عکاسی و ویرایش حرفه ای تصاویر در آیفون و آیپد با اپلیکیشن MuseCam

مطمئنا می دانید که اغلب اپلیکیشن هایی که برای عکاسی تنظیمات دستی را در اختیار کاربر قرار می دهند، رایگان نیستند. این موضوع در مورد تمام پلتفرم ها صدق می کند، چه iOS، چه ویندوزفون و چه اندرویدی که با تعدد اپلیکیشن های رایگانش نزد کاربران شهرت یافته.

اما همیشه در این بین استثناهایی هم وجود دارند، و اپلیکیشنی که امروز به شما معرفی می کنیم یکی از استثنایی ترین ابزار عکاسی دستی و ویرایش حرفه ای تصاویر در iOS است که می توانید به رایگان از امکاناتش بهره بگیرید.

MuseCam برای افرادی طراحی شده که به امکانات اپ دوربین پیش فرض iOS قانع نیستند، بلکه می خواهند از آیفون در حکم یک دوربین DSLR استفاده کنند؛ اکسپوژر را آزادانه کنترل کرده و مواردی مثل سرعت شاتر، ISO، فوکوس و میزان روشنایی را به طور دستی تنظیم نمایند.

هر چند که تنظیمات دستی عکاسی در MuseCam با اپلیکیشنی پنج دلاری مثلProCam 3 قابل مقایسه نیست، اما در طیف نمونه های مشابه رایگان بیشترین و بهترین امکانات را به شما ارائه می کند. مضاف بر اینکه MuseCam یک ویرایشگر عکس حرفه ای هم هست تا عکس های ثبت شده در گالری تان را بتوانید در ادیتور آن از منظر رنگ و نور و کادر به شکل دلخواه تان درآورید.

به غیر از امکانات روتینی مثل تنظیم نور، کنتراست، شفافیت و کادر (که در ادیتور اینستاگرام شاهدش بوده ایم)، MuseCam دو قابلیت ویژه در ادیتور خود به کاربر ارائه می کند: یکی منحنی های تنظیم رنگ (متشکل از سه منحنی رنگ های آبی، قرمز و سبز) و دیگری ابزار Split Toning برای آنکه هشت رنگ اصلی به کار رفته در عکس را بتوانید به طور دستی از نظر میزان گرما تنظیم کنید.

در MuseCam تعداد قابل توجهی فیلتر هم برای ارتقای کیفیت تصاویر در اختیار دارید (که از نظر ما فیلترهای منحصر به فرد سیاه و سفید از بقیه جذابیت بیشتری داشتند!)، مضاف بر این چند Preset آماده با تونالیته های رنگی گوناگون هم در فروشگاه اپ قرار داده شده که بعضی رایگان و بعضی پولی هستند و می توانید از آنها برای رنگ و لعاب دادن به عکس هایتان استفاده کنید.

MuseCam خوشبختانه روی خروجی هایش عملیات فشرده سازی انجام نمی دهد، بنابراین می توانید مطمئن باشید که عکس هایی با حداکثر کیفیت از آن دریافت می کنید. این اپلیکیشن عکاسی و ویرایش تصویر را می توانید به رایگان از اپ استور دانلود نمایید.

دانلود از آیتونز

 

 

 

منبع: Digiato

فراخوان جشنواره عکس نگاه به آینده

مسابقه عکس نگاه به آینده که توسط بانک آینده برگزار می شود، بر آن است تا جوانان و عکاسان ایرانی را به اندیشیدن پیرامون آینده ی ایران تشویق کند و منعکس کننده نگاه جوانان ایرانی به مدیران و تصمیم گیران باشد.
نخستین دوره جشنواره عکس نگاه به آینده با رویکردهای زیر برگزار می شود:
• بهداشت و سلامت
• آموزش و تحصیل
• توسعه پایدار
• سفر و گردشگری داخلی
• محیط زیست
• کسب و کار

مهلت ارسال آثار :
دریافت آثار از 20 آبان ماه 1397 آغاز شده و تا 20 آذرماه ادامه خواهد داشت.

شرایط شرکت کنندگان:
شرکت در جشنواره عکس «نگاه به آینده» برای تمام علاقه مندان آزاد و رایگان است و افتتاح حساب در بانک آینده جزو شرایط آن به حساب نمی آید.
نحوه شرکت در مسابقه:
شرکت در جشنواره از طریق سایت اختصاصی آن امکان پذیر است.
علاقمندان به شرکت در مسابقه ابتدا می‌بایست فرم ثبت نام را تکمیل و سپس عکس های خود را در بخش موردنظر بارگزاری نمایند.

نحوه داوری آثار:
آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، پس از بررسی و تایید اولیه وارد مرحله داوری می شوند.
داوران طی جلسات داوری با حضور نماینده بانک آینده، تعداد 40 اثر برتر را برای نمایش در نمایشگاه عکس «نگاه به آینده» انتخاب می کنند.
در مرحله نهایی، از میان عکس های انتخاب شده، نفرات برگزیده انتخاب و معرفی می شوند.

جوایز:
نفر اول: تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۵٠٠٠٠٠٠٠ ریال
نفر دوم: تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۴٠٠٠٠٠٠٠ ریال
نفر سوم: تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۳٠٠٠٠٠٠٠ ریال
جایزه بزرگ جشنواره: تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۱۰٠٠٠٠٠٠٠ ریال

هیات داوران:
محمود کلاری
حمید جبلی
مهدی آشنا

این سه هنرمند صاحب سبک، با حضور در هیات داوران این جشنواره، آثار رسیده را پس از بررسی اولیه، داوری کرده و نفرات برگزیده را اعلام خواهندنمود.
محمود کلاری، متولد۱۳۳۰ در تهران عکاس، مدیر فیلم‌برداری، بازیگر و کارگردان ایرانی است.
کلاری نزدیک به ۱۰۰ عنوان فیلم سینمایی را به عنوان تصویربردار و یا مدیرتصویربرداری در کارنامه پربار خود دارد و دریافت جوایز بسیار عکاسی و فیلمبرداری از جشنواره های معتبر بین المللی، کلاری را از محدوده ایران فراتر برده است.
محمود کلاری به عنوان مدرس عکاسی و فیلمبرداری در دانشگاه های مختلف، یکی از تکنیکی ترین داوران جشنواره های عکس و فیلم هم در ایران و هم در سایر کشورها شناخته شده است.
حمید جبلّی، متولد ۱۳۳۷ در تهران، هنرمند نام آشنا در زمینه بازیگری، کارگردانی و فیلمنامه نویسی است.
وجه دیگری از فعالیت حرفه ای حمید جبلی، عکاسی و برگزاری نمایشگاه عکس و نیز داوری در جشنواره های حرفه ای است. روحیه متواضع این هنرمند باعث شده تا اکثر مردم از این فعالیت ها بی خبر باشند اما نگاه تکنیکی و در عین حال لطیف حمید جبلی به عکس های هنرمندان جوان، او را به یکی از داوران صاحب سبک در این حوزه تبدیل کرده است.
مهدی آشنا، متولد ۱۳۶۱ تهران و عکاس تئاتر و سینما است.
نزدیک به دو دهه حضور مستمر و پرکار در عکاسی از رویدادهای هنری مانند ده ها تئاتر و چندین فیلم سینمایی و کنسرت های موسیقی، او را به یکی از عکاسان صاحب سبک در حوزه فرهنگ و هنر ایران تبدیل کرده است.
مهدی آشنا که به عنوان عضو اتاق فکر در چندین جشنواره هنری حضور داشته، در سال های اخیر در کسوت داوری جشنواره ها نیز خوش درخشیده و به یکی از اعضای موثر در داوری جشنواره های عکس در ایران تبدیل شده است.
جشنواره عکس «نگاه به آینده» با رویکرد انتقال نگاه و نظر جوانان و هنرمندان ایرانی به مفاهیم آینده نگرانه توسط بانک آینده برگزار می شود.
موضوعات اعلام شده برای این دوره از جشنواره عبارتند از: بهداشت و سلامت، آموزش و تحصیل، توسعه پایدار، سفر و گردشگری داخلی، محیط زیست و کسب و کار.

 

• دریافت اثر فقط از طریق وبسایت جشنواره انجام خواهد شد.
• ثبت‌نام در سایت جشنواره برای کلیه‌ شرکت‌کنندگان الزامی است.
• شرکت کنندگانی که اطلاعات شخصی خود را به صورت ناقص ذکر کرده باشند از دور مسابقه حذف می شوند.
• تایید فرم ثبت نام اینترنتی و ارسال اثر به منزله قبول تمام شرایط جشنواره می‌باشد.
• شرکت در بخش‌های جشنواره محدودیت سنی ندارد.
• شرکت در این جشنواره برای تمام علاقمندان آزاد و رایگان است
• افتتاح حساب در بانک آینده جزو شرایط شرکت در جشنواره به حساب نمی آید.
• ارسال کننده اثر به عنوان مالک آن شناخته می شود. در صورتی که در هر مرحله از داوری، خلاف این ثابت شد، تمام پیگردهای قانونی متوجه ارسال کننده اثر خواهدبود.
• عکس‌های ارسالی باید مطابق با موازین اخلاقی، اسلامی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. در صورت عدم تطابق آثار ارسالی با موازین پذیرفته شده و قوانین جشنواره، در هیچ یک از بخش‌های جشنواره پذیرفته نخواهند شد.
• به آثاری که پس از زمان تعیین شده ارسال شوند یا یکی از قوانین جشنواره را نقض کنند، ترتیب اثرداده نخواهد شد.
• پس از ارسال اثر، امکان انصراف و خروج از جشنواره وجود ندارد.
• بانک آینده مجاز است از عکس های ارسالی در تبلیغات و یا سایر امور داخلی خود استفاده نماید.
• تصمیم گیری در قبال مسائل پیش‌بینی‌نشده برعهده‌‌ دبیرخانه جشنواره است.

 

• هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر ٧ عکس برای دبیرخانه ارسال نماید.
• عکاس می‌تواند عکس های خود را به صورت رنگی و یا سیاه و سفید در مسابقه شرکت دهد.
• هر گونه ویرایش عکس که به اصل عکس آسیب وارد کند ، خلاف قوانین جشنواره است و در صورت مشاهده و اثبات آن، عکس به صورت خودکار از داوری کنار گذاشته می‌شود.
• هنگام ارسال عکس می بایست موضوع و نام اثر مشخص شود.
• عکاس می تواند 7 اثر خود را تنها در یکی از موضوعات مشخص شده ارسال نماید.
• عکاس می تواند یک عکس را در بیش از یک موضوع ارسال نماید.
• تشخیص اینکه اثر ارسال شده با موضوع انتخاب شده هماهنگ است یا خبر، بر عهده هیات داوران است.
• آثار ارسالی می بایست حتما با فرمتjpg باشد. دبیرخانه از پذیرش عکس ها با هر فرمت دیگر معذور است.
• هر عکس نهایتا 5 مگابایت می تواند باشد. حجم های بالاتر می بایست توسط ارسال کننده تغییر پیدا کند.
• عکس های ارسالی می تواند با هر نوع دوربین عکاسی و یا دوربین تلفن همراه گرفته شده باشد. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
• به 40 عکسی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند مبلغ ١٠٠٠٠٠٠ ریال به عنوان حق التصویر تعلق می گیرد.
• بانک آینده مجاز است از عکس های ارسالی در تبلیغات و یا سایر امور داخلی خود استفاده نماید.
• از 40 اثر راه یافته به مرحله نهایی،کتاب تهیه شده و به تمامی هنرمندانی که اثر آنها در جشنواره پذیرفته شده یک جلد هدیه می شود.

مهلت ارسال آثار و نحوه شرکت در مسابقه

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این مسابقه از ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ تا ۲۰ آذرماه به سایت جشنواره به آدرس زیر مراجعه نمایند.

www.Ba-Festival.com

۱۰ مشکل متداول در تنظیم نوردهی عکس و چگونگی حل آن‌ها

آیا شما هم با ثبت یک عکس با روشنایی مناسب مشکل دارید؟ شما احتیاج به هیچ وسیله گرانبها یا دانستن ترفندهای نوردهی پیچیده ندارید. این راهنمایی است از ۱۰ مشکل متداول در زمینه تنظیم نور که همه عکاسان با آن برخورد دارند و به شما نشان خواهد داد که چگونه این مشکلات را حل کنید و از همین امروز عکس های بهتری بگیرید.

گاهی عکسی که عکاس میگیرد با چیزی که انتظارش را دارد متفاوت است. به این معنی که عکس روشن تر یا تاریک تر ثبت شده است.

دلیل آن می تواند اشتباه در نورسنجی باشد، یا نوردهی را اشتباه انجام داده و یا تنظیمات دوربین اشتباه بوده است. در این مطلب چگونگی حل ۱۰ مورد از اشتباهات متداول در تنظیم نور عکس را برایتان شرح می دهیم.

خاکستری شدن رنگ سفید

سیستم نورسنجی در دوربین به طور معمول اینطور برنامه ریزی شده است که روشنایی عکس را در حالتی معتدل و میانه در نظر بگیرد.

ممکن است قسمتی خیلی تاریک یا خیلی روشن باشد، ولی میانگین روشنایی جایی بین این دو است.

بنابراین اگر کل کادر را با سوژه ای بسیار روشن پر کنید، مانند منظره ای برفی، یک منبع نور و یا ساحلی شنی، دوربین میزان نور را طوری کم میکند که به عنوان نور میانه (Midtone) در نظر گرفته شود. به این دلیل است که سوژه سفید معمولاً خاکستری ثبت می شود.

راه حل آن ساده است، از امکان جبران نوردهی (exposure compensation) استفاده کنید و نوردهی را نسبت به مقدار پیشنهادی دوربین بیشتر کنید.

برای برف ممکن است احتیاج داشته باشید جبران نوردهی را به مقدار 1EV یا حتی 2EV بالا ببرید.

که برای این کار باید به هیستوگرام عکس نگاه کنیم و تصحیح نورسنجی را تا جایی بالا ببریم که در هیستوگرام خطوط عمودی به سمت راست متمایل شوند، به این معنی که عکس نقاط سفید زیادی دارد.

میزان روشنایی را آنقدر افزایش ندهید که در انتهای سمت راست هیستوگرام خط بلند عمودی به وجود بیاید، چرا که این نشان دهنده سوختگی قسمتهای روشن عکستان است.

خاکستری شدن رنگ سیاه

این هم مانند خاکستری شدن رنگ سفید به دلیل اشتباهی است که نورسنج دوربین انجام می دهد و انتظار دارد که سوژه سیاه یک رنگ میانه (خاکستری) باشد.

همانند قبل راه حل این مشکل این است که در تنظیمات دوربین میزان جبران نوردهی را دستکاری کرده و به مقداری پایین تر کاهش دهیم تا رنگ سیاه نمایان شود.

راه حل دیگر استفاده از کارت خاکستری عکاسی است، به این شکل که در شرایط نوری برابر کاغذی به رنگ خاکستری خالص را در کادر قرار می دهیم.

سپس، دوربین را در حالتی تنظیم کنید که بتوانید میزان نور عکس را به صورت دستی تنظیم کنید و نورسنجی را در حالت نقطه ای قرار می دهیم.

اطمینان حاصل کنید که کارت خاکستری تمام نقطه نورسنجی را پوشش می دهد، و نور را طوری که نورسنج دوربین پیشنهاد می دهد تنظیم کنید.

حال با همان تنظیملتی که انجام دادید کارت خاکستری را از کادر خارج کنید و عکس بگیرید، اکنون اجسام مشکی باید مشکی ثبت شده باشند.

تظیمات اشتباه در دستی یا خودکار بودن دوربین

این اشتباهی سنتی است که اگر تنظیمات حالت دوربین شما قفل نداشته باشد ممکن است بسیار با آن مواجه شوید.

یک برخورد کوچک و یا حتی در آوردن دوربین از کیف می تواند باعث عوض شدن حالت دوربین شود.

که با یک تغییر کوچک در تنظیم حالت دوربین از حالت AV ( اولویت باز بودن دریچه دیافراگم ) به حالت M ( کاملا دستی ) می تواند عکسهای شما را به شکلی غیر قابل استفاده ای تبدیل کند.به این شکل که در حالت AV با عوض کردن میزان باز بودن دریچه دیافراگم خود دوربین به شکل خودکار سرعت شاتر را تنظیم کرده و نور مطلوبی در عکس به وجود می آورد، در صورتی که وقتی روی حالت M باشد شما هر مقداری برای F در نظر بگیرید سرعت شاتر شما تغییری نمی کند و به همان مقداری که آخرین بار تنظیم شده است باقی می ماند که این می تواند عکسهای شما را با نوردهی کم و یا زیاد مواجه کند.

اگرهم یادتان برود که دوربین را از حالت دستی به حالت نیمه خودکار تغییر دهید می توانید به همین مشکل برخورد کنید و نوردهی اشتباهی در عکس ایجاد کنید.

تنها راه جلوگیری از این اشتباهات عادت کردن به تنظیم و نگاه کردن به حالت دوربین قبل از هربار استفاده کردن است.

تاریک شدن سوژه ای که از پشت به آن نور تابیده است

وقتی به سوژه ما از پشت نور تابیده باشد و یا سوژه از دیگر نقاط کادر تاریکتر باشد به راحتی می تواند باعث شود تا سوژه ما که اصلی ترین قسمت عکس است برای به تعادل رسیدن کل عکس تاریک ثبت شود.

راحت ترین راه برای حل این مشکل زمانی که به سوژه ما از پشت نور تابیده است این است که حالت نور سنجی را به یکی از دو حالت نورسنجی با تمرکز روی میانه (Centre-Weighted) یا نورسنجی نقطه ای (Spot-Metering) تغییر دهیم.

حالت Centre-Weighted نورسنجی را در مرکز کادر در اولیت قرار میدهد و بیشتر بر نور در مرکز کادر تأکید دارد، در صورتی که Spot-Metering فقط و فقط قسمت کوچکی از مرکز کادر را برای نور سنجی بررسی می کند و به دیگر نقاط کادر توجه ای نمی کند.

خوشبختانه در بسیاری از دوربین ها این امکان وجود دارد که Spot-Metering را در نقطه فوکوس در نظر بگیرد، در این صورت اگر سوژه اصلی شما در مرکز کادر هم قرار نداشته باشد وقتی روی آن فوکوس کنید به درستی روی آن نورسنجی انجام می شود. ( برای پیدا کردن این حالت و اطلاع از وجود این حالت در دوربین خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.)

تنظیم نورسنجی در حالت نقطه ای یا Spot-Metering

در عین حال که نورسنجی نقطه ای می تواند بسیار مفید باشد، اگر یادتان برود که در این حالت عکاسی می کنید، می تواند عکس هایی با نور هایی عجیب را برایتان به وجود بیاورد.

دلیل آن این است که در این حالت دوربین قسمت بسیار کوچکی از کادر را برای نورسنجی در نظر می گیرد.

به طوری که اگر نور سنجی روی نقطه ای بسیار روشن انجام شود، نورسنج دوربین تنظیمی را پیشنهاد می کند که از این روشنایی کم کند و این باعث می شود که عکستان در نهایت نور کمی داشته باشد.

برعکس، اگر نورسنجی روی نقطه ای تاریک انجام شود، نورسنج تنظیمی برای روشن تر شدن آن نقطه پیشنهاد میکند که به ثبت عکسی پرنور ختم می شود.

برای جلوگیری از این مشکل باید به خاطر داشته باشید تا تنظیمات نورسنجی دوربینتان را به حالتی که معمولا در آن عکاسی می کنید برگردانید. به عنوان مثال حالتهای Evaluative, Matrix و یا .Multi-zone

اگر متوجه شدید که نورسنج دوربین اعدادی عجیبی پیشنهاد می کند، یا با تعدادی عکس گرفته شده کم نور یا پر نور غیر قابل انتظار مواجه شدید، تنظیمات نورسنجی را بررسی کنید.

نکاتی مختص به دوربین های Canon SLR

در سیستم نورسنجی Canon نورسنجی روی نقطه فوکوس انجام می شود، همانطور که این نکته می تواند کمک بزرگی بکند، در شرایطی که اختلاف رنگی و نوری زیادی در کادر وجود داشته باشد می تواند نتیجه ای غیر قابل انتظار بدهد و عکس را بسیار روشن تر یا تاریک تر از حد انتظار ثبت کند، که اگر با این مشکل مواجه شدید با تغییر دادن و تصحیح نقطه درست نورسنجی می توانید این مشکل را برطرف کنید.

تاریک شدن پس زمینه هنگام عکاسی از مناظر

مشکل متداولی که در عکاسی از مناظر وجود دارد روشن بودن بیش از حد آسمان نسبت به زمین است که باعث می شود دوربین نورسنجی رو طوری انجام دهد که آسمان کمی تاریک تر به نظر برسد که به دنبال آن عکس نور کمی خواهد داشت.

اکثر عکاسان با بستن فیلترهای کاهنده نور (- Natural Density ND) بر روی لنز این مشکل را حل می کنند.

فیلترهای کاهنده نور تدریجی (Graduated ND) فیلتر هایی هستند که نیمی از آن ها تاریک است که باعث تاریک شدن آن قسمت از عکس می شود و قسمت دیگر آن تنها شیشه است و تأثیری در عکس نمیگذارد، این فیلتر ها باید طوری قرار داده بشوند که قسمت تاریک فیلتر آسمان را پوشش دهد و حد وسط قسمت تاریک و روشن فیلتر بین آسمان و زمین قرار بگیرد.

با این کار قسمت تاریک فیلتر آسمان را تاریک تر ثبت میکند که به شما این امکان را می دهد که نور مناسب تر و متعادل تری در عکس داشته باشید.

اگر به فیلتر عکاسی ND دسترسی نداشتید عکس را با دو نوردهی مختلف بگیرید تا در یک عکس آسمان و دیگری سایر منظره را به خوبی به تصویر بکشید. بعدا می توانید در لایت روم و فوتوشاپ و با ترکیب این دو، یک عکس اچ دی آر (HDR) بسازید که همه جای آن به خوبی نوردهی شده است.

روشنایی بیش از حد ابر ها در عکاسی از مناظر

همانند مشکل نوردهی شماره ۶، بدلیل اختلاف نوری بین آسمان و زمین این مشکل پیش می آید، با این تفاوت که این بار دوربین تنظیمات نورسنجی را بر اساس نور مناسب برای پس زمینه و زمین انجام می دهد که این باعث روشنایی بیش از حد آسمان می شود.

که این مشکل را هم می توان با استفاده از فیلتر عکاسی Graduated ND رفع کرد و عکسی با روشنایی متعادل داشت، و یا می توان با استفاده از تکنیک HDR به عکسی زیبا و رویایی دست پیدا کرد.

بهترین راه برای ساخت عکس HDR گرفتن چندین عکس هم کادر و هم جهت با شرایط نوری متفاوت است، به طوری که یک بار تنظیمات نوردهی را مناسب برای آسمان و بار دیگر برای زمین انتخاب و عکاسی کرد.

مسلما برای اینکار میبایست کادر و شرایط دوربین کاملا یکی باشند تا بتوان عکس ها را به راحتی با هم یکی کرد، بنابراین بهتر است برای این عکسها از سه پایه استفاده کنیم.

تنظیم نادرست جبران نوردهی – Exposure compensation

یکی از مشکلات متداول در عکسهای با نور نامناسب این است که شما جبران نوردهی (exposure compensation) را برای یک صحنه تنظیم و عکاسی می کنید و فراموش می کنید برای عکس بعدی آن را به صفر برگردانید.

سعی کنید عادت کنید قبل از عکاسی نورسنجی و جبران نوردهی را بررسی کنید.

اما اگر دیدید دوربینتان به طور مداوم عکسهایی روشنتر یا تاریکتر از چیزی که انتظار دارید به شما می دهد می توانید مقدار جبران نوردهی را کنترل نمایید.

سرعت شاتر پایین و نداشتن توانایی در شکار لحظه

وقتی بر روی داشتن نور مناسب و روشنایی نقاط روشن و تاریکی نقاط تاریک تمرکز می کنید، به راحتی می توانید از سرعت شاتر قافل شوید، و باعث شود تا با تنظیم سرعتی نامناسب نتوانید لحظه ای که می خواهید را ثبت کنید.

معمولاً این اتفاق در مکانهایی با نورکم مانند عکاسی در فضای بسته یا کنسرت ها به وجود می آید.

گاهی می توان با باز کردن دریچه دیافراگم برای جبران سرعت پایین شاتر به عکس مطلوب رسید اما معمولاً برای رسیدن به عکس مطلوب باید حساسیت سنسور (ایزو – ISO) را تغییر داد.

خیلی از عکاسان می ترسند که با بالا بردن ISO نویز هایی در عکسهایشان به وجود آید و کیفیت عکس را از بین ببرد و بدین دلیل از بالا بردن ISO پرهیز می کنند، ولی باید بدانید هر دوربین در محدوده ای از ISO عکسهای مناسبی ارائه می دهد و اگر سعی کنید در این محدوده بی خطر ISO دوربین خود عکاسی کنید جای نگرانی برای ایجاد نویز وجود ندارد، اما فراتر رفتتن از این محدوده باعث ایجاد نویزهای شدید در عکسهایتان می شود.

به خاطر داشته باشید، عکسی که نویز دارد بهتر از عکسی است که محو شده است.

راه دیگر برای رفع این مشکل استفاده از فلاش برای رفع کم نوری و کمک به بالا بردن سرعت شاتر است.

این راهکار برای عکاسی در فضای بسته از دوستان و آشنایان مناسب است، اما در شرایطی مانند عکاسی در کنسرت به دلیل فاصله زیاد تا سوژه کارساز نیست و باید با باز کردن دریچه دیافراگم و بالا بردن ISO به نور مطلوب رسید.

تنظیم اشتباه حساسیت سنسور – ISO

وقتی در فضای بسته بدون استفاده از سه پایه عکاسی می کنید احتمالا چاره ای جز بالا بردن ایزو (ISO) نخواهید داشت.

اگر ISO بالا انتخاب شود و در فضای بیرون با نور مناسب بخواهید عکاسی کنید متوجه خواهید شد که دوربین سرعت شاتر بالا و دریچه دیافراگمی بسته برای عکاسی به شما پیشنهاد می کند.

اگر دوربین در حالت خودکار یا نیمه خودکار تنظیم شده باشد ممکن است به شما اجازه عکس برداری ندهد چرا که با نورسنجی ای که دوربین انجام داده است و با در نظر گرفتن بالاترین سرعت شاتر و یا بسته ترین حالت دریچه دیافراگم باز هم عکسی پر نور خواهید داشت و به حالت نورسجنی مناسب دوربین نرسیده اید.

بر عکس اگر ISO پایینی انتخاب کرده باشید و از مکانی پر نور به مکانی با نور کم بروید ممکن است نورسنج سرعت شاتری بسیار بالا به شما پیشنهاد دهد. که بدون استفاده از سه پایه عکسهایتان به صورت محو ثبت خواهند شد.

 

 

 

منبع: Lenzak

آموزش تغییر پس زمینه و حذف اشیاء با اپلیکیشن Snapseed

در عکس‌برداری، اشیاء معمولا آنطور که انتظار داریم در عکس‌ها ظاهر نمی‌شوند. اکثر اوقات برخی المان‌ها برای عکس‌هایی که گرفته‌ایم مشکل ایجاد می‌کنند. شاید یک درخت باشد یا یک درختچه‌ی کوچک که تعادل مورد نیازمان در تصاویر را به هم می‌ریزد.

بنابراین عموما می‌خواهیم در عکس‌هایمان، پس زمینه طوری باشد که خودمان دوست داریم. خوشبختانه اپلیکیشن Snapseed می‌تواند به ما کمک کند تا پس زمینه‌ی عکس‌های خود را آنطور که می‌خواهیم اصلاح کنیم. در این مطلب نگاهی داریم به این اپلیکیشن و چگونگی استفاده از آن برای تغییر پس زمینه و حذف اشیاء در تصاویر. با ما همراه باشید.

۱. تغییر اکسپوژر (Exposure) در تصویر

گام اول: قبل از آنکه بتوانیم پس زمینه را تغییر دهیم، باید با استفاده از یک فیلتر تصویر را جذاب تر نماییم. فیلتری که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد فیلتری است که موج رنگ طبیعی را تا حدی که می‌تواند حفظ می‌کند. یکی از این نوع فیلتر‌ها Accentuate نام دارد.

گام دوم: حالا باید از شر پس زمینه‌ی نامربوط رها شوید. برای این کار ابتدا روی Tools بزنید و سپس Brush را انتخاب نمایید.

با استفاده از ابزار Exposure می‌توانید نسبت به تاریک کردن پس زمینه اقدام کنید. در تصاویر بالا از از سطحی بین 0.7- و 1.0- استفاده شده است.

به آرامی انگشت خود را در پس زمینه حرکت دهید تا محل‌هایی که می‌خواهید را تاریک کنید. برای تاریک کردن بخش‌هایی که به مرز اشیاء قابل مشاهده نزدیک هستند زوم کنید تا خطای کمتری داشته باشید.

گام سوم: محل‌های روشن تصویر را اصلاح کنید. برای این کار باید از بخش Tools روی Healing‌ بزنید. حالا با استفاده از این ابزار محل‌هایی که هنوز در پس زمینه روشن هستند را اصلاح می‌کنیم و سپس نسبت به تاریک کردنشان اقدام می‌نماییم.

این ابزار نقطه‌ی انتخاب شده را با توجه به محیط اطرافش اصلاح می‌کند. اگر از فوتوشاپ استفاده کرده باشید احتمالا این ابزار شما را یاد Brush Healing می‌اندازد. البته این گزینه نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای  تصاویری باشد که از رنگ‌های زیادی تشکیل شده‌اند.

حالا به طور مکرر روی نقاط روشن لمس کنید تا تقریبا به طور کامل محل‌های روشن پوشیده شوند. سپس با استفاده از ابزار Exposure محل‌های مورد نظر را تاریک کنید. البته این کار به طور کامل بستگی به نوع تصویر و علاقه‌ی شما دارد.

بعد از آنکه کارتان تمام شد، تصویر را ذخیره سازی کنید. شاید تصویر تولید شده در اولین تجربه آنچنان فوق العاده نباشد. اما با تمرین بیشتر وضعیت بهتر از گذشته خواهد شد.

۲. ارائه‌ی روشی دیگر

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن پس زمینه در یک تصویر استفاده از ابزار Selective است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا بخش‌های مختلف یک تصویر را انتخاب کنید و روشنایی و کنتراست آن منطقه را تغییر دهید. این روش بر خلاف روش قبل روی تصاویری بهتر عمل می‌کند که دارای پس زمینه‌ی نسبتا تاریک‌تری هستند.

گام اول: ابتدا نقاط اضافه در تصویر را با استفاده از ابزار Healing از بین ببرید.

گام دوم: حالا ابزار Selective را انتخاب کنید و پس زمینه را لمس نمایید.

روی پس زمینه بزنید و سپس با استفاده از دو انگشت منطقه‌ی تمرکزی را بزرگتر یا کوچکتر کنید. مساحت علامت گذاری شده‌ای که به رنگ قرمز درآمده‌اند، محل‌هایی هستند که تاریک خواهند شد. بهترین مزیت Snapseed این است که بیشتر ابزارش از هوشمندی کافی برای تشخیص تفاوت رنگ‌ها و مرز‌ها برخوردارند و به شما در زمینه‌ی انتخاب محل مورد نظر کمک زیادی می‌کنند.

گام سوم: حالا روشنایی محل مورد نظر را با کشیدن انگشت خود روی صفحه به سمت چپ پایین بیاورید. این کار را تا جایی انجام دهید که به نتیجه‌ی مطلوب دست یابید.

در تصویر بالا، رنگ برگ‌ها سبز روشن بود و این موضوع باعث شد تا تغییرات اعمال شده رنگ آن‌ها را هم تغییر دهد. اگر می‌خواهید به پس زمینه‌ی تاریک تری دست پیدا کنید مناطق کناری مرکز تصویر را با استفاده از ابزار Healing یک دست نمایید.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، روش گفته شده در تصاویری که به صورت پیش فرض از پس زمینه‌ی تاریک‌تری بهره می‌برند بیشتر جوابگو خواهد بود و گزینه‌ی مطلوب تری محسوب می‌شود. خصوصا در تصاویری که یک بخش کاملا روشن دارد و باقی بخش‌های تصویر تاریک است.

استفاده از متد‌های بالا با توجه به نیاز شما و عکسی که در اختیار دارید می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. توجه داشته باشید که ممکن است برای رسیدن به بهترین نتیجه، مجبور باشید از بخش‌های مختلفی از هردو روش استفاده کنید.

 

منبع: Digiato

تکنیک های عکاسی سیاه و سفید؛ خلق دنیایی خالی از رنگ

عکس های سیاه و سفید جاذبه خاصی دارند که توصیه می کنیم اگر علاقه مند به عکاسی هستید، حتما این سبک را امتحان کنید.

در عکاسی مونوکروم (تک‌رنگ) شما در واقع فاکتوری به نام رنگ که جاذبه اصلی بیشتر تصاویر است را از آن می گیرید. در نتیجه باید در نهایت هنر و هوشمندی، سوژه ای را انتخاب کنید که بدون رنگ و به صورت سیاه‌وسفید جذاب باشد و نگاه بیننده را به سمت خود جلب کند.

برای این منظور باید ابتدا نگاه خود را از رنگ خالی کنید. سپس با کمک تنظیمات دوربین، فتوشاپ یا لایت‌روم، عکس هایی بسازید که نگاه هر بیننده را خیره کند و داستانی برای گفتن داشته باشد.

برای این منظور، لازم است با برخی اصول اولیه برای عکاسی سیاه و سفید آشنا شوید. ما در ادامه نکات کاربردی در این زمینه را نوشته ایم.

خالی کردن نگاه از رنگ

برای ثبت یک عکس سیاه و سفید، تصور اینکه سوژه موردنظر شما بدون رنگ چگونه دیده خواهد بود، مهارت مهمی است که باید بیاموزید.

حتی می توانید دوربین را روی حالت مونوکروم قرار دهید و از ویزور (منظره‌یاب) به سوژه دلخواهتان نگاه کنید تا متوجه شوید که سیاه و سفید این منظره چگونه خواهد بود و بافت ها و اشکال چگونه به نظر می رسند. روش دیگر نیز استفاده از تصورات ذهنی و تخیل برای بی رنگ کردن صحنه ای است که در حال تماشای آن هستید.

برای گرفتن عکس سیاه و سفید زیبا باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. مهم ترینشان این است که سوژه اصلی شما باید در میان سایه های گوناگون توسی در پس‌زمینه به درستی دیده شود.

سپس، به دیگر تناژهای رنگی و بافتی توجه داشته باشید که به عکس شما عمق می بخشند.

شاید به اشتباه تصور کنید که بالانس نور سفید در عکس های سیاه و سفید اهمیتی ندارد، اما به این خاطر که موفقیت در هر تبدیلی به موفقیت در ترجمه رنگ به سایه های جذاب است، پس بسیار مهم است که عکسی بگیرید که هیچ رنگ و سایه ای از رنگ در آن دیده نشود و کاملا سیاه و سفید باشد.

برای رسیدن به این درک که چه مناظری قابلیت مونوکروم شدن را دارند، باید تمرین کنید. برای این منظور می توانید، عکس های رنگی که قبلا گرفته اید و احساس می کنید که مستعد تبدیل شدن به یک عکس سیاه و سفید عالی هستند را با کمک فتوشاپ سیاه و سفید کنید. با مشاهده نتیجه کار، به تدریج متوجه می شوید که چه سوژه هایی را برای عکاسی مونوکروم انتخاب کنید.

بهترین سوژه ها برای عکاسی سیاه و سفید 

با مونوکروم کردن عکس های رنگی، شما اصلی ترین المان آن برای جذب نگاه را از عکس گرفته اید. بنابراین، باید روی فاکتورهای دیگر تاکید داشته باشید.

برای این منظور، در زیر تعدادی از فاکتورهای مهم برای ثبت عکس سیاه و سفید زیبا را برایتان نوشته ایم تا به تکیه به آن ها بتوانید تصاویر بی نظیری خلق کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این موارد را می توان به طور همزمان یا جداگانه استفاده کرد.

۱- کنتراست، شکل و فرم

یکی از اصول عکاسی سیاه و سفید این است که همه ترکیب بندی شما بر پایه کنتراست باشد. به این دلیل، دنبال سوژه ای باشید که مشخصات ساده، خطوط قوی و اشکال متنوع دارد. برخی اوقات، سایه ها تعریف کننده شکل و فرم هستند. بنابراین همان طور که به نقاط روشن توجه می کنید، مناطق تاریک را نیز مدنظر داشته باشید.

سوژه های بد برای عکاسی مونوکروم

به طور قطع و یقین نمی توان گفت که چه سوژه ای برای عکس سیاه سفید بد یا خوب است. اما سوژه هایی که همه جذابیتشان به رنگ آنهاست، گزینه های مناسبی برای عکاسی مونوکروم نیستند.

در زیر به برخی موضوعات اشاره کرده ایم که می تواند در این سبک از عکاسی به شما کمک کند.

۱- آسمان خالی

شاید با خود تصور کنید، چون قرار نیست از المان رنگ در تصاویر خود بهره بگیرید، پس در هر شرایط آب و هوایی می توان عکس مونوکروم گرفت.

اما واقعیت این است که با داشتن جزئیات در تصویر، می توانید نمای زیباتری به آن ببخشید. مثلا وقتی از یک ساختمان عکاسی می کنید، وقتی همه جزئیات سنگ یا آجر تشکیل دهنده نمای بنا با وضوح بیشتری ثبت شود، بهتر می توان در فتوشاپ آن را به فرم دلخواه تغییر داد.

۲- نمایش احساس

اگر منظره ای که قصد عکاسی از آن را دارید به رنگ محتاج است تا حس و حال خود را نمایش دهد، از گرفتن عکس مونوکروم از آن خودداری کنید. مثال واضح این گزینه این است که مثلا بخواهید از غروب یا طلوع خورشید، عکس سیاه و سفید بگیرید! تمامی زیبایی این تصاویر به رنگ های نارنجی، زرد و قرمزی است که خورشید ایجاد می کند و اگر رنگ را از آن بگیرید، عکس، حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت.

ترکیب بندی های گرافیکی

اشکال ساده و ترکیب بندی های قوی تضمین کننده جذابیت عکس های سیاه و سفید هستند. این سوژه ها با خطوط قوی، زاویه های دراماتیک و ساختارهای ساخت بشر بهترین گزینه برای عکاسی هستند. البته از اشکال موجود در طبیعت همانند درختان، کوه ها و شاخ و برگ نیز می توانید برای این منظور بهره بگیرید.

برای شکل های گرافیکی بهتر است ترکیب بندی بسیار ساده ای داشته باشید. سعی کنید که پس‌زمینه تصویر خالی باشد تا شکل موردنظرتان به زیبایی و عاری از هر گونه شلوغی در میانه قاب عکس خودنمایی کند.

کنتراست نوری شدید نیز می توانند در تقویت اشکال گرافیکی موثر باشد. بنابراین می توانید از تابش خورشید برای ایجاد سایه روشن در عکس استفاده کنید.

اگر از نور غیرطبیعی استفاده می کنید، منبع نور را در یک سمت سوژه بگذارید تا کنتراست شدید ایجاد کند. نور مستقیم نیز سایه های عمیق از سوژه می سازد.

 

نکات مهم در عکاسی سیاه و سفید

 

استفاده از فیلتر لنز برای عکس های تک‌رنگ

فیلترهای رنگی قدیمی که برای فیلم های سیاه و سفید استفاده می شد، برای دوربین های دیجیتال مناسب نیستند. اما می توانید با استفاده از آن ها میزان کنتراست تصویر را افزایش دهید.

با کمک فیلتر پلاریزه می توانید آسمان آبی را تیره کرده و اجسامی همانند ساختمان یا حتی ابرهای آسمان را پررنگ تر و واضح تر ثبت کنید. لنز پلاریزه بازتاب های نوری از شیشه، فلز و آب را از بین می برد و تصویری واضح و بدون هیچگونه تاری ایجاد می کند.

عکس های مونوکروم مینیمالیستی

عکس های مینیمالیستی، جاذبه بصری زیادی دارند. برای ساخت اینگونه تصاویر می توانید از تکنیک لانگ اکسپوژر (نوردهی طولانی مدت) استفاده کنید. این سبک بعد از تاریکی یا در طول روز با کمک فیلتر کاهنده نور قابل ثبت است و موجب نرم و تار شدن سوژه های در حال حرکت می شود و همه توجه بیننده را به سوژه های ثابت جلب می کند.

نور و سایه

عکس های سیاه و سفید همیشه هم ترکیبی از نور و تاریکی نیستند. مثلا عکس بالا، تمام تمرکز روی نور بوده تا با تشدید آن یک تصویر تمیز و عاری از المان های اضافه ثبت شود.

این عکس ها زمانی خوب از آب در می آیند که شما یک بکگراند خالی با رنگ روشن داشته باشید. سپس با پخش کردن نور نرم از ایجاد هر نوع سایه ای در چهره پیشگیری کنید. به این تکنیک، عکاسی با نور زیاد یا High pivotal می گویند.

در «های‌کی» از نورپردازی شدید غیر طبیعی استفاده می شود تا همه سایه های سخت و شدید تصویر از بین برود. این تصاویر اغلب حسی مثبت را به بیننده منتقل می کنند. از عکاسی High pivotal بیشتر برای سوژه ای لطیف، ظریف و جنس زن استفاده می شود.

البته از این روش برای عکاسی از چشم اندازهای برفی یا محیط های خیس که بازتاب نور شدیدی دارند نیز می توان استفاده کرد.

البته برعکس این روش هم مصداق دارد. یعنی شما با عکاسی از سایه ها و نورهای تیره می توانید عکس های مرموز بسازید.

اشتباهات رایج در انتخاب سرعت شاتر و بهترین تنظیماتی که باید استفاده کنید

در مرحله ابتدایی، سرعت شاتر برای کنترل نوردهی (اکسپوژر) به کار برده می شود، اما همین می تواند به عنوان ابزاری خلاقانه برای ثابت کردن (فریز کردن) حرکت و یا اضافه کردن حالتی از ماتی به حرکت سوژه ها استفاده شود. اما وقتی بخواهیم از سوژه های دشوار تری عکاسی کنیم و از محدوده راحتی خود فراتر رویم مشکلاتی به وجود می آیند.

نه، نمی گوییم اصلا این کار را انجام ندهید. اغلب عکاسان مشهور به شما خواهند گفت که هیچ چیز را با راحتی و آسایش به دست نیاورده اند.

در این مطلب آموزشی اشتباهات رایجی را مطرح خواهیم کرد که ممکن است هنگامی که سعی می کنید پنج افکت کلاسیک سرعت شاتر را ایجاد کنید، با آن ها مواجه شوید. یعنی ثابت کردن حرکت، ماتی حرکت، استفاده خلاقانه از ماتی، نوردهی طولانی و عکاسی در شب.

بعد از نگاه کردن به این مشکلات رایج در این محدوده سرعت شاتر ها، بهترین سرعت شاتر ها برای حصول این افکت ها و همچنین توصیه هایی برای غلبه بر این مشکلات را به شما پیشنهاد می دهیم.

اگر مواردی وجود دارند که ما آن ها را از قلم انداخته ایم، لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما برای شنیدن نظرات شما واقعا مشتاق هستیم.

حرکت را ثابت کنید – ۱/۲۵۰ ثانیه و سریع تر

عکس هایی که ثابت به نظر می رسند

وقتی که تمام حرکت ثابت شود، سرعت شاتر خیلی سریع می تواند واقعا ساکن به نظر برسد. برای داشتن یک ترکیب بندی پویا تر می توانید دوربین را کمی کج کنید، اما بهترین گزینه معمولا استفاده از تکنیک پنینگ است.

عکس های مات

اگر ماتی ناخواسته ای دارید، پس سوژه یا در فوکوس نبوده یا نسبت به سرعت شاتر انتخابی شما خیلی سریع حرکت می کرده است.

مطمئن شوید که سوژه از نقطه فوکوس شما (AF) خارج نشده باشد. اگر تار شدن به دلیل حرکت سوژه است بناراین به سرعت شاتر سریع تری نیاز دارید.

سرعت شاتر های پیشنهادی برای منجمد کردن حرکت

  • ماشین ها، موتور سیکلت ها یا حیوانات پر سرعت: ۱/۱۰۰۰ ثانیه
  • دوچرخه های کوهستان: ۱/۵۰۰ ثانیه
  • امواج آب: ۱/۲۵۰ ثانیه

چه کار می توانید بکنید:

اینکه بیشترین تعداد عکس ممکن را بگیرید بهترین گزینه نیست. به جای آن، سعی کنید در لحظه های حساس حرکت عکس های بیشتری بگیرید.

این شانس گرفتن بهترین عکس ها را بیشتر می کند. در عین حال به دوربین اجازه می دهد تا فرصت کافی برای ذخیره عکس ها روی مموری کارت را داشته باشد و قفل نکند.

حرکت مات – ۱/۱۵ ثانیه تا ۱/۲۵۰ ثانیه

حرکات خیلی زیاد

اگر همه چیز در عکستان مات شد، سعی کنید سرعت شاتر را بالاتر ببرید (سریع تر کنید) تا سوژه را واضح و شارپ به تصویر بکشید.

اگر تمام حرکت ثابت شد پس باید تکنیک های پنینگ خود را به کار گیرید.

به قدر کافی حرکت وجود ندارد

اگر به قدر کافی ماتی در پس زمینه تان وجود ندارد، نیاز دارید که سرعت شاتر آرام تری را امتحان کنید، در غیر این صورت سوژه متحرک شما ثابت به نظر خواهد رسید.

اگر موقعیت عکاسی به شما اجازه می دهد، سعی کنید سرعت را کم کم تغییر دهید تا همچنان سوژه اصلی را واضح به تصویر بکشید.

سرعت شاتر های پیشنهادی برای پنینگ

  • ماشین ها، موتور سیکلت ها و پرندگان: ۱/۱۲۵ ثانیه
  • دوچرخه های کوهستان که به دوربین نزدیک باشند: ۱/۶۰ ثانیه
  • دوچرخه های کوهستان، حیوانات در حال حرکت، مردم در حال دویدن: ۱/۳۰ ثانیه

چه کاری می توانید انجام دهید:

فلاش زدن سریع یک راه فوق العاده خوب برای اطمینان حاصل کردن از شارپ افتادن سوژه هایی مانند دوچرخه و موتور سیکلت در عکس است.

این فقط زمانی کارآمد است که به می توانید به سوژه نزدیک شوید، پس اگر از سوژه فاصله زیادی دارید انتظار نداشته باشید که در سوژه تغییری حاصل شود.

ماتی خلاقانه – ۱/۱۵ ثانیه تا ۱ ثانیه

نوردهی بیش از حد

در سرعت شاتر های کُند، در سوژه هایی که مقدار زیادی از حرکت را در منطقه ای وسیع دارند، مانند دریا، اعمال نوردهی بیش از حد آسان است.

یک عکس با تنظیمات پیشنهادی خود دوربین در حالت خودکار بگیرید و نگاهی به هیستوگرام (histogram) بیاندازید تا مطمئن شوید که سایه ها به خوبی نوردهی شده باشند.

سرعت شاتر پیشنهادی برای حرکت مات

  • آبشاری که با سرعت پایین می ریزد: ۱/۸ ثانیه
  • مردمی که نزدیک به دوربین آرام قدم می زنند یا امواج و آب جاری آرام: ۱/۴ ثانیه

چه کار می توانید انجام دهید:

در شرایط نوری خیلی روشن ممکن است تنظیم کردن سرعت شاتر زیر ۱/۸ ثانیه دشوار باشد، حتی با انتخاب کوچک ترین سایز دریچه دیافراگم و پایین ترین تنظیمات ایزو (ISO) ممکن.

گذاشتن یک فیلتر عکاسی پولاریزه روی لنز دوربین یک راه عالی برای کاهش حجم نور ورودی به سنسور دوربین است که به شما اجازه می دهد سرعت شاتر را کاهش داده و آن را به نصف یا بیشتر برسانید.

نوردهی های طولانی مدت – ۱ ثانیه تا ۳۰ ثانیه

جا به جایی دوربین

حتی وقتی دوربین روی سه پایه قرار گرفته هنوز می تواند جا به جا شود، در نتیجه باعث مات شدن عکس گردد. در شرایطی که باد می وزد سعی کنید به نحوی پایه های سه پایه را سنگین کنید تا در حد ممکن از حرکت و جا به جایی آن کاسته شود.

همچنین بد نیست کنترل کنید که سه پایه را روی جای محکمی از زمین قرار داده باشید.

سرعت شاتر های پیشنهادی برای حرکت مات

  • شاخ و برگ درختان در باد ملایم: ۳۰ ثانیه
  • نور چراغ ماشین ها در یک مسیر: ۲۰ ثانیه
  • دریا های آرام: ۱۵ ثانیه
  • ابر هایی که سریع حرکت می کنند: ۸ ثانیه
  • امواج، نگاه داشتن برخی از جزئیات: ۱ ثانیه

چه کار می توانید انجام دهید

اگر قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید عکاسی می کنید، درجه های روشنایی هوا به سرعت تغییر می کنند. بنابراین همینطور که هوا روشن تر می شود، دریچه دیافراگم کوچک تری را در نظر بگیرید (یا سرعت شاتر سریع تر)، یا وقتی هوا با غروب خورشید کم کم تاریک می شود، دریچه دیافراگم را بازتر انتخاب کنید (یا سرعت شاتر را کاهش دهید).

عکاسی در شب – ۳۰ ثانیه یا طولانی تر

پیکسل های داغ

عکاسی با نوردهی طولانی می تواند باعث ایجاد پیکسل های داغ شود. این ها پیکسل های مجزایی هستند که نسبت به سایر پیکسل های اطرافشان و به دلیل واکنششان به نور روشن تر به نظر می رسند.

استفاده کردن از امکان کاهش نویز نوردهی طولانی دوربین به کم تر دیده شدن این نقاط در عکس کمک می کند، اما همچمنین می توانید این کار را با ابزار Healing Brush در فوتوشاپ نیز انجام دهید.

سرعت شاتر های پیشنهادی برای نوردهی های در شب

  • مناظری که با نور ماه روشن شده باشند: ۲ دقیقه
  • رد پای ستارگان: ۱۰ دقیقه

 

مطلب پیشنهادی:

یک چارت ساده برای درک بهتر سرعت شاتر دوربین

 

چه کاری می توانید انجام دهید

هنگام عکاسی شب، این رایج است که نویز دیجیتال بیشتری نسبت به حالت نرمال ایجاد گردد. برای کم کردن این مشکل اغلب دوربین ها گزینه ای با نام کاهش نویز نوردهی طولانی (long-exposure sound reduction) را دارا هستند که در منوی اصلی دوربین قابل فعال سازی می باشد.

 

منبع: Lenzak

عکاسی مینیاتوری؛ خلق تصاویری مشابه واقعیت با مدل هایی ارزان و در درون استودیو

عکاسی هنری است که طرفداران بسیار زیادی دارد. با توجه به آنکه امروزه تلفن های هوشمند دارای دوربین های با کیفیت و قدرتمند هستند، این رشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همه آن را دنبال می کنند. با این حال باید به عکاسی حرفه ای به گونه ای دیگر نگاه کرد. افراد با مهارت و کسانی که به طور حرفه ای در زمینه یاد شده کار می کنند، برای گرفتن عکس از یک سوژه ساعت ها وقت صرف نموده و حتی به مسافرت های طولانی می روند. اما می توان با داشتن کمی خلاقیت این مسئله را نیز حل نمود.

هنرمندی به نام واتسال کاتاریا که به عکاسی مینیاتوری علاقه دارد و در این رشته فعالیت می کند، توانسته با مواد صنعتی مختلف مانند گچ، کاغذ، پلی استایرن و رنگ، صحنه های بیرون را درون استودیوی خود شبیه سازی نماید. او پس از این کار و گرفتن عکس ها، از برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ نیز بهره می گیرد تا زیبایی کارهای خود را دوچندان کند.

انجام چنین کارهایی از وی سه تا پانزده روز وقت می گیرد. او اعتقاد دارد این طرز فکر که بدون داشتن تجهیزات حرفه ای نمی توان آثاری خوبی بر جای گذاشت، صحیح نیست و باید اصلاح شود. تصاویر زیر هنر این عکاس را به شما نشان می دهند، دعوت می کنیم به تماشای آن ها بنشینید. شما می توانید برای دیدن کارهای بیشتر از آقای کاتاریا، به حساباینستاگرام او مراجعه کنید.

 

منبع: Rooziato

 

معرفی موبایلی مقاوم با دوربین فوق عریض 4K

کمپانی Kyocera که به تولید تلفن‌های هوشمند مقاوم و سرسخت شهرت دارد، اخیراً سعی کرده‌ محصول جدیدی به موبایل‌های خود اضافه کند و نسخه‌ی به روز رسانی شده‌ای برای DuraForce Pro عرضه نماید. این موبایل که DuraForce Pro 2 از دوام بالای مدل اصلی بهره می‌برد و به راحتی می توان از آن در کارگاه‌های ساختمانی، محیط‌های خطرناک و مناطقی نظیر آنها استفاده نمود.

موبایل اندرویدی جدید یاد شده طبق اعلام کمپانی سازنده توانسته گواهی دوام در سطح نظامی (MIL-STD-810G) دریافت نماید و علاوه بر این از نظر مقاومت در برابر گرد و خاک یا آب نیز موفق شده استاندارد IP68 را کسب نماید.

همچنین بدنه‌ی بادوامی دارد و محافظ صفحه یاقوت کبود ۵ اینچی بهره می‌برد که از این گوشی در برابر افتادن، شوک، لرزش، خراش یا ضربه محافظت می‌کند. البته یک کاربر معمولی نیازی به این سطح از مقاومت ندارد و گوشی یاد شده بیشتر انتخاب مناسبی برای افرادی به شمار می‌رود که در محیطی خطرناک فعالیت می‌کنند.

Kyocera بار دیگر بلندگو‌های بسیار بلندی در گوشی DuraForce Pro 2 بکار برده که می توانند صدای بلندی معادل ۱۰۶ دسی بل را پخش نمایند. علاوه بر این، ۴ میکروفون با قابلیت حذف نویز و تکنولوژی Fluence Pro کوالکام در این موبایل تعبیه شده است.

کاربران با خرید موبایل یاد شده می‌توانند از ۳ دوربین استفاده کنند؛ یک دوربین ۵ مگاپیکسلی سلفی، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و یک سنسور دیگر که دوربین ورزشی فوق عریض با کیفیت 4K این موبایل نیز محسوب می‌شود.

به ادعای کمپانی سازنده، از تمامی سه دوربین بکار رفته در این موبایل می‌توان زیر آب نیز استفاده نمود. همچنین کاربران می‌توانند با دستکش یا انگشتانی خیس می‌توانند از این گوشی استفاده نمایند.

حسگر اثرانگشت، ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، امنیت به لطف رمزنگاری و پشتیبانی از کارت حافظه‌ی اضافی ۵۱۲ گیگابایتی از قابلیت‌های دیگر این موبایل ۴۴۴ دلاری است که اکنون در دسترس کاربران قرار گرفته.

 

منبع: Digiato

دیدگاه‌ها برای معرفی Tilt-Shift Camera؛ اپلیکیشنی برای عکاسی و ویرایش تصاویر با افکت تیلت شیفت با نیما

حتی اگر نام افکت تیلت شیفت به گوش تان نخورده، مطمئن باشید که حتما از آن در اپلیکیشن های ویرایش تصویر استفاده کرده اید. به کمک این افکت می توان فوکوس دوربین را روی سوژه خاصی متمرکز کرد، طوری که سوژه به عنوان کانون توجه تصویر به طور شفاف دیده شده و اشیاء اطرافش به دلیل اهمیت کمتر به حالت مات در بیایند.

تقریبا اکثر اپ های ویرایش تصویر امکان استفاده از این افکت را بعد از عکاسی به شما می دهند، اما کمتر اپی می یابید که چنین امکانی را در حین عکاسی برایتان فراهم کند. Tilt-Shift Camera با شبیه سازی کار لنزهای تیلت شیفت برای دوربین های حرفه ای، امکانی فراهم کرده تا بتوانید پیش از گرفتن عکس هم از مزایای استفاده از این افکت بهره ببرید.

با ورود به اپ، رابط کاربری دوربین نمایان می شود که در آن می توانید چهار متغیر مختلف را تنظیم کنید. مورد اول Y است که ناحیه فوکوس (که در اپلیکیشن به صورت خطی است) را بالا و پایین می برد.

S مورد دوم است که قطر خط فوکوس را کم و زیاد می کند، و C و R نیز به ترتیب برای تنظیم اشباع رنگ تصویر و شعاع فیلتر در اختیارتان قرار گرفته اند. با تنظیم این متغیرها پیش از عکاسی، می توانید روی قسمت مشخصی از افق تصویر فوکوس کنید تا دیگر پس از گرفته شدن عکس نیازی به ویرایش تصویر نداشته باشید.

از آنجا که افکت تیلت شیفت در این اپلیکیشن به صورت خطی است، بیشترین کاربرد آن را در عکاسی از منظره (Landscape) خواهید یافت. مثلا زمانی که در ارتفاعی مستقر شده و می خواهید که از ساختمان های یک شهر دور عکس بگیرید.

Tilt-Shift Camera علیرغم مزایایش دو محدودیت بزرگ هم دارد: یکی اینکه از افکت تیلت شیفت دایره ای شکل پشتیبانی نمی کند و دیگر اینکه صرفا برای عکاسی در حالت افقی طراحی شده. با این حال مزیت استفاده از این افکت در حین عکاسی می تواند یکی از دلایلی باشد که به آن مراجعه کنید.

ضمنا دانستن این نکته خالی از لطف نیست که با Tilt-Shift Camera می توانید به غیر از اعمال فیلتر پیش از عکاسی، تصاویر دیگر از گالری را هم بارگذاری کرده و به ویرایش آنها بپردازید. این اپلیکیشن کاملا رایگان است، و می توانید همین حالا آن را برای گجت های اندرویدی خود دانلود کنید.

دانلود از Google Play

لینک کمکی

 

منبع: Digiato

اپل ارزش سهامی که طی ۳۰ سال به دست آورده بود را در چند هفته از دست داد

سهام اپل روز دوشنبه کاهشی نسبی را تجربه کرده و سهم آیفون از بازار فروش گوشی‌های هوشمند نیز بیشتر از ۵ درصد کاهش یافته است. نتیجه این اتفاقات پایین آمدن ارزش این کمپانی به زیر ۱ تریلیون دلار است که پیش از این در تابستان به آن رسیده بود.

بر اساس گزارش تحلیلگران یکی از دلایل اصلی این اتفاق کاهش فروش آیفون نسبت به زمان مشابه در سال گذشته است. بعد از آن که تک سهام اپل در بازار با قیمت ۲۳۲ دلار معامله می‌شد و ارزش این کمپانی به ۱.۱۶ تریلیون دلار رسیده بود، اپل نزدیک به ۱۹۰ میلیون دلار از ارزش خود را تنها طی مدت زمان ۵ هفته از دست داده است.

برای آن که بزرگی عدد ۱۹۰ میلیون دلار را درک کنید جالب است بدانید که از زمان تاسیس این کمپانی در سال ۱۹۸۰، نزدیک به ۳۰ سال طول کشید تا ارزش سهام آن به رقم ۱۹۰ میلیون دلاری برسد که آن‌ را در ۵ هفته از دست داده است.

همچنین و همان‌طور که پیش از این هم گفته بودیم، فروش آیفون کم‌ قیمت‌تر اپل یعنی مدل XR با قیمت ۷۴۹ دلاری در حد انتظارات این کمپانی نبوده و حتی این استقبال کم باعث شده بعضی از خط های تولید آیفون XR تعطیل شوند.

البته اپل تنها کمپانی بزرگی نیست که بخشی از سهام خود را از دست داده و برندهایی همچون فیسبوک، نتفلیکس، گوگل و آمازون هم در حال تجربه چنین شرایطی هستند.

یکی از دلایل اصلی کاهش سهام اپل و کاهش درآمد بخش موبایل برندهایی همچون سامسونگ به رکود فعلی بازار جهانی موبایل برمی‌گردد. بسیاری اعتقاد دارند که تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در گوشی‌هایی که اخیرا به بازار عرضه شده‌اند، آنقدر جذاب نیستند که کاربران علاقه‌ای به هزینه کردن و خریدن یک گوشی جدید داشته باشند.

نظر شما در مورد کاهش سهام اپل چیست؟