به شما پیشنهاد می‌دهند.

دیدگاه‌ها برای Chronos 1.4؛ هیولایی در تصویربرداری اسلوموشن با مجتبی

دوربین سریع Chronos 1.4 با توجه به قابلیت‌های بالا در فیلم‌برداری اسلوموشن و قیمت اقتصادی‌تر آن‌ نسبت به دوربین‌های هم‌رده، تمام قواعد بازی را در بازار دوربین‌‌های اسلوموشن بر هم زده است. این دوربین قدرتمند به لطف مهندسی دقیق قادر است تا با سرعت ۲۱۶۵۰ فریم بر ثانیه و با رزولوشن 96×640 به ثبت تصاویر بپردازد. این در حالی است که در رزولوشن‌های بالاتر مانند 1024×1280 این عدد به ۱۰۵۷ فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. تا پیش از این برای تهیه دوربینی با چنین قابلیت‌هایی باید حداقل چیزی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار هزینه می‌کردید در حالی که این دوربین قیمتی نزدیک به ۲۵۰۰ دلار دارد. به همین علت است که این دوربین تا این حد سروصدا به پا کرده و حتی جزو گزینه‌های خرید کاربران عادی نیز قرار گرفته است.

مانت این دوربین برای اتصال به لنز‌های CS مناسب می‌باشد، به علاوه یک مبدل مانت C نیز در کنار این محصول در نظر گرفته شده است تا بتوان با لنز‌های متفاوتی به فیلم‌برداری پرداخت.

این دوربین به زودی روانه بازار خواهد شد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود که با استقبال زیاد علاقه‌مندان همراه شود.

 

دیدگاه‌ها برای علائم اختصاری در لنزهای کانن چه معنی دارند؟ با Davoud

در این مطلب به توضیح علائم اختصاری که کانن در لنز‌هایش مورد استفاده قرار می‌دهد می‌پردازم. آگاهی از این علائم برای عکاسان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای انتخاب صحیح لنز باکیفیت و سازگار با دوربین‌های DSLR و بدون‌آینه‌ی کانن ضروری است.

EF: این علامت نشان‌دهنده‌ی مانت لنز کُنونی دوربین‌های DSLR فول‌فریم و فیلم 35 میلیمتری کانن است که در سال 1987 توسط این شرکت معرفی شد. تمام لنز‌های EF‌ کانن بر روی DSLRهای فول‌فریم و با سنسور کراپ کانن (APS-C و APS-H) قابل استفاده هستند.

EF-S: حرف S در این علامت نشانگر tiny picture round است و بدین معنی است که لنزهای این مانت تنها قادر به تولید تصویری هستند که سنسور‌های کوچکتر سایز APS-C را پوشش می‌دهد. دوربین‌های سایز APS-C کانن شامل DSLRهای سطح مبتدی و متوسط (مانند 100D، 1200D، 600D، 750D و 760D) و سطح پیشرفته (مانند 60D، 70D، 7D و 7D Mark II) می‌شود. لنز‌های EF-S تنها بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند و بر روی دوربین‌های فول‌فریم کانن به علت برآمدگی پشت لنز ممکن است با آینه‌ی درون بدنه‌ی دوربین برخورد کرده و به آن آسیب برسانند. بنابراین، استفاده از این لنز‌ها بر روی بدنه‌های فول‌فریم کانن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

EF-M: این مانت لنز به همراه دوربین بدون‌آینه‌ی Canon EOS M معرفی شد. لنز‌های این مانت هم تنها با دوربین‌های بدون‌آینه‌ی سایز APS-C کانن سازگار هستند و امکان استفاده از آنها بر روی دیگر DSLRهای کانن وجود ندارد. با این حال، لنز‌های EF و EF-S کانن را می‌توان با استفاده از آداپتور مانت مخصوص کانن به دوربین‌های بدون‌آینه‌ی این شرکت متصل کرد و از تمام امکانات خودکار نظیر فوکوس خودکار همچنان بهره‌مند بود. لنز‌های این مانت از لنز‌های EF-S بسیار کوچکتر و سبکتر هستند و با توجه به بدنه‌ی کوچکتر دوربین‌های بدون‌آینه، استفاده از آنها همواره راحت‌تر از دیگر لنز‌های کانن است.

APS-C: این علامت نشان‌دهنده‌ی سایز سنسور دوربین است. دوربین‌های APS-C کانن از سنسور کوچکتری نسبت به دوربین‌های فول‌فریم این شرکت استفاده می‌کنند. ضریب کراپ یا برش دوربین‌های APS-C کانن برابر با 1.6 است. ضریب کراپ بدین معنی است که اگر طول و عرض سنسور APS-C کانن (22.5mm x 14.8mm) را در عدد 1.6 ضرب کنید به طول و عرض سنسور فول‌فریم (36mm x 24mm) می‌رسید.

APS-H: این علامت نشان‌دهنده‌ی یکی دیگر از اندازه‌های سنسور در دوربین‌های کانن است. سنسور‌های APS-H کانن بزرگتر از سنسور‌های APS-C بوده اما از سنسور‌های فول‌فریم کوچکتر هستند. این قطع سنسور دارای ضریب کراپ 1.3 است و در دوربین‌های 1D این شرکت مورد استفاده قرار‌گرفته‌است. مانت لنز‌ این دوربین‌ها EF‌ است و از تمام لنز‌های EF کانن برای دوربین‌های قطع APS-H کانن هم می‌توان استفاده کرد.

L: لنز‌های سری L کانن شامل لنز‌های بسیار باکیفیت و گران‌قیمت این شرکت برای عکاسان حرفه‌ای می‌شوند که معیار شارپنس و کیفیت اپتیکی در میان لنز‌های عکاسی کانن بشمار می‌رود. لنزهای این سری گستره‌ی وسیعی از فواصل کانونی را دربرمی‌گیرند و هر دو نوع زوم و پرایم را شامل می‌شوند. مشخّصه‌ی بارز ظاهری این‌ لنز‌ها نوار قرمز رنگ باریکی است که دور المان جلویی لنز قرار دارد. تمام لنز‌های این سری از موتور‌های فوکوس USM بهره می‌برند و بسیاری از آنها در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند. لنز‌های سری L مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن هستند و دارای مانت EF می‌باشند، اما بر روی DSLRهای سایز APS-C و APS-H این شرکت هم قابل استفاده خواهند بود.

 

USM: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت UltraSonic Motor است و به معنی استفاده از موتور‌ فوکوس فراصوتی کانن در لنز است. موتور فوکوس خودکار USM بسیار سریع و کم‌صدا است و در حال حاضر در بسیاری از لنز‌های کانن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این موتور فوکوس خودکار اجازه‌ی فوکوس دستی همیشگی (Manual concentration override) حتی در حالت فوکوس خودکار را نیز می‌دهد.

STM: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Stepper Motor‌ است و نوع دیگری از موتور فوکوس خودکار است که از موتور فوکوس خودکار USM کم‌صدا‌تر و روان‌تر عمل می‌کند و بنابراین، برای فیلمبرداری با دوبین‌های DSLR بسیار مناسب‌تر است. لنزهای STM از مکانیزم fly-by-wire focusing استفاده می‌کنند که بدین معنا است که چرخاندن حلقه‌ی فوکوس به طور فیزیکی المان‌های لنز را حرکت نمی‌دهد، بلکه به موتور فوکوس خودکار فرمان تغییر فوکوس را می‌دهد. با DSLRهای کانن که از سنسور فوکوس خودکار  Dual Pixel CMOS AFیا Hybrid CMOS AF استفاده می‌کنند، لنز‌های کیت STM (نظیر لنز EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM) ارائه می‌شود که امکان فوکوس خودکار بسیار روان و بی‌صدایی را در هنگام فیلمبرداری فراهم می‌کنند.

IS: کانن برای سیستم تثبیت‌کننده‌ی تصویر خود از عنوان Image Stabilizer یا به طور اختصاری IS استفاده می‌کند. این سیستم درون بعضی لنز‌های کانن قرار داده‌شده و می‌تواند لرزش‌های خفیف دست در هنگام عکاسی را خنثی کند و در نتیجه به عکاس اجازه دهد تا در سرعت‌های پایین شاتر هم عکس‌هایی شارپ و بدون محوشدگی (Blur) بگیرد.

TS-E: لنزهای tilt-shift کانن با این علامت مشخص می‌شوند. در این‌ لنز‌ها می‌توان زاویه‌ی صفحه‌ی کانونی (focal plane) را نسبت به سنسور تصویر تغییر داد. این کار با خم شدن لنز به بالا و پایین (tilt) و حرکت جانبی لنز بر روی محور سنسور تصویر (shift) و همچنین چرخش لنز به دور خود (rotation) امکان‌پذیر می‌شود. لنز‌های tilt-shift اغلب در عکاسی معماری و برای از بین بردن اعوجاج تصویر در فواصل کانونی واید کاربرد دارند. همچنین، با استفاده از این لنز‌ها می‌توان به افکت جالب مینیاتوری‌کردن دست‌یافت که در آن عمق میدان بسیار کم، صحنه‌ی عکاسی‌شده را مانند ماکتی در ابعاد کوچک می‌نمایاند. لنز‌های tilt-shif ساختار پیچیده‌ای دارند و در تمام آنها تنها امکان فوکوس دستی وجود دارد. از لحاظ قیمت هم این لنز‌ها معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

DO: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Diffractive Optics است. لنز‌های دارای این علامت از المان‌هایی استفاده می‌کنند که پرتوهای نور را بیش از المان‌های معمولی (refractive) خم می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که لنز‌های DO از لنز‌های معمولی مشابه‌شان بسیارکوچکتر و سبکتر باشند. برای مثال، لنز EF 400mm f/4 DO IS USM (تصویر بالا) به گفته‌ی کانن 27 درصد کوچکتر و 31 درصد سبکتر از لنزهای 400 میلیمتری مشابه است. این لنز‌ها را می‌توان با نوار سبزی که دور المان جلویی لنز وجود دارد تشخیص داد.

II، III: استفاده از اعداد رومی در نام یک لنز نشان‌دهنده‌ی نسل جدید‌تر آن لنز است. برای مثال، کانن دو لنز 24-70mm دارد که نسل جدید آن EF 24-70mm f/2.8L II USM‌ می‌باشد که با عدد رومی II مشخص شده‌است. به همین منوال، لنز EF 75-300mm f/4-5.6 III USM نسل سوم این لنز است که با عدد رومی III مشخص شده‌است.

UD و Super UD: این علامت نشان‌دهنده‌ی استفاده از المان‌های Ultra Low Dispersion و Super UD در لنزهای کانن است. این المان‌ها بسیار کمتر از المان‌های معمولی نور را دچار شکست می‌کنند که نتیجه‌ی آن کاهش میزان خطای رنگی (chromatic aberration) لنز است.

Fluorite: کانن در بعضی از لنز‌هایش برای کاهش هرچه بیشتر خطای رنگی از المانهای ساخته شده از فلوریت استفاده می‌کند. در دهه‌ی 60 میلادی، کانن موفق به تولید مصنوعی کریستال فلوریت شد و به دنبال آن اولین لنز SLR با المان‌های فلوریت را ساخت.

SSC: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Super Spectra Coating  است . SSC نوعی پوشش المان لنز است که باعث می‌شود نور بسیار کمتری از المان‌های لنز بازتابیده‌ شود. بازتابش کمتر نور از المان‌های لنز سبب می‌شود که مشکل Flare و Ghosting در لنزهای دارای این پوشش به حداقل برسد. علاوه بر این، این پوشش لنز به افزایش کنتراست و شفافیت تصاویر نیز کمک می‌کند.

FT-M: این علامت نشان‌دهنده‌ی امکان Full-Time Manual Focus در لنزهای کانن است. این امکان بدین معنا است که برای فوکوس دستی لازم نیست سوئیچ فوکوس را بر روی MF‌ قرار دهید و حتی زمانی که این سوئیچ بر روی فوکوس خودکار (AF) هم قراردارد می‌توانید حلقه‌ی فوکوس را برای بدست آوردن فوکوس دقیق‌تر بچرخانید. تمام لنز‌های USM کانن دارای این ویژگی هستند.

دیدگاه‌ها برای EV یا ارزش نوری به چه معناست؟ با رضا اعتمادیان

Exposure Value یا ارزش نوری ( EV ) چیست؟ دوربین‌های دیجیتال بر چه اساسی E.V را محاسبه می‌کنند؟ چرا این پارامتر عکاسی تا این حد پیچیده به نظر می‌رسد و در کمتر جایی با زبان ساده به تفسیر آن پرداخته شده است؟ در ادامه سعی شده تا با دوری از بررسی فنی این پارامتر و با گویشی ساده به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهیم و در آخر به درک درستی از E.V یا همان ارزش نوری برسیم.

Exposure Value که آن را به فارسی ارزش نوری ترجمه کرده‌اند برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ و توسط یک آلمانی به نام فردریش دِکِل محاسبه و معرفی گردید. این پارامتر یک معیار یا واحد برای اندازه‌گیری و نوردهی مناسب تصویر است. در تاریخ عکاسی همیشه محاسبه نوردهی یک مشکل بزرگ بوده و بسیاری از عکس‌ها ممکن بوده است که به دلیل نوردهی بیش از حد بسیار سفید شوند و یا با نوردهی کم بسیار تیره به نظر برسند. به همین دلیل روش‌ها و معیار‌های مختلفی برای نوردهی متعادل عکس تا به حال ابداع شده است که یکی از رایج‌ترین آن‌ها محاسبه E.V یا ارزش نوری به شمار می‌رود.

E.V یک پارامتر نمایی(اکپوننشیال) است که به روشنایی، کنتراست و حساسیت ایزو بستگی دارد و معمولاً بین منفی ۹ تا عددی حدود ۲۰ متغیر است. تاریک‌ترین صحنه‌ها مثل مرکز کهکشان راه شیری در حساسیت ایزوی ۱۰۰ ارزش نوری‌ برابر با -۹ دارند و صحنه‌های روشن مثل یک منظره برفی در روز آفتابی از E.V معادل ۱۶ برخوردار هستند. به علاوه سرعت شاتر و بازشدگی دهانه دیافراگم هم در نورسنجی خودکار دوربین‌ها بر اساس EV تعیین می‌شود. در واقع این مقدار ارزش نوری است که رابطه سرعت شاتر و عدد دیافراگم دوربین را مشخص می‌کند تا تصویر با روشنایی متعادلی به ثبت برسد. به عنوان مثال در تصویری اگر مقدار نوردهی برای رسیدن به یک تصویر با روشنایی مناسب و متعادل، برابر با E.V 7 باشد، در عدد دیافراگم ۱.۴ سرعت شاتر باید چیزی در حدود ۱/۶۰ ثانیه باشد و یا اگر دیافراگم را یک استاپ ببندیم  (عدد دیافراگم برابر با F2 شود) سرعت شاتر را باید نصف کنیم (۱/۳۰) تا در طی زمانی طولانی‌تر کمبود نور ورودی جبران شود. امروزه اکثر نورسنج‌‌‌ها از این متود استفاده می‌کنند و عدد دیافراگم و سرعت شاتر مناسب را پیشنهاد می‌دهند.

از دیگر کاربرد‌های E.V، استفاده از آن به عنوان واحد نوردهی می‌باشد. امروزه خیلی از فلاش‌های استودیویی، قدرت خروجی فلاش را با EV مشخص می‌کنند. به عنوان مثال فلاش‌های Broncolor بر اساس EV تنظیم می‌شوند و با دقت ۱/۱۰ ارزش نوری قابل تنظیم هستند. افزایش هر واحد EV به معنای افزایش دو برابری میزان نوردهی است؛ یعنی اگر قدرت فلاشی را از ۱۴ به ۱۵ تغییر دهیم، میزان نوردهی دو برابر شده و باید دریچه دیافراگم را یک استاپ ببندیم.

اگر به مشخصات فنی دوربین‌های DSLR سری بزنیم معمولاً محدوده‌ای که دوربین در آن قادر به نورسنجی‌ است را خواهیم دید. به عنوان مثال Canon 5D Mark IV در محدوده‌ای بین ۰ تا ۲۰ EV قادر به نورسنجی می‌باشد. حتی جبران نوردهی دوربین‌ها نیز با این واحد بیان می‌شود. اغلب دوربین‌های فول‌فریم DSLR قادرند تا در محدوده بین -۵ تا +۵ EV، نوردهی نامناسب را تا حدی جبران کنند.

با تمام این تفاسیر نکته مهم در مورد ارزش نوری درک درست مفهوم آن است و نه پی بردن به محاسبات و فرمول‌های پیچیده مربوط به آن. با درک درست از این پارامتر، می‌توان با تسلطی بیشتر به نوردهی تصاویر پرداخت و عکس‌هایی خارق‌العاده، با کنتراست و روشنایی دقیق‌تر خلق نمود.

EV یا ارزش نوری به چه معناست؟

Exposure Value یا ارزش نوری ( EV ) چیست؟ دوربین‌های دیجیتال بر چه اساسی E.V را محاسبه می‌کنند؟ چرا این پارامتر عکاسی تا این حد پیچیده به نظر می‌رسد و در کمتر جایی با زبان ساده به تفسیر آن پرداخته شده است؟ در ادامه سعی شده تا با دوری از بررسی فنی این پارامتر و با گویشی ساده به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهیم و در آخر به درک درستی از E.V یا همان ارزش نوری برسیم.

Exposure Value که آن را به فارسی ارزش نوری ترجمه کرده‌اند برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ و توسط یک آلمانی به نام فردریش دِکِل محاسبه و معرفی گردید. این پارامتر یک معیار یا واحد برای اندازه‌گیری و نوردهی مناسب تصویر است. در تاریخ عکاسی همیشه محاسبه نوردهی یک مشکل بزرگ بوده و بسیاری از عکس‌ها ممکن بوده است که به دلیل نوردهی بیش از حد بسیار سفید شوند و یا با نوردهی کم بسیار تیره به نظر برسند. به همین دلیل روش‌ها و معیار‌های مختلفی برای نوردهی متعادل عکس تا به حال ابداع شده است که یکی از رایج‌ترین آن‌ها محاسبه E.V یا ارزش نوری به شمار می‌رود.

E.V یک پارامتر نمایی(اکپوننشیال) است که به روشنایی، کنتراست و حساسیت ایزو بستگی دارد و معمولاً بین منفی ۹ تا عددی حدود ۲۰ متغیر است. تاریک‌ترین صحنه‌ها مثل مرکز کهکشان راه شیری در حساسیت ایزوی ۱۰۰ ارزش نوری‌ برابر با -۹ دارند و صحنه‌های روشن مثل یک منظره برفی در روز آفتابی از E.V معادل ۱۶ برخوردار هستند. به علاوه سرعت شاتر و بازشدگی دهانه دیافراگم هم در نورسنجی خودکار دوربین‌ها بر اساس EV تعیین می‌شود. در واقع این مقدار ارزش نوری است که رابطه سرعت شاتر و عدد دیافراگم دوربین را مشخص می‌کند تا تصویر با روشنایی متعادلی به ثبت برسد. به عنوان مثال در تصویری اگر مقدار نوردهی برای رسیدن به یک تصویر با روشنایی مناسب و متعادل، برابر با E.V 7 باشد، در عدد دیافراگم ۱.۴ سرعت شاتر باید چیزی در حدود ۱/۶۰ ثانیه باشد و یا اگر دیافراگم را یک استاپ ببندیم  (عدد دیافراگم برابر با F2 شود) سرعت شاتر را باید نصف کنیم (۱/۳۰) تا در طی زمانی طولانی‌تر کمبود نور ورودی جبران شود. امروزه اکثر نورسنج‌‌‌ها از این متود استفاده می‌کنند و عدد دیافراگم و سرعت شاتر مناسب را پیشنهاد می‌دهند.

از دیگر کاربرد‌های E.V، استفاده از آن به عنوان واحد نوردهی می‌باشد. امروزه خیلی از فلاش‌های استودیویی، قدرت خروجی فلاش را با EV مشخص می‌کنند. به عنوان مثال فلاش‌های Broncolor بر اساس EV تنظیم می‌شوند و با دقت ۱/۱۰ ارزش نوری قابل تنظیم هستند. افزایش هر واحد EV به معنای افزایش دو برابری میزان نوردهی است؛ یعنی اگر قدرت فلاشی را از ۱۴ به ۱۵ تغییر دهیم، میزان نوردهی دو برابر شده و باید دریچه دیافراگم را یک استاپ ببندیم.

اگر به مشخصات فنی دوربین‌های DSLR سری بزنیم معمولاً محدوده‌ای که دوربین در آن قادر به نورسنجی‌ است را خواهیم دید. به عنوان مثال Canon 5D Mark IV در محدوده‌ای بین ۰ تا ۲۰ EV قادر به نورسنجی می‌باشد. حتی جبران نوردهی دوربین‌ها نیز با این واحد بیان می‌شود. اغلب دوربین‌های فول‌فریم DSLR قادرند تا در محدوده بین -۵ تا +۵ EV، نوردهی نامناسب را تا حدی جبران کنند.

با تمام این تفاسیر نکته مهم در مورد ارزش نوری درک درست مفهوم آن است و نه پی بردن به محاسبات و فرمول‌های پیچیده مربوط به آن. با درک درست از این پارامتر، می‌توان با تسلطی بیشتر به نوردهی تصاویر پرداخت و عکس‌هایی خارق‌العاده، با کنتراست و روشنایی دقیق‌تر خلق نمود.

دیدگاه‌ها برای Chronos 1.4؛ هیولایی در تصویربرداری اسلوموشن با امیر حسینی

دوربین سریع Chronos 1.4 با توجه به قابلیت‌های بالا در فیلم‌برداری اسلوموشن و قیمت اقتصادی‌تر آن‌ نسبت به دوربین‌های هم‌رده، تمام قواعد بازی را در بازار دوربین‌‌های اسلوموشن بر هم زده است. این دوربین قدرتمند به لطف مهندسی دقیق قادر است تا با سرعت ۲۱۶۵۰ فریم بر ثانیه و با رزولوشن 96×640 به ثبت تصاویر بپردازد. این در حالی است که در رزولوشن‌های بالاتر مانند 1024×1280 این عدد به ۱۰۵۷ فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. تا پیش از این برای تهیه دوربینی با چنین قابلیت‌هایی باید حداقل چیزی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار هزینه می‌کردید در حالی که این دوربین قیمتی نزدیک به ۲۵۰۰ دلار دارد. به همین علت است که این دوربین تا این حد سروصدا به پا کرده و حتی جزو گزینه‌های خرید کاربران عادی نیز قرار گرفته است.

مانت این دوربین برای اتصال به لنز‌های CS مناسب می‌باشد، به علاوه یک مبدل مانت C نیز در کنار این محصول در نظر گرفته شده است تا بتوان با لنز‌های متفاوتی به فیلم‌برداری پرداخت.

این دوربین به زودی روانه بازار خواهد شد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود که با استقبال زیاد علاقه‌مندان همراه شود.

 

دیدگاه‌ها برای علائم اختصاری در لنزهای کانن چه معنی دارند؟ با امیر حسینی

در این مطلب به توضیح علائم اختصاری که کانن در لنز‌هایش مورد استفاده قرار می‌دهد می‌پردازم. آگاهی از این علائم برای عکاسان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای انتخاب صحیح لنز باکیفیت و سازگار با دوربین‌های DSLR و بدون‌آینه‌ی کانن ضروری است.

EF: این علامت نشان‌دهنده‌ی مانت لنز کُنونی دوربین‌های DSLR فول‌فریم و فیلم 35 میلیمتری کانن است که در سال 1987 توسط این شرکت معرفی شد. تمام لنز‌های EF‌ کانن بر روی DSLRهای فول‌فریم و با سنسور کراپ کانن (APS-C و APS-H) قابل استفاده هستند.

EF-S: حرف S در این علامت نشانگر tiny picture round است و بدین معنی است که لنزهای این مانت تنها قادر به تولید تصویری هستند که سنسور‌های کوچکتر سایز APS-C را پوشش می‌دهد. دوربین‌های سایز APS-C کانن شامل DSLRهای سطح مبتدی و متوسط (مانند 100D، 1200D، 600D، 750D و 760D) و سطح پیشرفته (مانند 60D، 70D، 7D و 7D Mark II) می‌شود. لنز‌های EF-S تنها بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند و بر روی دوربین‌های فول‌فریم کانن به علت برآمدگی پشت لنز ممکن است با آینه‌ی درون بدنه‌ی دوربین برخورد کرده و به آن آسیب برسانند. بنابراین، استفاده از این لنز‌ها بر روی بدنه‌های فول‌فریم کانن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

EF-M: این مانت لنز به همراه دوربین بدون‌آینه‌ی Canon EOS M معرفی شد. لنز‌های این مانت هم تنها با دوربین‌های بدون‌آینه‌ی سایز APS-C کانن سازگار هستند و امکان استفاده از آنها بر روی دیگر DSLRهای کانن وجود ندارد. با این حال، لنز‌های EF و EF-S کانن را می‌توان با استفاده از آداپتور مانت مخصوص کانن به دوربین‌های بدون‌آینه‌ی این شرکت متصل کرد و از تمام امکانات خودکار نظیر فوکوس خودکار همچنان بهره‌مند بود. لنز‌های این مانت از لنز‌های EF-S بسیار کوچکتر و سبکتر هستند و با توجه به بدنه‌ی کوچکتر دوربین‌های بدون‌آینه، استفاده از آنها همواره راحت‌تر از دیگر لنز‌های کانن است.

APS-C: این علامت نشان‌دهنده‌ی سایز سنسور دوربین است. دوربین‌های APS-C کانن از سنسور کوچکتری نسبت به دوربین‌های فول‌فریم این شرکت استفاده می‌کنند. ضریب کراپ یا برش دوربین‌های APS-C کانن برابر با 1.6 است. ضریب کراپ بدین معنی است که اگر طول و عرض سنسور APS-C کانن (22.5mm x 14.8mm) را در عدد 1.6 ضرب کنید به طول و عرض سنسور فول‌فریم (36mm x 24mm) می‌رسید.

APS-H: این علامت نشان‌دهنده‌ی یکی دیگر از اندازه‌های سنسور در دوربین‌های کانن است. سنسور‌های APS-H کانن بزرگتر از سنسور‌های APS-C بوده اما از سنسور‌های فول‌فریم کوچکتر هستند. این قطع سنسور دارای ضریب کراپ 1.3 است و در دوربین‌های 1D این شرکت مورد استفاده قرار‌گرفته‌است. مانت لنز‌ این دوربین‌ها EF‌ است و از تمام لنز‌های EF کانن برای دوربین‌های قطع APS-H کانن هم می‌توان استفاده کرد.

L: لنز‌های سری L کانن شامل لنز‌های بسیار باکیفیت و گران‌قیمت این شرکت برای عکاسان حرفه‌ای می‌شوند که معیار شارپنس و کیفیت اپتیکی در میان لنز‌های عکاسی کانن بشمار می‌رود. لنزهای این سری گستره‌ی وسیعی از فواصل کانونی را دربرمی‌گیرند و هر دو نوع زوم و پرایم را شامل می‌شوند. مشخّصه‌ی بارز ظاهری این‌ لنز‌ها نوار قرمز رنگ باریکی است که دور المان جلویی لنز قرار دارد. تمام لنز‌های این سری از موتور‌های فوکوس USM بهره می‌برند و بسیاری از آنها در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند. لنز‌های سری L مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن هستند و دارای مانت EF می‌باشند، اما بر روی DSLRهای سایز APS-C و APS-H این شرکت هم قابل استفاده خواهند بود.

 

USM: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت UltraSonic Motor است و به معنی استفاده از موتور‌ فوکوس فراصوتی کانن در لنز است. موتور فوکوس خودکار USM بسیار سریع و کم‌صدا است و در حال حاضر در بسیاری از لنز‌های کانن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این موتور فوکوس خودکار اجازه‌ی فوکوس دستی همیشگی (Manual concentration override) حتی در حالت فوکوس خودکار را نیز می‌دهد.

STM: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Stepper Motor‌ است و نوع دیگری از موتور فوکوس خودکار است که از موتور فوکوس خودکار USM کم‌صدا‌تر و روان‌تر عمل می‌کند و بنابراین، برای فیلمبرداری با دوبین‌های DSLR بسیار مناسب‌تر است. لنزهای STM از مکانیزم fly-by-wire focusing استفاده می‌کنند که بدین معنا است که چرخاندن حلقه‌ی فوکوس به طور فیزیکی المان‌های لنز را حرکت نمی‌دهد، بلکه به موتور فوکوس خودکار فرمان تغییر فوکوس را می‌دهد. با DSLRهای کانن که از سنسور فوکوس خودکار  Dual Pixel CMOS AFیا Hybrid CMOS AF استفاده می‌کنند، لنز‌های کیت STM (نظیر لنز EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM) ارائه می‌شود که امکان فوکوس خودکار بسیار روان و بی‌صدایی را در هنگام فیلمبرداری فراهم می‌کنند.

IS: کانن برای سیستم تثبیت‌کننده‌ی تصویر خود از عنوان Image Stabilizer یا به طور اختصاری IS استفاده می‌کند. این سیستم درون بعضی لنز‌های کانن قرار داده‌شده و می‌تواند لرزش‌های خفیف دست در هنگام عکاسی را خنثی کند و در نتیجه به عکاس اجازه دهد تا در سرعت‌های پایین شاتر هم عکس‌هایی شارپ و بدون محوشدگی (Blur) بگیرد.

TS-E: لنزهای tilt-shift کانن با این علامت مشخص می‌شوند. در این‌ لنز‌ها می‌توان زاویه‌ی صفحه‌ی کانونی (focal plane) را نسبت به سنسور تصویر تغییر داد. این کار با خم شدن لنز به بالا و پایین (tilt) و حرکت جانبی لنز بر روی محور سنسور تصویر (shift) و همچنین چرخش لنز به دور خود (rotation) امکان‌پذیر می‌شود. لنز‌های tilt-shift اغلب در عکاسی معماری و برای از بین بردن اعوجاج تصویر در فواصل کانونی واید کاربرد دارند. همچنین، با استفاده از این لنز‌ها می‌توان به افکت جالب مینیاتوری‌کردن دست‌یافت که در آن عمق میدان بسیار کم، صحنه‌ی عکاسی‌شده را مانند ماکتی در ابعاد کوچک می‌نمایاند. لنز‌های tilt-shif ساختار پیچیده‌ای دارند و در تمام آنها تنها امکان فوکوس دستی وجود دارد. از لحاظ قیمت هم این لنز‌ها معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

DO: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Diffractive Optics است. لنز‌های دارای این علامت از المان‌هایی استفاده می‌کنند که پرتوهای نور را بیش از المان‌های معمولی (refractive) خم می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که لنز‌های DO از لنز‌های معمولی مشابه‌شان بسیارکوچکتر و سبکتر باشند. برای مثال، لنز EF 400mm f/4 DO IS USM (تصویر بالا) به گفته‌ی کانن 27 درصد کوچکتر و 31 درصد سبکتر از لنزهای 400 میلیمتری مشابه است. این لنز‌ها را می‌توان با نوار سبزی که دور المان جلویی لنز وجود دارد تشخیص داد.

II، III: استفاده از اعداد رومی در نام یک لنز نشان‌دهنده‌ی نسل جدید‌تر آن لنز است. برای مثال، کانن دو لنز 24-70mm دارد که نسل جدید آن EF 24-70mm f/2.8L II USM‌ می‌باشد که با عدد رومی II مشخص شده‌است. به همین منوال، لنز EF 75-300mm f/4-5.6 III USM نسل سوم این لنز است که با عدد رومی III مشخص شده‌است.

UD و Super UD: این علامت نشان‌دهنده‌ی استفاده از المان‌های Ultra Low Dispersion و Super UD در لنزهای کانن است. این المان‌ها بسیار کمتر از المان‌های معمولی نور را دچار شکست می‌کنند که نتیجه‌ی آن کاهش میزان خطای رنگی (chromatic aberration) لنز است.

Fluorite: کانن در بعضی از لنز‌هایش برای کاهش هرچه بیشتر خطای رنگی از المانهای ساخته شده از فلوریت استفاده می‌کند. در دهه‌ی 60 میلادی، کانن موفق به تولید مصنوعی کریستال فلوریت شد و به دنبال آن اولین لنز SLR با المان‌های فلوریت را ساخت.

SSC: این علامت کوتاه‌شده‌ی عبارت Super Spectra Coating  است . SSC نوعی پوشش المان لنز است که باعث می‌شود نور بسیار کمتری از المان‌های لنز بازتابیده‌ شود. بازتابش کمتر نور از المان‌های لنز سبب می‌شود که مشکل Flare و Ghosting در لنزهای دارای این پوشش به حداقل برسد. علاوه بر این، این پوشش لنز به افزایش کنتراست و شفافیت تصاویر نیز کمک می‌کند.

FT-M: این علامت نشان‌دهنده‌ی امکان Full-Time Manual Focus در لنزهای کانن است. این امکان بدین معنا است که برای فوکوس دستی لازم نیست سوئیچ فوکوس را بر روی MF‌ قرار دهید و حتی زمانی که این سوئیچ بر روی فوکوس خودکار (AF) هم قراردارد می‌توانید حلقه‌ی فوکوس را برای بدست آوردن فوکوس دقیق‌تر بچرخانید. تمام لنز‌های USM کانن دارای این ویژگی هستند.