هزینه ساخت iPhone XS Max تخمین زده شد

آیفون ایکس اس مکس شرکت اپل با قیمت پایه 1099 دلار برای حافظه 64 گیگ و 1499 دلار برای حافظه 512 گیگابایت راهی بازار شده است. بی شک iPhone XS Max گرانقیمتترین اسمارت فون اپل تا به امروز بوده است. به تازگی وب سایت  TechInsights تخمینی از ارزش قطعات به کار رفته در آیفون جدید منتشر کرده است.

iPhone XS Max

در مجموع، ارزش مدل 256 گیگ آیفون ایکس اس مکس که محبوبترین مدل این خانواده نیز بوده، 443 دلار تخمین زده شده است. این مبلغ 50 دلار از آیفون ایکس 64 گیگابایتی که در سال پیش عرضه شده، گرانتر است. جزئیات قیمت گذاری قطعات بدین شکل است که پنل صفحه نمایش 6.5 اینچی، با ارزش 80.50 دلار گرانترین قطعه به کار رفته است. در رتبه بعدی پردازشگر پرقدرت این سری از اسمارت فون ها است. قیمت چیپ Apple A12 Bionic، 72 دلار است. حافظه داخلی و همچنین بدنه خارجی آن به ترتیب با 64 و 58 دلار قیمت گذاری در رتبه های بعدی هستند. دوربین ارتقا یافته آیفون جدید افزایش چشم گیری نسبت به مدل iPhone X قبلی پیدا نکرده است و 44 دلار قیمت دارد.

iPhone XS Max

 

 

برای رسیدن به قیمت تعیین شده برای مدل محبوب این خانواده، 1299 دلار، باید هزینه تحقیق توسعه را به قیمت قطعات اضافه کرد.به این هزینه ها می بایست مبالغی را برای توسعه سیستم عامل جدید نیز اضافه کرد. لازم به ذکر است، هزینه زیادی بابت مونتاژ قطعات، توزیع، هزینه نیروی انسانی و همچنین تبلیغات گسترده نیز صرف می شود و باید آن ها نیز محاسبه شود.باید در نظر داشت سود حاصل از فروش آیفون های جدید در بازار فعلی اسمارت فون ها برای شرکت تریلیون دلاری اپل نباید کمتر از 5 درصد باشد. بنابراین با محاسبه دقیق تر به مبلغ اصلی این گوشی بسیار نزدیک خواهیم شد.

در آخر باید این را نیز در نطر داشت مه با توجه به اخبار منتشر شده، اپل از فروش آیفون های 512 گیگابایتی سود بیشتری کسب خواهد کرد.

GFX 50R یک دوربین بدون آینه مدیوم فرمت از فوجی

فوجی به تازگی از دومین دوربین بدون آینه مدیوم‌فرمت خود رونمایی کرده است. فوجی طراحی این دوربین را از دوربین‌های رنج‌فایندر مدیوم‌فرمت کلاسیک اقتباس کرده است. در ادامه به بررسی مشخصات این دوربین می‌پردازیم.

در دوربین GFX 50R یک سنسور سی‌ماس جی فرمت ۵۱.۴ مگاپیکسلی در ابعاد ۴۳.۸×۳۲.۹ میلی‌متر به کار رفته که می‌توان حساسیت ایزوی آن را از ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ تنظیم کرد. این سنسور به پردازنده X-Prossecor مجهز شده و فوجی حالت‌های بازسازی رنگ فیلم‌های کلاسیک خود مثل ولویا، پرویا و آکروس را در این دوربین قرار داده است.

طبق گفته فوجی در کنفرانس خبری نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۸ سنسور دوربین GFX 50R به میکرو لنز‌هایی مجهز شده که باعث جذب بیشتر نور و ثبت جزئیات با دقت بسیار بالا شده است.

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین GFX 50R را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

نقطه قوت و برتری GFX 50R ارائه عکسی با شارپنس و جزئیات بالاتر از دوربین‌های فول‌فریم در کنار ابعاد کامپکت و وزن کم آن است. به علاوه با توجه به سایز بزرگ‌تر پیکسل سنسور این دوربین، عملکرد سنسور در شرایط نوری ضعیف با نویز بسیار کمی همراه است. با این تفاسیر دوربین GFX 50R به یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی مستند و خیابانی به حساب می‌آید.

بدنه دوربین GFX 50R طبق گفته فوجی از مقاومت بالایی برخوردار است و از آلیاژ منیزیم ساخته شده و همچنین در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار مقاوم است. این دوربین می‌تواند تا -۱۰ درجه سانتی‌گراد کار کند.

در قسمت پشتی دوربین یک ویوفایندر الکترونیکی OLED نیم اینچی طراحی شده که رزولوشنی معادل ۳.۶۹ میلیون نقطه دارد. به علاوه می‌توان برای کادربندی از نمایشگر لمسی ۳.۲ اینچی با رزولوشن ۲.۳ میلیون نقطه استفاده کرد. این نمایشگر قابلیت چرخش در راستای عمودی را دارد.

GFX30R در مقایسه با GFX 50S نزدیک یک کیلوگرم سبک‌تر بوده و ضخامت آن هم ۲۷ درصد کم‌تر (۶۶ میلی‌متر) کمتر است. در تصاویر پایین می‌توانید ابعاد و طراحی بدنه دو دوربین GFX 50R (سمت راست) و GFX 50S (سمت چپ) را با یکدیگر مقایسه کنید.

از دیگر ویژگی‌های GFX 50S می‌توان به قابلیت اتصال بلوتوث در کنار وای‌فای، ذخیره‌سازی عکس در فرمت‌های JPEG/RAW/TIFF، سیستم فوکوس خودکار ۱۱۷ نقطه و فیلم‌برداری 1080p اشاره کرد.

GFX 50R اوایل نوامبر ۲۰۱۸ روانه بازار خواهد شد و قیمت حدودی آن چیزی حدود ۴۵۰۰ دلار خواهد بود.

 

دیدگاه‌ها برای بهترین دوربین‌های DSLR و بدون‌آینه برای فیلم‌برداری با مسعود

با عرضه‌ی دوربین‌های DSLR که توانایی فیلم‌برداری نیز داشتند، فیلم‌سازی آماتور و مستقل برای همیشه دچار تغییر شد. این دوربین‌ها به‌واسطه‌ی استفاده از سنسورهای بزرگ فول‌فریم و APS-C می‌توانند عمق میدان‌های کمی را ارائه کنند و ظاهری سینمایی به فیلم‌ها ببخشند.

همچنین سنسورهای بزرگ این‌گونه دوربین‌ها کیفیت مناسب در نور کم و گستره‌ی دینامیکی مورد نیاز فیلم‌سازی را در اختیار کاربران می‌گذارند. همین مزایا موجب شده‌اند که این دوربین‌ها کم‌کم جای خود را در میان فیلم‌سازان باز کنند و در مواردی حتی در فیلم‌های سینمایی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ما هم در ادامه چند مدل از دوربین‌های DSLR و بدون‌آینه‌ی مناسب فیلم‌برداری را در گروه‌های قیمتی مختلف معرفی کرده‌ایم. این دوربین‌ها به ترتیب خاصی چیده نشده‌اند، بلکه همه‌ی آن‌ها دوربین‌هایی هستند که در گروه قیمتی خود، از بهترین‌ها برای فیلم‌برداری محسوب می‌شوند.

 

کانن EOS 5D Mark IV

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: ۳۰٫۴ مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 61 نقطه‌ای با 41 نقطه‌ی صلیبی | صفحه‌نمایش: 3.2 اینچی لمسی با رزولوشن 1،620،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 7 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 4K | ورودی میکروفن و خروجی هدفون

نکات مثبت:

  • عملکرد عالی فوکوس Dual Pixel
  • ساختار مستحکم و باکیفیت
  • صفحه‌نمایش لمسی

نکات منفی:

  • در حالت 4K دارای فاکتور کراپ 64x است
  • فیلم‌برداری با فرمت MJpeg قابلیت‌های ادیت و ذخیره را محدود می‌کند

سری دوربین‌های 5D کانن دارای سابقه‌ای درخشان هستند و اولین مدل 5D توانست عکاسی فول‌فریم را در اختیار توده‌ی مردم قرار دهد. Mark II نیز اولین دوربین DSLR با قابلیت فیلم‌برداری Full HD بود و Mark III در بین عکاسان و فیلم‌سازان جایگاه بسیار ویژه‌ای داشت. 5D Mark IV نیز نسخه‌ای بهبودیافته و بهینه از تمامی مدل‌های قبلی به‌حساب می‌آید. این دوربین قادر است با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و سیستم فوکوس Dual Pixel هنگام فیلم‌برداری عملکردی بی‌رقیب را ارائه می‌کند. این سیستم فوکوس به‌قدری خوب است که کانن آن را در سری دوربین‌های سینمایی EOS C نیز مورد استفاده قرار داده است.

متأسفانه در حالت 4K این دوربین از قسمت مرکزی سنسور استفاده می‌کند و دارای ضریب کراپ 1.64x است. این موضوع باعث می‌شود کمی از گستره‌ی تصویر کاسته شود و کمی نیز به عمق میدان اضافه شود. همچنین فرمت MJpeg استفاده‌شده در این دوربین سنگین است و ادیت آن نیز سخت است، هرچند که کیفیت بسیار بالایی را عرضه می‌کند.

 

سونی a7S II

سنسور: فول‌فریم | رزولوشن: 12.2 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص کنتراست 169 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3 اینچی مفصلی با رزولوشن 1،228،800 پیکسل | عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 4K | ورودی میکروفن و خروجی هدفون

نکات مثبت:

  • عملکرد عالی سنسور در نور کم
  • لرزشگیر 5 محوره
  • صفحه‌نمایش مفصلی

نکات منفی:

  • سیستم فوکوس تشخیص کنتراست می‌تواند در مواردی کند باشد
  • نبود صفحه‌نمایش لمسی
  • عمر باتری کم

a7S II همان سنسور فوق حساس 12.2 مگاپیکسلی فول‌فریم a7S را در نسل دوم دوربین‌های a7 سونی جای داده است و به آن لرزشگیر 5 محوره و ضبط 4K داخلی را اضافه کرده است. این دوربین در کنار a7 II و a7R II قرار می‌گیرد و برای عکاسی در نور کم و فیلم‌برداری ایدئال است.

سیستم فوکوس این دوربین از نوع تشخیص کنتراست است و در فضاهای تاریک عملکردی کند و غیرقابل‌اعتماد دارد. از این لحاظ a7R II به‌مراتب بهتر است، ولی a7S II مانند a7S اطلاعات را از تمام سطح سنسور می‌خواند و تصاویری به‌مراتب شارپ‌تر از a7R II را ثبت می‌کند. همچنین پیکسل‌های بزرگ‌تر و خواندن اطلاعات از کل سنسور نویز را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. در واقع اگر به دنبال عملکرد بهتری در نور کم هستید تنها در دوربین‌های سینمایی آن را خواهید یافت.

وجود پروفایل S-log نیز برای بهره‌گیری از گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده‌ی این سنسور در نظر گرفته شده است و برای فیلم‌سازی بسیار کاربردی است.

 

کانن EOS 80D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: تشخیص فاز 45 نقطه‌ای و سیستم Dual Pixel | صفحه‌نمایش: 3 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 7 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080/60P | ورودی میکروفن و خروجی هدفون

نکات مثبت:

  • کیفیت عکاسی مناسب و گستره‌ی دینامیکی بهبودیافته
  • فوکوس دقیق و سریع در فیلم‌برداری و Live view

نکات منفی:

  • نبود برخی از امکانات مناسب فیلم‌سازی
  • محدودیت حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری به 1080P

80D آخرین دوربین از سری سطح متوسط محبوب کانن است و سنسور آن به‌طور وسیعی تحت بهینه‌سازی قرار گرفته است تا گستره‌ی دینامیکی بیشتری را عرضه کند. سیستم فوکوس Dual Pixel نیز در این دوربین وظیفه‌ی فوکوس در فیلم‌برداری و Live perspective را بر عهده دارد. عملکرد این سیستم فوکوس فوق‌العاده است و به‌خوبی با لنزهای سری STM کانن سازگار شده است. تنوع این‌گونه لنزها نیز طی چند سال گذشته به‌خوبی گسترش یافته است و انتخاب‌های زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

80D همچنین به جک هدفون و میکروفن نیز مجهز شده است که برای فیلم‌سازی مناسب است، ولی متأسفانه خبری از concentration peaking، Zebra و فیلم‌برداری 4K نیست. قیمت مناسب، جک میکروفن و هدفون، کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری خوب، صفحه‌نمایش مفصلی لمسی و سیستم فوکوس Dual Pixel این دوربین را تبدیل به انتخابی مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی و فیلم‌سازی کرده‌اند.

 

کانن EOS 77D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: Dual Pixel | صفحه‌نمایش: 3 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 6 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080P | ورودی میکروفن

نکات مثبت:

  • کیفیت خوب عکاسی و فیلم‌برداری
  • صفحه‌نمایش لمسی
  • سیستم فوکوس Dual Pixel
  • پردازنده DIGIC 7

نکات منفی:

  • گستره‌ی دینامیکی محدود
  • نبود برخی از امکانات مناسب فیلم‌سازی

کانن EOS 77D جایگزینی برای 70D، یعنی اولین مدل از دوربین‌های کانن است که از سیستم فوکوس Dual Pixel بهره می‌گرفت و به طرز وسیعی توسط فیلم‌سازان آماتور و مستندسازان مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری این دوربین بهترین نیست، ولی بسیار خوب به‌حساب می‌آیند.

از مزایای استفاده از این دوربین این است که کانن گستره‌ی بسیار وسیعی از لنزها را عرضه می‌کند و می‌توان از آن‌ها در کاربری‌های مختلف بهره گرفت. این دوربین به جک میکروفن نیز مجهز است ولی قابلیت اتصال هدفون را ندارد.

سیستم فوکوس Dual Pixel و صفحه‌نمایش لمسی مفصلی این دوربین به همراه تنوع لنز زیاد کانن و همچنین بهره‌گیری از پردازنده جدید DIGIC 7 این دوربین را به انتخاب مناسبی برای فیلم‌سازان تبدیل کرده‌اند.

 

کانن EOS 750D

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24.2 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 19 نقطه‌ای با 19 نقطه‌ی صلیبی | صفحه‌نمایش: 3 اینچی لمسی مفصلی با رزولوشن 1،040،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080P | ورودی میکروفن

نکات مثبت:

  • کیفیت قابل‌قبول عکاسی و فیلم‌برداری
  • صفحه‌نمایش لمسی

نکات منفی:

  • گستره‌ی دینامیکی محدود
  • کنترل‌های محدود بر روی بدنه

این دوربین سطح مبتدی کانن، با قیمت کم قابلیت‌های قابل‌قبولی را برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. سنسور APS-C در این دوربین دارای رزولوشن 24.2 مگاپیکسل است و می‌تواند با رزولوشن 1080P و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

درحالی‌که بر روی کاغذ این اعداد چندان جلب توجه نمی‌کنند، 750D می‌تواند در دست یک فیلم‌ساز ماهر فیلم‌های بسیار خوبی بگیرد. کیفیت فیلم‌های 1080P در سطح مناسبی هستند و سیستم فوکوس هیبریدی آن به‌مراتب بهتر از سیستم‌های تشخیص کنتراست برخی از رقبا عمل می‌کند، هرچند که به‌خوبی Dual Pixel نیست. همچنین می‌توانید برای افزایش گستره‌ی دینامیکی از حالت HDR در فیلم‌برداری استفاده کنید.

در نهایت اگر می‌خواهید با هزینه‌ی کمی وارد دنیای فیلم‌برداری شوید، 750D کیفیت قابل‌قبول را همراه با سیستم فوکوس مناسب و صفحه‌نمایش مفصلی در اختیارتان خواهد گذاشت.

 

نیکون  D3400

سنسور: APS-C | رزولوشن: 24 مگاپیکسل | فوکوس خودکار: 11 نقطه‌ای | صفحه‌نمایش: 3 اینچی با رزولوشن 921،000 پیکسل | عکاسی پیاپی: 5 فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری: 1080P | ورودی میکروفن

نکات مثبت:

  • عملکرد بسیار خوب در نور کم
  • فیلم‌برداری باکیفیت بالا و گستره‌ی دینامیکی وسیع

نکات منفی:

  • صفحه‌نمایش ثابت غیرلمسی
  • ممکن است برای برخی دست‌ها زیادی کوچک باشد

اگر به دنبال یک انتخاب ارزان‌قیمت با کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری خوب هستید باید به سراغ  D3400 بروید. سنسور APS-C در این دوربین با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل، گستره‌ی دینامیکی عالی و نویز بسیار کمی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

کیفیت ویدیوهای این دوربین نیز بسیار خوب است و می‌تواند با رزولوشن 1080P و حداکثر سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. سیستم فوکوس این دوربین در Live perspective و فیلم‌برداری عملکرد چندان مناسبی ندارد، ولی در چنین گروه قیمتی، دوربینی با کیفیت فیلم‌برداری مشابه و فوکوس بهتر برای فیلم‌برداری پیدا نخواهید کرد.

این دوربین قابلیت اتصال میکروفن را نیز دارد که برای فیلم‌سازی از ضروریات است. البته خبری از Focus Peaking و Zebra هم نیست.

اگر به دنبال یک دوربین ارزان با کیفیت فیلم‌برداری و عکاسی بسیار خوب هستید و می‌توانید با سیستم فوکوس ابتدایی آن کنار  D3400 انتخاب‌بسیار مناسبی است.

 

دیدگاه‌ها برای چگونه با اینستاکس عکس‌های خوبی بگیریم؟ با محمد زارعی

چند سالی از رونق دوباره عکس‌های فوری با ابتکار شرکت‌هایی مثل فوجی‌فیلم و ارائه محصولاتی مثل اینستاکس می‌گذرد. دوربین‌هایی که کارکردی مشابه دوربین‌های قدیمی پولاروید دارند.

در این دوربین‌ها فیلم درون دوربین قرار می‌گیرد و بلافاصله پس از فشردن دکمه شاتر، فیلم از دوربین بیرون می‌آید و پس از چند دقیقه عکس روی آن ظاهر می‌گردد.

نکته جالب در مورد این دوربین‌ها و عکس‌های گرفته‌شده توسط آن‌ها این است که کاربران یا از عکاسی یا آن‌ها بسیار راضی هستند و عکاسی با چنین دوربین‌هایی را تجربه‌ای لذت‌بخش می‌دانند و یا پس از اولین تجربیات عکاسی به‌طور کامل از تار بودن، تیره بودن و یا بیش‌ازحد روشن بودن عکس‌ها ناراضی هستند!

دلیل عدم رضایت برخی کاربران از این دوربین‌ها، درواقع عدم رعایت برخی نکات ساده است که ما در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اینستاکس مینی 8 دارای تنوع رنگ جذابی است

دوربینی که در این مطلب موردبررسی قرارگرفته، فوجی فیلم اینستاکس مینی 8 است که به دلیل قیمت مناسب و تنوع رنگ طرفداران بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد.

 

مسئله نور

نکته اصلی در مورد دوربین INSTAX MINI 8 این است که سرعت شاتر این دوربین‌ ثابت و معادل 1/60 ثانیه است. از طرف دیگر حساسیت فیلم‌های موجود برای این دوربین‌ها نیز مقداری ثابت است. پس تنها راه تنظیم نوردهی برای جلوگیری از بیش‌ازحد تیره یا بیش‌ازحد روشن شدن عکس‌ها تغییر نور تابیده‌شده به فیلم از طریق تغییر درجه دیافراگم است!

اما مسئله اینجاست که تنظیم دیافراگم هم گرچه متغیر است اما تا حد زیادی بر عهده خود دوربین است.

این دوربین دارای چهار مود عکاسی است که برای هر یک، یک ‌شکل و چراغ روی بدنه آن تعبیه‌شده است و هرکدام یک درجه دیافراگم خاص دارد.

پیشنهاد یکی از این حالت‌ها بر عهده خود دوربین است و دوربین نیز در بیشتر مواقع در تشخیص میزان نور محیط خوب عمل می‌کند. و تنها تغییری که بر عهده کاربر است امکان چرخاندن حلقه دور لنز برای انتخاب حالت پیشنهادشده توسط دوربین و یا انتخاب حالتی ست که به نظر خود کاربر مناسب‌تر از پیشنهاد دوربین است.

چهار حالت از عبارت‌اند از:

  • داخلی / شب : باعلامت خانه و F/12.7 (بیشترین حد نوردهی)
  • ابری / سایه : با علامت ابر و F/16
  • نیمه‌ابری / آفتاب ملایم: با علامت خورشید و F/22
  • آفتاب یا نور شدید: با علامت خورشید تابان و F/32 (کمترین حد نوردهی)

+ حالت Hi-key برای محیط‌ها کم‌نور

چهار حالت عکاسی و حلقه چرخنده دور لنز instax MINI 8

به‌منظور خراب نشدن عکس‌ها فقط کافی است که قبل از فشردن دکمه شاتر، مطمئن شوید که یکی از چراغ‌ها روشن است و دوربین نور محیط را به‌درستی تشخیص داده است و سپس حلقه چرخنده را بچرخانید تا علامتش روی آن و در کنار چراغ روشن‌شده قرار بگیرد. به همین سادگی و فقط با مطمئن شدن از تشخیص صحیح دوربین (که معمولاً هم صحیح خواهد بود) و انتخاب آن می‌توانید مطمئن باشید که عکسی بیش‌ازحد تاریک یا روشن ثبت نخواهد شد.

البته درصورتی‌که احساس می‌کنید دوربین دچار اشتباه شده، می‌توانید حلقه چرخنده را روی حال مناسب قرار دهید.

اینستاکس نور محیط را تشخیص می‌دهد اما تصمیم گیرنده نهایی کسی است که عکس را می‌گیرد

 

شما از این امکان در جهت تاریک‌تر یا روشن‌تر کردن عکس‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال اگر سوژه در سایه (یا هوای ابری) قرار دارد و دوربین نیز همین حالت را تشخیص داده، می‌توانید با قرار دادن حلقه چرخنده روی حالت “آفتاب” موجب بسته‌تر شدن دیافراگم و کمتر شدن نور ورودی و درنتیجه تیره‌تر شدن عکس شوید!

و یا با قرار دادن حلقه چرخنده روی حالت “خانه” نور تابیده‌شده به فیلم را افزایش دهید و عکس روشن‌تری داشته باشید . . .

حالت داخلی (با علامت خانه) برای محیط‌هایی با کمترین نور ایجاد شده است. اگر دوربین این حالت را تشخص داد و احساس کردید که نور بیش‌ازحد کم است، می‌توانید با انتخاب گزینه Hi-key عکس روشن‌تری بگیرید.

تاثیر گزینه HI-KEY در عکاسی در محسط کم نور

 

مشکلات دیگر

یکی دیگر از مشکلات عکس‌های ثبت‌شده با این دوربین‌ها تار بودن عکس‌ها و شفافیت کم سوژه است. اگر دقت کرده باشید دور لنز این دوربین حداقل فاصله فوکوس 0.6 متر یا 60 سانتی‌متر درج شده است. یعنی این دوربین فقط قادر به ثبت سوژه‌های موجود در محدوده 60 سانتیمتری و بیشتر از لنز است و امکان ثبت عکس‌های سلفی در حالتی که دوربین را در دست و به سمت خود گرفته‌اید، تقریباً ناممکن است. حداکثر فاصله فوکوس نیز برای این دوربین در حدود 2.5 متر ذکرشده است که این میزان غیرقابل تغییر است. البته سوژه هایی که در فاصله دورتر از این میزان قرار دارند آنچنان تار نخوهند شد .

فراموش نکنید که اینستاکس یک فلاش همیشه فعال دارد و در صورت تشخیص صحیح نور محیط و رعایت حداقل و حداکثر فاصله از آن، در حقیقت تصویر سوژه‌ای را که در محدوده نور فلاشش باشد را به بهترین نحو ثبت خواهد کرد.

 

نکات مهم دیگر

چند نکته در ادامه ذکر شده که به یاد داشتن آن‌ها ممکن است در ثبت عکس‌های بهتر به کمک شما بیایند:

  • عکس‌های در محیط خارجی و نور طبیعی بهتر ثبت می‌شوند
  • درصورتی‌که در محیط‌های بسته عکس می‌گیرید سعی کنید لامپ‌ها را روشن کنید و یا گزینه HI-KEY را انتخاب کنید
  • از انتخاب گزینه HI-KEY در نور آفتاب خودداری کنید
  • آخرین نکته در مورد ثبت عکس توسط این دوربین نگرفتن دوربین به سمت منبع نور شدید و خورشید است، درصورتی‌که چنین اشتباهی را مرتکب شوید قطعاً عکس شما به‌اصطلاح “می‌سوزد”

 

درنهایت

از اینستاکس انتظار کفیت فوق‌العاده در حد یک دوربین دیجیتال را نداشته باشید!

به یاد داشته باشید که اینستاکس یک دوربین هوشمند نیست و ثبت عکس‌های خوب در گروی رعایت نکات کوچکی است که در اینجا ذکر شد. این دوربین طراحی شده تا در کمترین زمان یک عکس قابل‌لمس و واقعی در اختیار شما بگذارد، پس عکاسی با آن را یاد بگیرید و خاطرات خود را ماندگار کنید.

 

دیدگاه‌ها برای پنج توصیه ساده برای عکاسی از دکوراسیون داخلی با امیر حسینی

عکاسی از فضاهای داخلی یکی از جذاب‌ترین ژانر‌های عکاسی است که طرفداران بسیاری دارد و درآمدزایی عکاسان از این شاخه نیز روز به روز در حال افزایش است. در ادامه به ۵ نکته یا ۵ توصیه درباره عکاسی از دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت که هر فردی با رعایت آن‌ها می‌تواند تصاویر زیبایی را از فضای داخلی خانه خود ثبت کند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. البته که هر فردی با کسب مهارت در این زمینه از عکاسی می‌تواند در شرکت‌های دکوراسیون داخلی یا معماری مشغول به کار شود.

شناخت دقیق اشکال اشیا و لوازمی که در کنار ما قرار دارند و تأثیر تابش و کیفیت نور بر ظاهر آن‌ها، به تمرین در دیدن دقیق و شناخت فرم‌ها نیاز دارد. یک عکس از یک لیوان قرار گرفته بر روی میز همان‌قدر که می‌تواند فضایی کاملاً جذاب و احساسی را برای بیننده تداعی کند همان‌قدر نیز می‌تواند خسته‌کننده و تکراری باشد.

از ارتفاع یک متری عکس بگیرید:

بهتر است که دوربین در ارتفاعی هم‌سطح با لوازم خانه مثل مبل و صندلی قرار بگیر تا همان‌گونه که هستند به نظر برسند. عکاسی از زاویه بالا معمولاً سوژه را در یک حالت انفعالی قرار می‌دهد و تأکید را از روی شی عکاسی شده برمی‌دارد. در این شرایط مخاطب عکس آن را به‌عنوان یک شی ساده تلقی می‌کند و کمتر درگیر آن می‌شود. ضمناً برای تأکید بر روی مبلمان و دکوراسیون داخلی، عکاسی در ارتفاع کمر می‌تواند بهترین زاویه دید ممکن باشد. البته اگر تأکیدتان بیشتر در برانگیختن احساسات بیننده عکس باشد بهتر این است با همان دیدی که انسان با وسایل اطرافش مواجه می‌شود، عکاسی کنید؛ مثلاً اگر یک فنجان چای بر روی میز قرار دارد، برای تأکید بر یک بعدازظهر آرام و لذت‌بخش زاویه دیدی ۴۵ درجه نسبت به سوژه، بهترین زاویه به نظر خواهد رسید، ولی اگر تأکید بر روی خود چای یا فنجان به‌عنوان یک محصول تبلیغاتی است، عکاسی دقیقاً از بالا و به‌صورت ۹۰ درجه و یا عکاسی هم‌سطح و روبه‌رو می‌تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. همچنین با استفاده از یک سه‌پایه می‌توان دوربین را به راحتی در موقعیت موردنظر قرار داد و با پایداری بیشتری به عکاسی پرداخت.

سوژه خود را انتخاب کنید و بعد کادر را ببندید

معمولاً در محیط‌های داخلی المان‌هایی هستند که تمرکز را از سوژه اصلی می‌گیرد و یا اگر در کادر تصویر از نظر فرمی عکس جذاب به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان به‌راحتی آن‌ها را از کادر خارج کرد. همچنین می‌توان اشیایی که به خلق فضای مورد نظرتان در تصویر کمک می‌کند را به داخل کادر آورد.

استفاده از لنز‌های واید یا نرمال

اگر قصد دارید که فضای کلی محیط را به ثبت برسانید، لنز‌های واید بهترین گزینه هستند. خیلی از عکاسان دکوراسیون داخلی از لنز‌های ۲۴ میلی‌متری یا واید‌تر استفاده می‌کنند. برای ثبت جزئیات و یا عکاسی از یک شی خاص نیز منطقی‌ترین انتخاب به نظر می‌رسد.

استفاده از نور طبیعی روز کلید موفقیت

هنوز بعد از گذشت ۱۸۰ سال از اختراع دوربین عکاسی، نوری بهتر از نور غیرمستقیم روز در عکاسی پیدا نشده است. منظور از نور غیرمستقیم، نور خورشید است که از پنجره وارد شده و بر روی سوژه می‌تابد. این نور بهترین کیفیت را دارد ولی کنترل کردن آن با توجه به اینکه چه ساعاتی از روز را پشت سر می‌گذاریم متغیر است. برای کنترل‌پذیری راحت‌تر می‌توان از یک رفلکتور استفاده کرد و توسط آن سایه‌ها را پر کرد. به‌علاوه هنگام عکاسی با نور روز بهتر است که تمامی چراغ‌‌های داخلی خاموش شود چرا که حرارت رنگ آن نسبت به نور خورشید متفاوت است و تصویر ثبت شده سایه‌های رنگی و نامطلوبی پیدا می‌کند. همچنین به‌عنوان نور کمکی می‌توان از یک اسپیت‌لایت یا فلاش استفاده کرد ولی قدرت خروجی آن باید کمتر از نور اصلی یا نور روز باشد.

برای داشتن بیشترین وضوح و عمق میدان منطقی با عدد دیافراگمی بین F5.6 تا F11 عکاسی کنید

البته که عکاسی با عمق میدان کم می‌تواند سوژه را کاملاً از پس‌زمینه خود جدا کند و بوکه‌های زیبایی را در پس‌زمینه تصویر تشکیل دهد ولی معمولاً در عکاسی از محیط‌های داخلی کمی تأکید بر روی فضا نیز معمولاً وجود دارد. به‌علاوه که لنزها معمولاً در عدد دیافراگمی بین F5.6 تا F11 اغلب بیشترین وضوح را ارائه می‌دهند.

در آخر باید توجه داشت که تمامی توصیه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد تنها راهکار‌هایی برای شروع راه هستند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها قانونی نیستند که شما ملزم به رعایت آن‌ها باشید و راه را بر خلاقیت شما ببندند.

فوجی در حال طراحی دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی مدیوم‌فرمت GFX 100S

دیروز کنفرانس رسمی فوجی در نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۸ در کلن برگزار شد و این کمپانی از دو دوربین جدید مدیوم‌فرمت خود را که قرار است در آینده‌ای نزدیک عرضه شوند، رونمایی کرد. دوربین GFX 100S یکی از این دو دوربین و اولین دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی فوجی است که این کمپانی مشغول طراحی و تولید آن است.

دوربین GFX 100S اولین دوربین مدیوم فرمتی است که به لرزشگیر داخلی مجهز است. از طرف دیگر این دوربین اولین دوربین مجهز به سنسور ۴۳.۸ در ۳۲.۹ میلی‌متری است که قادر است به صورت 4K فیلم‌برداری کند.

در کنار سنسور ۱۰۲ مگاپیکسلی در دوربین GFX100S یک پردازنده نسل چهارم X Processor به کار گرفته شده است. فوجی ادعا کرده که با وجود استفاده از یک سنسور ۱.۷ برابر بزرگ‌تر از سنسور فول‌فریم، این دوربین ابعاد و وزنی تقریباً مشابه با دوربین‌های سطح بالای DSLR دارد.

دوربین GFX 100S که نسخه پیشرفته‌تر GFX 50S است در کنار دوربین GFX 50S در فوتوکینای ۲۰۱۸ معرفی شده و فوجی اعلام کرده که این دوربین را اوایل سال ۲۰۱۹ و با قیمت حدودی ۱۰،۰۰۰ روانه بازار خواهد شد.

نمایشگاه فوتوکینا برای اولین بار در سال 1950 در شهر کلن برگزار شد و به مرور توانست محبوبیت خود را افزایش دهد و به جایگاه فعلی برسد. این نمایشگاه مهد تولد بسیاری از دوربین‌ها و تجهیزات مرتبط با عکاسی و فیلم‌برداری است و اولین مکانی است که خیل عظیمی از دستگاه‌های حوزه تصویر و تصویرگری برای اولین بار در آن به نمایش درمی‌آید. بیش از 1000 کمپانی کوچک و بزرگ در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت که محصولات و دستاوردهای جدید خود را در معرض نمایش میلیون‌ها نفر قرار می‌دهند. بازدیدکنندگان Photokina این امکان را خواهند داشت تا دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری تازه معرفی شده را در محوطه غرفه همان کمپانی تست کرده و جزو اولین نفراتی باشند که در دست گرفتن و یا حتی استفاده از این دستگاه‌ها را تجربه می‌کنند.

 

راهکارهایی برای افزایش سرعت آیفون

 

ما در این مطلب قصد داریم چند مورد از ترفند هایی که باعث افزایش سرعت آیفون میشود را به شما آموزش دهیم .

۱- بروز رسانی سیستم عامل آیفون خود را چک کنید

با فرض اینکه گوشی شما از آخرین ورژن iOS پشتیبانی میکند ، شما با آپدیت کردن آیفون خود، مشکلات نرم افزاری گوشی تان را برطرف کرده و موجب افزایش سرعت آیفون خود می‌شوید. این اولین پیشنهادی است که ما به شما میدهیم.

ولی مراقب باشید این کار روی گوشی های جدید بهتر جواب می دهد در گوشی های قدیمی تر ممکن است برعکس باشد وسرعت آنرا حتی پایین تر نیز بیاورد.

ولی طبق گفته های Apple سیستم عامل جدید یعنی iOS 12 برای تمام گوشی هایی که پشتیبانی می کنند پیشنهاد داده میشود.

از این مسیر شما میتوانید ورژن گوشی خود را چک کنید: Settings General Software update.

۲- تمامی اپلیکیشن ها را خاموش کنید

اپلیکیشن هایی که در حال اجرا هستند و شما نیازی به آنها ندارید را بهتر است خاموش کنید تا سرعت گوشی تان پایین نیاید.

روی دکمه   Home گوشی دوبار کلیک کنید تا اپلیکیشن هایی که در حال اجرا هستند به شما نمایش داده شوند. با بالا کشیدن هرکدام از اپلیکیشن ها میتوانید آنها را خاموش کنید. البته شما می توانید این کار را با سه انگشت انجام دهید تا سه اپلیکیشن را همزمان خاموش کنید که در این کار سرعت بالایی داشته باشید.

۳- آیفون را ریستارت کنید

برای اینکه گوشی خود را ریستارت کنید ابتدا دکمه پاور آنرا فشار دهید و نگه دارید ، تا اسلایدر خاموش شدن گوشی روی صفحه نمایش ظاهر شود. سپس اسلایدر را به سمت راست بکشید تا گوشی خاموش شود. بعد از ۱۰ ثانیه دوباره دکمه پاور را نگه دارید تا لوگو اپل روی صفحه به نمایش درآید. گوشی خود را ریستارت کردید. در آیفون ۷ و مدل‌های بالاتر به این ترتیب عمل کنید:
دکمه افزایش صدا را فشار دهید، سپس دکمه کاهش صدا فشار داده، سپس آن‌ها را رها کرده و دکمه پاور را نگه دارید تا گوشی شما ری‌استارت شود.

البته این کار را نباید زیاد تکرار کنید. ولی هر بار اینکاررا انجام میدهید مموری گوشی را پاک می کنید که به افزایش سرعت آیفون شما کمک می کند.

۴- اپلیکیشن ها را پاک کنید

اگر حافظه آیفون شما پر شده این موضوع نیز باعث پایین آمدن سرعت گوشی شما میشود. پس بهتر است تعدادی از اپلیکیشن هایی که لازم ندارید را پاک کنید.

برای اینکار به این مسیر بروید:  Settings General Storage iCloud Usage

شما اینجا لیستی از اپلیکیشن ها میبینید که به راحتی میتوانید آنها را پاک کنید.

۵- اطلاعات Safari  گوشی را پاک کنید

مرحله بعدی پاک کردن اطلاعات Safari  گوشی تان می باشد که برای این کار به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس Safari را انتخاب کنید. و در آنجا با کلیک روی گزینه Clear History and Website Data تمامی اطلاعات  Safari را پاک کنید.

 

۶- ویژگی های اتوماتیک را خاموش کنید

شما با خاموش کردن ویژگی های اتوماتیک گوشی هم باعث افزایش سرعت آیفون تان میشوید و هم اینکه عمر باتری گوشی خود  را زیاد میکنید.

برای اینکار به این مسیر بروید:  Settings iTunes App Store و تمامی دانلود های اتوماتیک را غیر فعال کنید

سپس نوبت به Background App Refresh میرسد که برای این کار نیز مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings General Background App Refresh و آنرا غیر فعال کنید

۷- بازگشت به تنظیمات کارخانه

در نهایت این کار را نیز میتوانید انجام دهید. با توجه به اینکه بازگشت به تنظیمات کارخانه تمام اطلاعات گوشی شما را پاک میکند. پس ابتدا لازم است از گوشی خود بک آپ بگیرید.

برای اینکار گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید و با استفاده از برنامه iTunes از گوشی خود بک آپ بگیرید.

سپس با رفتن به مسیر زیر گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید

Settings General Reset Erase All Content and Settings

و سپس با قبول کردن پاک شدن همه اطلاعات گوشی تان موافقت کنید تا به تنظیمات کارخانه بازگردد.

 

۸- تعویض باتری گوشی

در برخی موارد به علت مستهلک شدن باتری آیفون، سرعت آن پایین آمده و عملکرد گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که روش‌های بالا برای شما جوابگو نبود و باتری گوشی‌تان علایم خرابی داشت، می‌توانید این گزینه را نیز مدنظر داشته باشید.

 

رونمایی سیگما از پنج لنز جدید خود

سیگما به تازگی از ۵ لنز جدید خود در نمایشگاه فوتوکینای ۲۰۱۸ رونمایی کرده است. ۵ لنز از واید تا سوپرتله که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لنز Sport 60-600mm f/4.5-6.3 DG سیگما

اولین لنزی که در مجموعه جدید سیگما به چشم می‌خورد، ۶۰-۶۰۰ میلی‌متر سیگما است. لنز Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM یک لنز مناسب برای عکاسی ورزشی است و اولین لنز فول‌فریم با ۱۰× زوم اپتیکال می‌باشد. سیگما با طراحی اپتیکی به خصوص و با به کارگیری ۲۵ المان اپتیکی در ۱۹ گروه مختلف شارپنس بالایی را ارائه می‌دهد. این لنز از لرزشگیر هوشمند برخوردار است و اثرات لرزش دوربین را تا چهار استاپ کاهش می‌دهد.

این لنز جدید سیگما در مانت‌های EF کانن، F نیکون و مانت سیگما در اواخر اکتبر عرضه خواهد شد و قیمتی معادل ۲۰۰۰ دلار است.

لنز Art 28mm f/1.4 DG HSM سیگا

در مقابل تله‌ترین لنز جدید سیگما، لنز Art 28mm f/1.4 DG HSM این کمپانی قرار گرفته که از لنز‌های سری آرت سیگما به حساب می‌آید؛ بنابراین خطاهای اپتیکی، مثل خطاهای رنگی و خطاهای کروی به حداقل رسیده است. این لنز واید جدید سیگما در برابر نفوذ قطرات آب و گردوغبار مقاوم است. همچنین موتور فوکوس HSM در این لنز به کار رفته که با پیشرفت الگوریتم فوکوس، سریع‌تر و دقیق‌تر فوکوس می‌کند. این لنز برای مانت‌های EF کانن، F نیکون و E سونی طراحی شده و در ژانویه ۲۰۱۹ به بازار می‌آید.

لنز Art 40mm f/1.4 DG HSM سیگما

لنز بعدی لنز Art 40mm f/1.4 DG HSM سیگما است که بیشترین شارپنس را در بازترین دیافراگم دارد و یک لنز ایده‌ال برای عکاسی در نور کم به حساب می‌آید. طبق ادعای سیگما دیستورشن این لنز کمتر از ۲ درصد است و تقریباً احتمال بروز فلر به صفر رسیده است. با توجه به کیفیت اپتیکی بالا این لنز برای فیلم‌برداری 4K و یا ثبت عکس با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل مناسب است.

مانند لنز Art 28mm f/1.4 این لنز سری آرت نیز در مانت‌های EF کانن، F نیکون و E سونی طراحی شده و اکتبر امسال روانه بازار می‌شود.

لنز پرتره Contemporary 56mm f/1.4 DC DN

سیگما همچنین یک لنز استاندارد از سیری لنز‌های کانتمپروری خود معرفی کرده است. Contemporary 56mm f/1.4 DC DN یک لنز مناسب پرتره است که برای دوربین‌های سونی با حسگر APS-C و مانت MFT طراحی شده است. طبق ادعای سیگما این لنز از وضوح بالایی برخوردار است و بوکه‌های زیبایی را در پس‌زمینه ارائه می‌دهد. قیمت احتمالی این لنز هنوز مشخص نیست ولی اوایل نوامبر ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهد شد.

لنز Sport 70-200mm F2.8 DG OS HSM

آخرین لنزی که سیگما در فوتوکینا از آن رو نمایی کرد، لنز Sport 70-200mm F2.8 DG OS HSM بود. این لنز که پرچم‌دار بنز‌های تله زوم سیگما است به یک بدنه مستحکم آلومینیومی و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار مجهز است. لنز Sport 70-200mm از سیستم لرزشگیر هوشمند OS سیگما برخوردار است که حرکت‌های پنینگ را در تمام جهات تشخیص می‌دهد.

این لنز جدید سیگما در مانت‌های EF کانن، F نیکون و مانت سیگما در اواخر دسامبر امسال به بازار عرضه می‌شود. قیمت این لنز هنوز مشخص نیست.

اخبار فوتوکینای ۲۰۱۸ را از مجله پیکسل دنبال کنید.

معرفی دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه پاناسونیک S1R و S1

در نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۸، از دو فول‌فریم بدون آینه پاناسونیک S1R و S1  رونمایی شد. این محصولات نخستین تجربه پاناسونیک در ساخت دوربین فول‌فریم بدون آینه هستند. ازآنجایی‌که در این نمایشگاه شرکت‌های لایکا، پاناسونیک و سیگما برای ساخت محصولاتی با مانت L به توافق رسیده‌اند؛ از همین رو دوربین جدید پاناسونیک نیز با همین مانت ساخته خواهند شد.

فول‌فریم بدون آینه پاناسونیک S1R از حسگری با رزولوشن ۴۷ مگاپیکسل استفاده می‌کند و سنسور مدل S1، دارای رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل می‌باشد. همان‌گونه که انتظار می‌رفت کیفیت فیلم‌برداری این محصولات بالا بوده و هر دو دوربین قادر به ثبت ویدیوهایی با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم‌برثانیه هستند.

همچنین همانند دوربین‌های GH5 و G9، هردو دوربین از لرزش گیر داخلی برخوردارند که در هماهنگی با لرزش گیر اپتیکال، کیفیت بسیار بالایی را در فیلم‌برداری برای شما به ارمغان خواهند آورد. همچنین نمایشگرهای استفاده‌شده در این دوربین‌ها قابلیت چرخش در ۳ جهت را دارند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیز از ۲ درگاه استفاده‌شده که یکی از آن‌ها SD و دیگری درگاه XQD‌ می‌باشد. این، قابلیتی است که نبود آن در دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم نیکون و کانن احساس می‌شود.

منظره یاب این دوربین‌ها از نوع الکترونیکی است که البته کیفیت دقیق آن از سوی کمپانی اعلام نشده است؛ البته سازنده در این مورد گفته که کیفیت منظره یاب دوربین‌های جدید از همتایان کاننی و نیکونی آن‌ها بالاتر است. لازم به ذکر است که دوربین‌های بدون آینه کانن، نیکون و سونی از منظره‌یاب‌هایی با رزولوشن ۳.۶۹ میلیون نقطه استفاده می‌نمایند. همچنین اعلام شده که فول‌فریم بدون آینه پاناسونیک S1R و S1، از بیشترین سرعت سینک فلاش در میان دوربین‌های موجود برخوردار است.

پاناسونیک ادعا کرده که دوربین‌های S1R و S1 کاملاً در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و در دمای بسیار پایین نیز مشکلی در کارکرد آن‌ها ایجاد نمی‌شود. همچنین از ارگونومی بالایی برخوردار بوده که کار با آن را ساده‌تر می‌نماید. کمپانی سازنده زمان عرضه این محصولات را ماه مارس سال ۲۰۱۹ اعلام کرده، اما هنوز قیمتی برای آن از سوی پاناسونیک مشخص نشده است.

 

دیدگاه‌ها برای راهنمای ژست عکاسی پرتره‌ برای آقایان با elahe

به‌عنوان یک عکاس پرتره این مسئله مهم است که بدانید چه نوع ژست عکاسی برای سوژه‌ی شما مناسب است. حتی اگر می‌خواهید از خودتان عکس بگیرید یا دوستانتان از شما عکاسی کنند نیز باید بدانید چه نوع ژست عکاسی بهترین نتیجه را می‌دهد. در این مطلب قصد داریم تکنیک‌های عکاسی و ژست‌های مناسب پرتره برای آقایان را بررسی کنیم.

ژست‌های مناسب برای عکاسی از خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. راهنماهای زیادی هستند که تنها چند ژست را معرفی می‌کنند، ولی ما می‌خواهیم ابتدا قوانین کلی برای ژست عکاسی مناسب آقایان را بررسی کنیم و سپس چند ژست نمونه را ارائه کنیم تا به‌عنوان راهنمایی برای عکاسی پرتره از آن‌ها استفاده کنید.

وقتی آقایان به یک عکس خوب از خودشان فکر می‌کنند مسائلی مانند بانمک بودن یا خوشگلی به ذهنشان نمی‌آید، بلکه مردها دوست دارند قدرتمند، خوش‌تیپ، قدبلند و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند. برای پرتره‌ی آقایان ژست عکاسی خوب باید بتواند زوایای صورت، قدرت، بدنی V شکل و خطوط چانه‌ی جدی و محکم را به نمایش بگذارد.

به‌طورکلی باید این نکات را درک کنید تا بتوانید ژست عکاسی مناسب را پیدا کنید:

  1. چیزهایی که به دوربین نزدیک‌تر هستند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند
  2. چیزهایی که از دوربین دور هستند کوچک‌تر به نظر می‌رسند
  3. لنزهای با فاصله‌ی کانونی بیشتر عمق را تخت می‌کنند (به‌طور مثال اگر فردی دماغ بزرگی دارد، دماغ او در زمان استفاده از لنز ۱۲۰ میلی‌متری کوچک‌تر از زمان استفاده از لنز ۵۰ میلی‌متری به نظر می‌رسد)
  4. لنزهای با فاصله‌ی کانونی کوتاه، صورت را گردتر یا به‌اصطلاح پُفی نشان می‌دهند
  5. چیزهایی که به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گرفته‌اند کوتاه‌تر به نظر می‌رسند

خب با این توضیحات به بررسی قسمت‌های مختلف آناتومی صورت و ژست عکاسی مناسب برای نمایش آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

فَک و چانه

یکی از معیارهای خوش‌تیپی در مردان خط چانه و فک است. کار عکاس پرتره این است که مطمئن شود خط فک به‌خوبی مشخص و شارپ باشد. از سوژه بخواهید تا فک خود را به میزان کمی به سمت بیرون و پایین جابجا کند تا کمی از گردن از دید دوربین خارج شود. شما می‌توانید این افکت را با استفاده‌ی هوشمندانه از سایه و جداسازی چانه و فک از گردن بهبود ببخشید.

هیچ‌وقت اجازه ندهید سوژه چانه‌ی خود را عقب بکشد به‌گونه‌ای در زیر چانه‌ی او غبغب ایجاد شود.

 

چشم‌ها

چشم‌های گرد و به‌اصطلاح آهویی برای آقایان چندان جذاب نیست و موجب ظاهری ترسناک و گیج‌کننده می‌شوند! از سوژه بخواهید که کمی پلک‌هایش را ببندد. البته به میزان بسیار کم، به‌گونه‌ای که تنها پلک پایینی جابجا شود و پلک بالایی تکان نخورد.

این ژست عکاسی باعث می‌شود که آقایان ظاهری بازیگوش و مرموز پیدا کنند.

 

زاویه‌ی سر

هیچ‌وقت اجازه ندهید آقایان سر خود را به سمت دوربین خم کنند، بلکه باید آن را در زاویه‌‌ای نرمال یا کمی دور از دوربین نگه دارند. البته این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید زیرا ظاهری مغرور و خشن را ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع به عکس زیر نگاه کنید:

برای خانم‌ها بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی نزدیک به دوربین خم کنند و برای آقایان بهتر است که سر خود را به سمت شانه‌ی دور خم کنند. توجه کنید که در مورد خم کردن سر صحبت می‌کنیم و نه چرخاندن سر.

 

با بررسی نکات مربوط به ژست عکاسی مناسب آناتومی چهره، به سراغ چند توصیه‌ی حرفه‌ای برای زمان عکاسی می‌رویم:

  1. ممکن است یکی از چشم‌های برخی از افراد از دیگری کوچک‌تر باشد. در حالت معمولی امکان دارد که متوجه آن نشوید، ولی وقتی دقت می‌کنید و می‌خواهید پرتره‌ای زیبا از آن‌ها بگیرید متوجه آن خواهید شد. در این موارد ژست عکاسی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که چشم کوچک‌تر به دوربین نزدیک‌تر باشد.
  2. وقتی با فردی روبرو هستید که زیاد پلک می‌زند، از او بخواهید که چشمانش را ببندد و از یک تا سه بشمارید و بر روی عدد سه چشمانش را باز کند و عکس را بگیرید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود چند عکس با چشمان باز از او ثبت کنید.
  3. اگر فردی غبغب بزرگی دارد که نمی‌توان با جابجایی فک به سمت بیرون و پایین آن را حذف کرد ژست عکاسی مناسب این است که از دست او به‌گونه‌ای استفاده کنید که غبغب را بپوشاند.
  4. اگر فردی دماغ بزرگی دارد از یک لنز تله استفاده کنید و از چهره به‌صورت مستقیم عکس بگیرید.
  5. صورت‌های چاق نیز در هنگام استفاده از لنز تله لاغرتر به نظر می‌رسند.
  6. اگر سوژه پیشانی بلندی دارد یا قسمت جلویی موهای او ریخته است می‌توانید کمی از پایین کادربندی را انجام دهید تا بخش کمتری از پیشانی دیده شود.
  7. اگر فردی پلک‌های افتاده‌ای دارد از زاویه‌ی بالاتری از او عکس بگیرید تا مجبور شود کمی رو به بالا نگاه کند و چشم مجبور شود کمی بیشتر باز شود.

 

آناتومی بدن

شکل ایده‌آل برای بدن آقایان اصطلاحاً V شکل است: شانه‌های عریض و کمر باریک. بنابراین در ادامه به بررسی ژست مناسب عکاسی برای به دست آمدن شکل V برای آقایان می‌پردازیم:

 

شانه‌ها

برای ژست عکاسی آقایان نیاز دارید تا شانه‌ها عریض به نظر برسند، به همین دلیل با توجه به نکته‌ی شماره‌ی یک بهتر است سوژه کمی شانه‌های خود را به دوربین نزدیک‌تر کند، البته به میزان بسیار کم.

 

کمر

اگر می‌خواهید کمر باریک‌تر به نظر برسد نباید به‌صورت مستقیم رو به دوربین قرار گیرد، همچنین مورد قبلی در مورد نزدیک‌تر کردن شانه‌ها به دوربین نیز به این موضوع کمک خواهد کرد.

 

طرز ایستادن

ایستادن صحیح بخشی مهم از ژست عکاسی به حساب می‌آید. از سوژه بخواهید که صاف بایستد (پشت خود را خم نکند) و شانه‌ها حالت افتاده نداشته باشند، ریلکس باشد و درعین‌حال عضلات شکم را رها نکند.

 

دست‌ها

آقایان وقتی کاری با دستشان انجام نمی‌دهند، معمولاً بلد نیستند با آن‌ها چه‌کار کنند! پس لازم است که دست‌های سوژه را مشغول نگاه دارید. باید دلیلی برای دست‌ها ایجاد کنید تا در مکان مناسب قرار بگیرند. در غیر این صورت سوژه معذب خواهد بود و این موضوع را می‌توان در عکس نیز مشاهده کرد. در ادامه پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم برای مشغول نگاه داشتن دستان:

  • دست‌ها در جیب، یا تنها شست دست در جیب قرار گیرد یا چهار انگشت در جیب و انگشت شست به لبه‌ی جیب چسبانده شود
  • دست‌ها بر روی حلقه‌های کمربند یا سگک گیر داده شوند
  • یک دست به شکلی ریلکس در کنار و دست دیگر در جیب یا کنار کمر
  • دست‌ها به‌صورت ضربدری بر روی سینه و شانه‌ها کمی پایین
  • یک دست در حال اصلاح کراوات
  • در حال مرتب کردن سر آستین‌ها
  • دست‌ها بر روی جسمی مانند توپ فوتبال، گیتار یا سایر لوازمی که ممکن است سوژه به استفاده از آن علاقه داشته باشد قرار گیرند
  • یک دست در جیب، یک دست دیگر کت را بر روی شانه نگاه دارد
  • در حالت ایستاده، سوژه دستان خود را بر روی یک صندلی بلند، میز یا سایر اجسام تکیه دهد
پاها

در حالت ایستاده

  • پاها به شکل ضربدری در قسمت ساق و با تکیه‌ی وزن بر روی پای عقب
  • پاها به اندازه‌ی عرضه شانه‌ها باز و یک پا کمی نزدیک‌تر به دوربین
  • در زمان تکیه به دیوار، پای نزدیک به دوربین کمی بالا برود و زانو کمی خم شود
  • پای نزدیک‌تر به دوربین بر روی جسمی مانند سنگ یا پله قرار گیرد و قسمت بیرونی ران رو به دوربین

در حالت نشسته (بر روی صندلی، نیمکت، میز و…)

  • برای ژست عکاسی ریلکس و طبیعی در زمان نشستن بر روی صندلی قوزک یک پا بر روی زانوی دیگری قرار می‌گیرد و از زاویه‌ی کمی بالاتر عکاسی شود.
  • تکیه به میز در قسمت کمر و دستان به شکل ضربدری بر روی سینه
  • در حالت نشسته سوژه نباید به‌هیچ‌وجه به شکل مستقیم رو به دوربین باشد

به‌هیچ‌وجه به این مطلب به شکل یک دائره‌‌المعارف نگاه نکنید و ما قصد نداشته‌ایم تمامی روش‌های ممکن برای عکاسی و تمام ژست‌های عکاسی را در آن توضیح دهیم. بلکه قصد داشتیم با ارائه‌ی راهنمایی کلی به شما کمک کنیم تا پرتره‌های بهتری بگیرید، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید تا بتوانید در شرایط گوناگون به سرعت تصمیمات مناسب را اتخاذ کنید. هر عکاسی دوست دارد که سوژه‌ی خود را به بهترین نحو در عکس به نمایش بگذارد و همه دوست دارند عکس‌هایشان آن‌ها را در بهترین حالتشان نشان دهند و شما به‌عنوان عکاس می‌توانید از مطالب و اصول بیان‌شده به‌عنوان راهنمایی کلی استفاده کنید تا آمادگی لازم برای عکاسی از آقایان با ظاهر و چهره‌های مختلف را داشته باشید.

در ادامه نیز چند ژست عکاسی را به‌عنوان نمونه ارائه داده‌ایم که می‌توانید به‌عنوان نقطه‌ی شروع یا راهنمایی کلی از آن‌ها نیز استفاده کنید: